Riešenia pre doručovanie zásielok v mestách rýchlo prechádzajú elektrifikáciou. Keďže veľké dodávky a nákladné autá v preplnených mestách nefungujú dobre, mnohí prevádzkovatelia prechádzajú na nákladné e-bicykle a kolobežky. Čo sa však stane, keď tieto riešenia jednoducho nie sú dostatočné?
Na trhu sa objavil PNY Ponie, elektrický nákladný motocykel určený na prepravu ťažších nákladov v stiesnených uliciach väčších miest.
400 litrov priestoru
PNY Ponie je v prvom rade určený na nákladnú dopravu a doručovanie. Dokáže prepraviť až 120 kg nákladu a na palube má 400 litrov úložného priestoru. Pre porovnanie, kufor bežného auta má k dispozícii často okolo 300 litrov alebo menej takéhoto priestoru.
Poznáte tie špeciálne tašky, ktoré často vidíte prepravovať doručovateľov na bicykli? Model PNY Ponie ich unesie tri. Má tiež voliteľný kufor s pevným úložným priestorom, ktorý vypĺňa celú stredovú časť rámu – stále však zostáva miesto na ďalšiu izolovanú tašku na zadnom nosiči.
Niekoľko dát
Ale aj keď je Ponie konštruovaný na prepravu nákladu, v mnohých ohľadoch je to stále motocykel. Dokáže vyvinúť rýchlosť až 100 km/h (62 mph) a na jedno nabitie batérie CATL s kapacitou 6,7 kWh má dojazd až 150 km (93 míľ). Ponie využíva výkonný zadný nábojový motor s trvalým príkonom 4 000 W, ktorý pomáha uvoľniť ešte viac miesta v ráme na uskladnenie.
Motocykle sú vybavené brzdami s ABS, 7-palcovou farebnou obrazovkou „CarPlay ready“ a obsahujú odkladaciu schránku s portom USB na nabíjanie elektroniky, napríklad telefónu používateľa.
O motocykli
PNY Ponie predstavil svoju novinku na milánskom veľtrhu motocyklov EICMA 2023. Tu sa odohrával aj rozhovor so zakladateľom a generálnym riaditeľom spoločnosti Netzahom Sadehom:
„Sú ideálne pre situácie, keď e-bike alebo skúter nestačí, ale dodávka by bola príliš veľká,“ vysvetlil Sadeh. „Už spolupracujeme s poštovými službami a supermarketmi, ktoré rozvážajú potraviny. Často v uliciach vidieť nákladné e-trojkolky a malé autá, ktoré sa používajú na mestské doručovanie a ktoré sa výborne hodia v oblastiach s nízkou rýchlosťou alebo tam, kde prevládajú cyklistické pruhy.
Ich maximálna rýchlosť 25 – 40 km/h však obmedzuje oblasti, v ktorých môžu bezpečne fungovať. Na druhej strane vozidlá spoločnosti PNY môžu jazdiť rýchlosťou až 100 km/h, čo znamená, že si môžu skrátiť cestu cez mestské diaľnice a potom sa vrátiť späť do hustých mestských centier, a to všetko s rovnakým vozidlom a nákladom.“
Motocykel, ktorý sa „prešmykne“
V oblastiach, sú zdvojené jazdné pruhy, môžu tieto nákladné motocykle prevážať toľko ako kufor auta, ale nezaseknú sa v premávke. Namiesto toho sa môžu jednoducho prešmyknúť cez medzeru, aby mohli doručiť viac zásielok za kratší čas a rýchlejšie prejsť mestom.
PNY Ponie 2, dvojkolesová verzia, bola homologizovaná na používanie v Európe ako motocykel triedy L3e pre držiteľov vodičského preukazu A1.
Ponie 3, trojkolesový variant, sa ešte testuje.
Ponie 2 sa už má začať vyrábať a dodávky sa pravdepodobne začnú v 2. štvrťroku 2024.