Budúcnosť doručovania zásielok je bez emisií

Startup z Nemecka má konkrétnu predstavu o fungovaní doručovacích spoločností a nejedná sa o prázdne slová.

Skúste si teraz spomenúť, kedy ste naposledy preberali nejaký balíček od kuriérskej spoločnosti. Nie je dôležité aké bolo počasie, no skúste povedať, ako Vám bol doručený. S najväčšou pravdepodobnosťou Vám ho priviezol kuriér vo veľkej dodávke. Ako by ste reagovali, keby Vám ho privezú na ekologickej elektrickej trojkolke, ktorú môžete viesť aj bez vodičského oprávnenia? Aj takto si niektorí predstavujú budúcnosť doručovania zásielok!

Zdroj: ONO

Nápad vznikol v Nemecku

Spočiatku drobný startup z Berlína dnes láka obrovské publikum. Reč je o mladej spoločnosti ONO, v roku 2016 známej ako Tretbox, čo v podstate vieme preložiť ako „pedálový box“. A presne o to ide. Ich produkt je akýsi pedálový box a nazýva sa PAT (Pedálmi Asistovaný Transportér). ONO si stanovilo jasný cieľ – zlepšiť posledný krok prepravy balíku medzi triediacim strediskom a zákazníkom. Ich vízia je taká, že v každom meste by sa nachádzalo jedno či viac triediacich stredísk a zásielky do nich by sa prevážali na dodávkach, no z triediaceho strediska k zákazníkovi by to mal na starosti PAT.

Prečo meniť niečo, čo funguje?

Na Slovensku nemáme moc veľký problém s kuriérmi. No v Nemecku je to závažná problematika, ktorú rieši málokto. Priemerný Nemec si za rok preberie 24 zásielok, to je po Číne druhý najväčší počet prebratých zásielok na jedného obyvateľa. Nemci majú s veľkými dodávkami problém predovšetkým z hľadiska dopravných zápch. Beres Seelbach, zakladateľ spoločnosti ONO a jej generálny riaditeľ, povedal: „Každý je už z tých dodávok unavený.“ Ďalej pokračoval slovami, „Spôsob akým sa ľudia a veci prepravujú v rámci mesta je hlúpy. Sú omnoho inteligentnejšie a efektívnejšie spôsoby, ktorými by sme ochraňovali naše prírodné zdroje a zlepšili kvalitu života v meste.“

PAT predstavuje budúcnosť doručovania zásielok

Ako sme už spomenuli, PAT má 3 kolesá. Pri jeho tvorbe sa snažili dizajnéri nájsť najlepší balans medzi autom a elektrickým bicyklom. Jedným z týchto dizajnérov je aj Murat Günak, bývalý vedúci oddelenia dizajnu v Mercedese a VW.

PAT má pedále, riadidlá a spôsob ovládania pripomína bežný elektrický bicykel. Vodič sedí vnútri kabíny, ktorá je odolná voči všetkým vplyvom počasia a k dispozícií má dva elektrické motory schopné prejsť 40 kilometrov na jedno nabitie. Dojazd je však ľahko zdvojnásobiteľný, keďže PAT má jednoducho vymeniteľné batérie. Okrem toho má odpojiteľný nakladací priestor. Jeho maximálna rýchlosť je 25 kilometrov za hodinu preto, aby ho mohol viesť hocikto aj bez vodičského oprávnenia.

Z jeho parametrov teda vyplýva, že je to z hľadiska legislatívy elektrický bicykel, čo znamená, že nemá ŠPZ a teda môžete parkovať na mnohých miestach, kde bežné vozidlá nemôžu, bez postihu. Samotný zakladateľ spoločnosti žartovne povedal, „PAT nie je evidované vozidlo, takže mu nemôžete dať pokutu, keďže neviete kam ju poslať.“

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt ono startup
Zdroj: ONO

Postoj kuriérskych spoločností na takúto budúcnosť doručovania zásielok

Niektorí obyvatelia Berlína, Drážďan či Munsteru už mohli vidieť PAT, ako prechádza okolo nich. Spoločnosti Movinga, HelloFresh a Hermes už sa zúčastnili testovania v spomínaných mestách. V nadchádzajúcich mesiacoch sa testovania zúčastní aj GLS. Veľký problém kuriérskych spoločností spočíva v tom, že nemajú dostatok vodičov a ľudia vraj nemajú záujem o tieto pracovné pozície. ONO zvyšuje počet potenciálnych zamestnancov tým, že ho môže viesť v podstate ktokoľvek.