Silence S01: Vstupenka do sveta elektromobility

Na recenziu sme dostali skúter Silence S01. Skúter sľuboval dobré zrýchlenie, slušný dojazd a pohodlnú jazdu. Ako je to teda naozaj?

Do redakcie nám bola zapožičaná novinka Silence S01 – elektrický skúter s odnímateľnou batériou, nadpriemerným dojazdom a nečakane dobrým zrýchlením, na ktorom možno jazdiť už od 16 rokov. Prinášam Vám jeho recenziu, kde sa dozviete všetky poznatky, ktoré som počas posledných týždňov s ním nahromadil, ako aj porovnanie s najbližšou konkurenciou.

Zdroj: Michal Luciak

Dizajn

Už pri prvom pohľade si uvedomíte, že sa jedná o elektrický skúter. Ostré línie tvoria veľmi moderný dojem, ktorý je zapečatený LED svietením spredu aj zozadu. Farebná kombinácia čiernej a bielej, ktorá sa mi dostala do rúk, tiež pomáha zvýrazniť inak nenápadne futuristickú dizajnovú reč. Z oboch strán si okamžite všimnete kruhy signalizujúce umiestnenie batérie – jeden je len nálepka, zatiaľ čo druhý je podsvietený LED prúžkom a ukazuje stav batérie, keď sa nabíja. LED pás na batérii viete rozsvietiť aj dotykom v rámci kruhu, ktorý je ním obkolesený.

Zozadu je jednoznačne jasné, že sa jedná o elektrický skúter vďaka zelenej ŠPZ. A ak podídete bližšie, všimnete si aj prekvapivo veľké sedadlo, ku ktorému sa ešte neskôr vrátime.

Zdroj: Michal Luciak

Kvalita spracovania

Skúter je spracovaný naozaj dobre. Je očividné, že sa nejedná o lacnú „čínu“, keďže je vyrábaný v Španielsku. Kus, ktorý sme dostali na test, už bol z jednej strany padnutý a nepodarilo sa mi nájsť nedoliehajúce plasty okrem tých, čo sa poškodili pri páde. Vyzerá to tak, že kontrola kvality nebola inšpirovaná Teslou a bol na ňu kladený väčší dôraz. Plasty nepôsobia prémiovo, ale ani náhodou neurazia.

Nadpriemerné spracovanie je cítiť aj pri iných častiach skútra. Napríklad mechanizmus na zamykanie kufra nikdy nerobil problémy. Nabíjanie tiež vždy pracovalo tak, ako má.

Zdroj: Michal Luciak

Dojazd

Keď už som spomenul nabíjanie, mali by sme sa porozprávať o dojazde. Výrobca udáva homologizovaných 140 km za ideálnych podmienok. Skúter na druhú stranu píše dojazd v ECO režime len 90 km. Patrilo by sa povedať, že dojazd, ktorý udáva samotný skúter, je skeptický. Vždy som najazdil viac kilometrov, ako predpovedal skúter. Bolo mi však povedané, že algortimus sa časom prispôsobí môjmu štýlu jazdy a odhad dojazdu bude čím ďalej, tým presnejší.

Skúter má 3 módy: ECO, v ktorom urobí asi 100 kilometrov v kombinovanej prevádzke, CITY, kde môžete očakávať okolo 90 kilometrov v kombinovanej prevádzke, a SPORT. Režim SPORT som nemal dôvod testovať, pretože výrazne znižuje komfort z jazdy aj dojazd. Neprejdete v ňom viac ako 75 kilometrov.

Zdroj: Michal Luciak

Inovatívna batéria od Silence

Silence S01 má zaujímavo riešenú batériu: je odnímateľná a dá sa ťahať ako kufor. S kapacitou 5 kWh prináša aj hmotnosť 30 kg. To je skutočne veľa a bez rozumne vyriešených, automaticky sa vysúvacích koliesok, ktorými je batéria vybavená, by bolo prenášanie nereálne. S týmito kolieskami je to ale veľmi jednoduché a nepotrebujte vynaložiť takmer žiadnu silu. Proces prenosu batérie zvládne bez problémov aj nežné pohlavie.

Batéria má zabudovanú 600 W nabíjačku, ktorú stačí prepojiť káblom s elektrickou zásuvkou. Nabíjať môžete batériu keď je vytiahnutá, no aj keď je zasunutá v skútri. Silence tiež implementoval 55 W ohrievač, ktorý zahreje batériu v prípade, že je to treba – tým sa predĺži životnosť a skráti nabíjacia doba.

Ďalšou jej vynikajúcou vlastnosťou je životnosť. Tá predstavuje minimálne 1 000 nabíjacích cyklov a Silence počas testovania zaznamenal iba 3% pokles kapacity batérie za 40 000 kilometrov. Tieto batérie sú v prevádzke už relatívne dlho, keďže Silence doteraz presne túto istú batériu dával do svojich skútrov určených na komerčné účely.

Zdroj: Michal Luciak

Jazdné vlastnosti a pocit z jazdy

Táto ťažká batéria je položená veľmi nízko pri zemi, čo posúva ťažisko omnoho nižšie ako som bol kedy zvyknutý. Treba si však pamätať, že v zadnom kolese je umiestený elektromotor, ktorého maximálny výkon je 11 kW, a ten posúva ťažisko viac dozadu, na miesto, kde by ste ho normálne nečakali. Treba si to pred prvou jazdou uvedomiť, no po zopár kilometroch sa Vám to bude zdať ako úplne prirodzené umiestnenie. Dostupná je tiež spiatočka, ktorá pípaním informuje nič netušiacich okoloidúcich, aby dávali pozor.

Zdroj: Michal Luciak

Vďaka takto umiestnenému ťažisku získavate spoľahlivé držanie v zákrutách a stabilné riadidlá. Tie sú tlmené hydraulickou vidlicou. Posed vodiča je tiež veľmi príjemný a vzpriamený – najmä vďaka vysokému štítu, ktorý bol na skútri namontovaný. Ľudia nad 185 centimetrov sa však budú musieť zhrbiť, ak nechcú, aby im vietor narážal do prilby. Kratší štít by tiež znížil pohodlie a odporúčame túto väčšiu verziu. Výmena štítov či odmontovanie spätných zrkadiel je otázka najviac dvoch minút.

Jazda so spolujazdcom je rovnako pohodlná. Pribudnutú hmotnosť takmer necítite a elektromotor si zachováva ohromujúce zrýchlenie. Vzadu sú tiež úchopy, ktorých sa môže spolujazdec chytiť a udržať si komfortnú jazdu. Na mäkké a pohodlné sedadlo sa bez najmenších problémov zmestia dvaja dospelí ľudia a v prípade núdze by sa vošiel ešte tretí.

Zrýchlenie a maximálna rýchlosť skútra Silence S01

Ako sme už spomínali, skúter má 3 jazdné módy. V režime ECO je citeľne nižšie zrýchlenie aj maximálna rýchlosť. Tento režim je ideálny pre jazdu v rámci mesta, pretože v mestskej premávke ste schopný prejsť viac ako 110 kilometrov na jedno nabitie. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 70 kilometrov za hodinu, čo je však viac ako pre jazdu v meste potrebujete. Problém nastane, ak sa potrebujete rozbehnúť do prudkého kopca – v takejto situácii je treba pohotovo prepnúť do režimu CITY, no prepnúť sa späť do ECO módu nie je možné. Vojsť do ECO módu môžete len ak stojíte a nie počas jazdy.

CITY režim je dobrý na prepravu medzi obcami a po okresných cestách. Jeho dojazd je nižší a maximálna rýchlosť je obmedzená na 85 km/h, no zrýchlenie je dostačujúce do hocijakej situácie a je lepšie ako pri väčšine automobilov na našich cestách. Rekuperácia je len mierna, no s trochou predvídavosti po brzdách siahnete málokedy.

Režim SPORT je najrýchlejší a, ako z názvu vyplýva, najšportovejší zo všetkých. Zrýchlenie z 0 na 50 km/h je za 3,8 sekundy a maximálna rýchlosť dosahuje 100 km/h. Rekuperácia je v tomto režime veľmi silná a okrem núdzových situácií úplne odpadá potreba siahnuť po brzdách. Silná rekuperácia ale znižuje komfort a po chvíľke pochopíte, že tento režim nie je vhodný na dlhšiu jazdu. Je však dobrý na križovatky, z ktorých zmiznete rýchlejšie, ako hocikto iný.

Náklady na prevádzku

Ako sme spomínali v tomto článku, elektrické skútre a motorky sú z dlhodobého hľadiska výrazne lacnejšie. Jedno nabitie tohto skútra stojí iba zopár centov (podľa vašej ceny elektrickej energie). Čo je však zaujímavé, je to, že tento skúter je s cenovkou 6 500€ lacnejší ako niektoré nové benzínové motorky v rovnakej výkonnostnej kategórii a je praktickejší a spoľahlivejší ako hociktorá z nich.

Zdroj: Michal Luciak

Praktickosť skútra

Silence S01 je veľmi praktický skúter najmä vďaka svojmu veľkému kufru, do ktorého zmestíte 2 veľké motorkárske helmy. Tiež doň zmestíte stredne veľký nákup alebo všetko čo potrebujete na piknik. Na pikniku tiež oceníte 2 USB porty, ktoré sa nachádzajú na ľavej strane prednej časti skútra. Dokážete si pomocou nich nabiť telefón alebo reproduktor a udržať čo najlepšiu atmosféru.

Praktický a použiteľný je aj veľký displej, ktorý dominuje v pohľade vodiča. Displej bol vždy dobre čitateľný a informácie na ňom nie sú zbytočné. Zobrazuje rýchlosť, stav batérie, zostávajúci dojazd, mód jazdy, čas, teplotu a aktuálnu mieru rekuperácie.

Zdroj: Michal Luciak

Jediným neduhom, ktorý som počas môjho testovanie našiel, bola absencia miesta na odloženie telefónu počas nabíjania. Keď jazdíte, kábel bez problémov dočiahne do vrecka nohavíc, no keď si chcete len dobiť telefón, tak ho nemáte kam bezpečne odložiť.

Mobilná aplikácia

Telefón je dobré mať totiž vždy nabitý, aby ste mohli použiť mobilnú aplikáciu Silence. Tá Vám umožní naštartovať skúter, odomknúť kufor a kontrolovať dojazd. Aplikácia je spracovaná veľmi dobre, no je škoda, že je orientovaná iba v španielskom jazyku. Ďalším nedostatkom by mohlo byť to, že je dostupná iba pre jedného používateľa skútra. Ešte vždy sa však dajú použiť klasické kľúče.

Zdroj: Silence

Porovnanie Silence S01 s konkurenciou

Najbližšou konkurenciou je talianska Vespa Elettrica. Má podobnú cenovku, okolo 6 500€, no platíte najmä za logo, keďže Vespa na papieri v každom aspekte zaostáva. Dizajn je síce subjektívny, no Silence S01 v mojich očiach aj vyzerá lepšie. Ak chceme elektrický skúter S01 porovnať s papierovo podobným protivníkom, musíme sa pozrieť na elektrické motorky Zero, ktoré stoja niekoľkonásobne viac, no ponúkajú lepší dojazd aj vyššiu maximálnu rýchlosť.

Zdroj: Michal Luciak

Záverečné zhrnutie

Silence S01 vypĺňa medzeru na trhu v strednej triede elektrických skútrov. Ponúka nadpriemernú rýchlosť, dojazd a adekvátne nastavenú cenovku. Spracovanie je tiež dostatočne dobré a konkuruje zabehnutým výrobcom motoriek. Batéria by mala mať životnosť aspoň 75 000 kilometrov, ak by ste jazdili iba v režime SPORT. Veľký kufor pojme takmer čokoľvek, čo potrebujete denne prenášať.

To, že je aplikácia iba v španielčine, obmedzuje jej použiteľnosť na zopár základných vecí a slovenská alebo anglická orientácia by sa hodila. Ak sa na skúter ale pozrieme celkovo, musíme ho odporučiť. Najmä mladým 16 ročným vodičom a všetkým, ktorí by radi vstúpili do sveta elektromobility. Toto je jednosmerný lístok, pretože späť sa už nebudete chcieť vrátiť.