Yamaha predstavuje nový samovyvažovací elektrický motocykel bez riadidiel

Spoločnosť Yamaha vidí dostatočnú hodnotu v myšlienke vyvinúť funkčný prototyp netradičného vozidla. Aj keď sú samovyvažovacie stroje zjavne stále okrajovou oblasťou záujmu, môže sa stať, že jedného dňa sa technológia snímania vyvinie do takej miery, že sa skutočne stane komerčnou realitou.

Keď spoločnosť Yamaha zhruba pred šiestimi rokmi prvýkrát odhalila koncept elektrického motocykla Motoroid, vyzeral ako výmysel zo sci-fi filmu. Teraz, keď predstavila nový, vylepšený model Yamaha Motoroid 2, sa zdá, že samovyvažovací elektrický motocykel je o krok bližšie k realite.

Ako budú v budúcnosti vyzerať rozhrania človek-stroj?

Tento experimentálny model spája mobilitu s inteligentnými technológiami s cieľom študovať otázky okolo ich symbiózy . Spoločnosť Yamaha Motor vyslovila hypotézu, že dosiahnutie užšieho vzťahu medzi jazdcom a strojom, v ktorom spolu harmonicky rezonujú ako partneri, by viedlo k novým formám rozhrania človek-stroj.  

Netradičné riešenie

Yamaha Motoroid 2 si  značne potrpí na voľnosť a upúšťa od väčšiny mechanických prvkov tradičných motocyklov. Zadná kyvná vidlica poskytuje odpruženie ako väčšina typických motocyklov, ale obsahuje aj čap, ktorý umožňuje zadnej polovici motocykla nakláňať sa nezávisle od prednej. V zadnej časti je umiestnený nábojový motor, ktorý je napájaný z pomerne malej batérie.  Predná vidlica zabezpečuje riadenie netradičným spôsobom. To preto, že tu nie sú žiadne riadidlá ako na bežnom motocykli. Namiesto toho boli riadidlá nahradené pevnými rukoväťami – v podstate len držadlami, ktorých sa môže jazdec držať.

Yamaha Motoroid 2

V skutočnosti však nie je jasné, ako presne sa otáča predná vidlica alebo ako by mohla otočná zadná kyvná vidlica potenciálne pomáhať pri riadení. Jasné však je, že Yamaha Motoroid 2 je navrhnutý tak, aby bol samovyvažovací a dokonca potenciálne bez jazdca. To znamená, že dokáže jazdiť a udržiavať rovnováhu sám bez ohľadu na to, či má alebo nemá na sebe človeka.

Bez jazdca

Pri prevádzke bez jazdca na palube môže motocykel využívať AI rozpoznávanie tváre a ovládanie gestami na sledovanie osoby. Veľký stredový stojan je navrhnutý tak, aby sa spustil, keď Motoroid 2 spomalí a zastane pred parkovaním. Stojan sa môže autonómne zdvihnúť, keď sa motocykel „rozhodne“ opäť sa rozbehnúť. Modré náladové osvetlenie zvýrazňuje väčšinu karosérie, ktorá sa počas jazdy dvíha aj nad falošnú oblasť nádrže.

Yamaha Motoroid 2

Experiment, ktorý predpovedá budúcnosť

Aj keď je nepravdepodobné, že by Yamaha v blízkej budúcnosti skutočne vyrábala sériovo takýto elektrický motocykel, je zaujímavé, že spoločnosť vidí dostatočnú hodnotu v myšlienke vyvinúť funkčný prototyp netradičného vozidla. Aj keď sú samovyvažovacie stroje zjavne stále okrajovou oblasťou záujmu, môže sa stať, že jedného dňa sa technológia snímania vyvinie do takej miery, že sa skutočne stane komerčnou realitou.

Yamaha Motoroid 2

Aj keď by mohlo byť veľmi jednoduché obviniť Yamahu Motoroid 2 za pokus získať pre seba palcové titulky v mediálnom priestore, myšlienka samovyvažovacieho dvojkolesového vozidla sa neustále opakuje a vyvoláva veľký záujem v mnohých oblastiach. Skutočnosť, že ide o najnovšiu iteráciu technológie od Yamahy môže naznačovať, že ju skutočne berú vážne, a nie len ako šikovný reklamný nástroj.