Recenzia: Monorim MR1: Zadné odpruženie pre elektrokolobežky Xiaomi

Vyskúšali sme účinnosť zadného pruženia od firmy Monorim pre obľúbené elektrokolobežky Xiaomi. Ako obstál Monorim MR1 v našom teste?

Takmer vôbec neudržiavané, staručké chodníky, ktoré si ešte pamätajú ako po nich pochodovali pionieri v lampiónových sprievodoch, sú hlavným dôvodom, prečo je u majiteľov elektrokolobežiek Xiaomi obľúbená výmena originálnych 8.5 palcových pneumatík za väčšie 10 palcové a prečo má dodatočná montáž predného pruženia taký úspech. Jazda po „rozbitých“ a nespevnených povrchoch sa stáva oveľa príjemnejšou a kolobežky nemajú tak veľa porúch. Ako moc pomáha zadné odpruženie Monorim MR1?

Po mnohých dobrých skúsenostiach s dlho vyvíjaným a skúšaným predným odpružením od firmy Monorim, prichádza táto značka aj s výrobkom pre odpruženie zadného kolesa všetkých typov elektrických kolobežiek Xiaomi, vrátane modelov Pro.

Masívny Monorim MR 1, Zdroj: Techmaniak

Balenie Monorim MR1 a prvé dojmy

Monorim MR1 dostanete poctivo zabalený v peknej krabici, ktorá znesie aj nie príliš šetrné zaobchádzanie niektorých kuriérskych spoločností.

Dobre vyzerajúce balenie, Zdroj: Techmaniak

Po otvorení krabice a rozložení jej obsahu ostáva človek príjemne prekvapený: Súčasťou balenia sú aj kvalitné imbusové kľúče a dokonca aj stupňovitý vrták, ktorý je potrebný k vyvŕtaniu dvoch dier. Naozaj to pripomína časy spred desiatok rokov, keď ste napríklad pri kúpe nového bicykla dostali kompletné náradie, hustilku, súpravu na lepenie defektov, brašnu a kopec iných vecí.

Potrebné kľúče a vrták k montáži, Zdroj: Techmaniak

V krabici je tiež osobitne označený sáčok so sadou dielov pre Pro verzie kolobežiek Xiaomi, ktoré majú širší rám.

Súčiastky pre verzie Pro, Zdroj: Techmaniak

V balení je dokonca aj ďalší zvonček, dve pružiny do tlmiča (červená pre hmotnosť od 50 kg do 100 kg a zelená pre „ťažké váhy“ od 70 do 120 kg), predlžovací káblik na inštaláciu pôvodného svetla, nové bezkáblové zadné svetlo (bliká pri vibráciách blatníka), nové (dlhšie) brzdové lanko, reflexné nálepky, medzikus pre prípad inštalácie nadštandardnej brzdy (X tech), blatníky, krytky, skrutky a samozrejme samotná konštrukcia s pružinovým tlmičom. Je toho naozaj neúrekom.

Toto všetko je súčasťou balenia, Zdroj: Techmaniak

Montáž Monorim MR1

Na začiatok treba povedať, že montáž „zadného Monorimu“ nie je veľmi náročná, čo je podľa mňa veľké plus: Nie sú potrebné veľké nenávratné zásahy do rámu kolobežky (rezanie, brúsenie, veľa vŕtania). Stačí len pomocou priloženého vrtáka zväčšiť dve diery na ráme elektrokolobežky a tým je vŕtaniu koniec. Napriek tomu, odporúčame technicky menej zdatným ekolobežkárom zveriť celú montáž do rúk odborného servisu.

Miesto vŕtania do rámu, Zdroj: Youtube

Pred samotnou montážou musíme pár vecí z kolobežky demontovať: blatník, koleso, brzdu ( + vytiahnuť z bowdenu brzdové lanko) a rozhodnúť sa, čo s konektorom ku zadnému svetlu. Najpraktickejšie je asi schovať ho do vnútra kolobežky k batérii, gumovú priechodku dobre utesniť a použiť nové bezkáblové blikajúce svetielko.

Zväčšením (prevŕtaním) už existujúcich dvoch otvorov na ráme kolobežky začínajú a súčasne aj končia „deštrukčné práce“. Ďalej to pokračuje pomerne jednoducho, napríklad aj podľa toho podrobného videa:

Dve veci, ktoré treba spomenúť pri montáži ako mierne problémové:

  1. Brzdu je niekedy „umenie“ vycentrovať. My sme museli pod dve skrutky jej uchytenia pridať šikmo zbrúsené podložky, aby sme brzdu dostali do správnej polohy.
  2. Druhý zadný blatník ( v ktorom je miesto pre svetlo) je vyrobený dosť nešťastne. Ak je namontovaný bez úprav, tak medzi ním a predným blatníkom musí ostať asi 10 cm medzera, takže počas dažďa cez tú medzeru vás koleso krásne ,,ofŕka“. My sme ten problém vyriešili ohriatím oboch plastových držiakov blatníka teplovzdušnou pištoľou a ich ohnutím tak, aby sa oba blatníky dotýkali:
Detail namontovaného pruženia, Zdroj: Techmaniak
Širší záber elektrokolobežky Xiaomi so zadným pružením, Zdroj: Techmaniak

Jazda so zadným odpružením

Najdôležitejšie zistenie pri praktickom testovaní schopnosti Monorimu MR1 tlmiť nerovnosti na ceste a spríjemniť jazdu je, že hmotnosť jazdca má zásadný vplyv na to, ako sa pruženie pri jazde správa – ako účinne pruží.

Ak má kolobežkár hmotnosť do 50 kg, účinok pruženia je cítiť len slabo aj s mäkšou červenou pružinou. Pre „mušie váhy“ by teda bolo vhodné do tlmiča vložiť slabšiu pružinu ako je tá červená, alebo ešte lepšie – vymeniť originálny pružinový tlmič za pneumatický, v ktorom sa dá nastaviť tlak vzduchu.

Hmotnosť jazdca 75 – 95 kg je asi najideálnejšia pre toto zadné pruženie s červenou pružinou. Monorim dobre „vyžehlí“ všetky diery a nerovnosti.

Pre „ťažké váhy“ je tu riešenie vo forme tuhšej zelenej pružiny, ktorá je súčasťou balenia. Nie je nič jednoduchšie ako je jej výmena.

Mínusy a plusy

Medzi nevýhody namontovania zadného pruženia patrí navýšenie celkovej hmotnosti elektrokolobežky o cca 1,9 kg, predĺženie kolobežky o pár centimetrov (čo môže byť problém hlavne pri prevážaní v aute) a občasný výskyt hrkotavých zvukov, najmä pri tlačení kolobežky bez zaťaženia.

Pri optimálnej hmotnosti jazdca však zadné pruženie Monorim citeľne pomáha a zlepšuje pocit z jazdy. Masívne vyhotovenie a značka Monorim je zárukou, že aj niečo vydrží. V neposlednom rade elektrokolobežka získava originálny vzhľad, ale to je naozaj vec vkusu.

Kde kúpiť?

Pozor na falzifikáty, na ktoré môžete na internete naraziť. Odporúčam využiť služby obchodu / eshopu, ktorý je známy a predáva originálne diely. Originálne Monorim doplnky zakúpite napríklad v eshope Amper servis, môžete kliknúť priamo SEM.