Recenzia Nami Burn-E 2 Max, kráľovná medzi elektrickými kolobežkami?

Elektrická kolobežka od spoločnosti Nami je pre množstvo ľudí veľkou neznámou, no pre mnohých je jedným veľkým snom. Dovolím si tvrdiť, že Nami Burn-E 2 Max je jedna z top kolobežiek na trhu čo sa týka mnohých parametrov ako pohodlia jazdy, výkonu, kvality materiálov, jazdných režimov a funkcií.

Tomu samozrejme odpovedá aj cena, ktorá vyrazí nejednému čitateľovi dych, no ako to už býva, za dobré si treba naozaj priplatiť. Ďakujem spoločnosti Amper servis za zapožičanie tohto stroja pre účely recenzie. Mám možnosť testovať najnovšiu verziu Burn-E 2 Max.

Poďme sa pozrieť na toto monštrum, ktoré som mal česť testovať približne 2 týždne. Ako prvé prikladám oficiálne prezentačné video, pozrieme sa trošku do histórie vzniku značky Nami, porovnáme si verzie a v ďalšej časti si detailne rozoberieme jednotlivé časti kolobežky, testy a pocity z jazdy.

Novinky vo verzii Burn-E 2 Max

Najnovší model kolobežky Nami prešiel jemnou zmenou názvu a za Nami Burn-E sa pridalo ešte „2 Max“. Tento model má jemné vylepšenia a doplnky navyše. LED pásiky smeroviek sú viditeľné už aj zozadu, displej je jasnejší, riadidlá sú širšie o 6 cm a výrobca vymenil značku bŕzd z Nutt na Logan a vylepšeniami si prešli aj blatníky, ktoré sú už celoplastové.

V balení sa taktiež rovno nachádza tlmič riadenia. Všetky tieto vylepšenia a doplnky sú celkom hodnotné, napríklad len tlmič riadenia stojí cez 200 eur, no cena kolobežky sa od minuloročného modelu vôbec nezmenila, takže tieto zmeny vnímam pozitívne.

Problém s dodávkami najnovšieho modelu

V momentálnej situácii vám takmer žiadny predajca nevie zaručiť dodanie poslednej verzie so všetkými vylepšeniami, nakoľko po celej EÚ sú rôzne distribúcie s rôznymi kombináciami doplnkov a teda je to také malé lotto. Môžete dostať kolobežku s novým displejom ale kratšími riadidlami, alebo staršie Nutt brzdy, prípadne kratšie LED pásiky smeroviek a podobne.

Autorizovaný predajca Amper servis, ktorý poskytuje aj záručný a mimozáručný servis, garantuje dodanie kolobežky Nami Burn-E 2 Max so všetkými vylepšeniami. Ak obdržia od importéra kolobežku bez niektorého zo spomínaných vylepšení, Amper servis na svoje náklady vylepšenie namontuje a až potom odosiela skontrolovanú kolobežku zákazníkovi. Navyše poskytujú zadarmo aj odblokovanie tempomatu a kickstartu (obe spomenuté boli zrušené na všetkých modeloch Nami kvôli nariadeniam EU). 

Základné parametre Nami Burn-E 2 Max

Dojazd 150km pri rýchlosti 25km/h
Výkon3000W, v peaku 8400W
RýchlosťDo 100km/h
Váha47kg
Predné svetlo2000 lumenov
Pneumatiky11 palcové vzduchové bezdušové
BrzdyKotúčové 2x 160mm hydraulické brzdy
Nabíjanie 6:30 a 12:30hod (2 nabíjacie porty)
Batéria72V 32Ah
Nosnosť120kg

Dizajn a konštrukcia

Ak niekto zbadá naživo Nami Burn-E 2 Max, je mu hneď jasné že pôjde o nadupaný stroj. Vzhľad kolobežky je masívny a na prvý dojem veľmi pevný a odolný. Ak ste kolobežku ešte nepoznali a prejde vo vašej blízkosti prvýkrát, budete mať určite zvláštne pocity až niečoho veľkolepého (hovorím najmä o mužskom pokolení).

Na to ako kolobežka obrovsky vyzerá, váži len 47 kg, čo je aj v porovnaní s inými kolobežkami podobného výkonu naozaj veľmi nízke číslo.

Farebne je kolobežka ladená do čierno šedého štýlu s prvkami leštenej nerezovej ocele. Riadidlá sú široké 68 cm v ktorých strede je umiestnený veľký farebný displej. Pod riadidlami sa v prednej časti nachádza veľké elipsovité svetlo o svietivosti až 2000 lumenov.

Riadidlá sú nasadené na relatívne tenkej tyči riadenia, ktorá je však z extrémne pevných uhlíkových vlákien a zvládne záťaž až 400 kg. Skladací mechanizmus je tvorený kužeľovytým oceľovým “zámkom”. Spodok kolobežky je tvorený jednoliatym rámom, v ktorom je umiestnený široký nášlap. 

Veľké a široké 11 palcové kolesá sú “zavesené” na vidliciach s hydraulickým pružením. Dizajn kolobežky dotvára LED osvetlenie takmer okolo celého nášlapu, kde sa dajú prepínať výstražné červené LED svetlá s oranžovými smerovými svetlami s postupným rozsvecovaním.

Z dizajnového hľadiska mi trošku prekáža zadný blatník, ktorý je zbytočne tvorený dvomi časťami čo je síce z funkčného hľadiska v poriadku, no vzhľadovo to mohlo byť lepšie domyslené. Dizajn jemne narušuje aj tlmič riadenia, ktorý vytŕča z jednej bočnej strany kolobežky.

Tlmič je však len doplnkom zadarmo pribaleným ku kolobežke, ktorý si nemusíte namontovať, jeho funkcionalite sa budeme venovať nižšie.

Jazdné režimy

Nami disponuje na rozdiel od väčšiny ostatných kolobežiek okrem základných troch režimov Eco, D, S aj režimom C a X. V každom z týchto režimov je možné upravovať parametre podľa potreby užívateľa, ako napríklad nastavenie zrýchlenia na škále od 1 do 5.

Rozdiel v nastavení zrýchlenia je markantný, kde pri jednotke je rozjazd jemný a príjemný, pri nastavení piateho stupňa vás už pomyselne poriadne “zatlačí do sedánky”, resp. do zadnej opierky nohy :-).

Ďalším nastaviteľným parametrom je maximálna rýchlosť, ktorú kolobežka môže dosiahnuť pri danom režime, zostatok batérie, pri ktorom sa má kolobežka prepnúť do ekonomického módu na šetrenie batérie a veľa ďalších.

Pri ekonomickom móde je rýchlosť obmedzená na 25km/h. Zrýchlenie je na najnižšom stupni, čo znamená, že sa ani začiatočník nemusí báť jazdy na kolobežke. V tomto móde je taktiež možné rýchlosť upraviť na vyššiu avšak najviac na 40% z maximálneho výkonu kolobežky.  

Dynamický mód je ideálny mód na súvislú dlhšiu jazdu napríklad po hrádzi, kde sa nachádzajú aj pomalší jazdci a teda musíte dávať pozor či vám niekto neskočí do cesty. Akcelerácia je na stupni 2 a maximálna rýchlosť je 60km/h.

Športový mód v rámci ktorého je možné zrýchlenie na úrovni 3 a rýchlosť 80km/h už začína v jazdcovi vzbudzovať adrenalín a následne aj veľký pôžitok z jazdy. Odporúčam na ňom jazdiť už skúsenejším používateľom, ktorí majú aspoň nejakú prax s jazdou na elektrických kolobežkách.

Užívateľské módy C a X sú prednastavené ako najsilnejšie, či už ide o zrýchlenie (C-4, X-5), alebo maximálnu rýchlosť, pri oboch je to 100km/h. Ako som už spomínal, užívatelia si dokážu tieto parametre upraviť podľa svojich potrieb.

Výkon a maximálna rýchlosť

Testoval som maximálnu rýchlosť, ktorú kolobežka dokáže vyvinúť a jazdu do kopcov. Moja váha aj s príslušenstvom v čase jázd bola niečo nad 90kg a vonku bolo 15 stupňov. Kolobežka so zapnutým turbom na najsilnejšej úrovni a režime X so mnou vytiahla 93km/h (na rovnej hladkej ceste, jemný vietor). 

Nami Burn-E 2 Max bez problémov zvládne akékoľvek kopce. V jednej z jázd som stúpal k horárni v Krasňanoch a na úsekoch, kde ľudia radšej schádzajú z bicyklov a dokončia kopec pešo, som na ekonomickom režime bez najmenších problémov išiel rýchlosťou 18km/h a pri prepnutí na režim D ma kolobežka vystrelila 50kou vpred (stále na tom istom strmom kopci).

Ukážkou sily je aj zrýchlenie, ktoré je veľmi silné a je stále citeľné aj pri vyšších rýchlostiach. Pri plnom zatlačení akcelerátora z miesta musíte byť veľmi dobre zapretý o zadnú opierku konštrukcie, aby ste rozbeh ustáli.

Udávaný výkon 8400W v špičke pokládam po týchto testoch za úplne reálny a v podstate maximálne postačujúci. Väčší výkon by už nebol nijakým spôsobom v bežných podmienkach využiteľný.

Dojazd

Dojazd som testoval dvakrát. Podmienky boli rovnaké ako pri testovaní výkonu spomínaného vyššie. V prvej jazde som sa zameral na dojazd pri maximálnej rýchlosti bez turba, teda zhruba 75km/h.

Celá jazda prebiehala na hrádzi po rovinke, kde som spomaľoval minimálne, iba pri obiehaní kvôli bezpečnosti. Prešiel som 52km po ktorých sa mi kolobežka pri 2% batérie prepla do ekonomického módu a na rýchlosť 15km/h.

V druhej jazde som zvolil ekonomickejšiu jazdu a pri priemernej rýchlosti cca 43km/h s režimom D sa mi podarilo prejsť 95km. Výrobcom udávaný dojazd je 150km pri priemernej rýchlosti 25km/h, čo som síce neskúšal, ale z výsledkov jázd, ktoré som absolvoval si myslím, že nie je prehnaný.

Používanie kolobežky

Skladanie kolobežky je trošku zložitejšie, najprv sa uvoľní zabezpečovacia páčka, potom sa odkrúti a povytiahne sklápací zámok a následne sa kolobežka zloží. Niekomu by sa to mohlo zdať zdĺhavé, no pravdou je, že kolobežka dokáže byť zložená do 20 sekúnd. Skladací mechanizmus je utvorený z pevnej ocele, ktorá ochraňuje riadidlá pred ich roztrasením, s čím majú problémy mnohé kolobežky.

Stojan kolobežky sa dáva celkom ťažko nadol, avšak na druhej strane som mal z neho pocit že je naozaj pevný, stabilný a nemá problém kolobežku udržať.

Manipulácia s kolobežkou mimo jázd je samozrejme nemotorná a ťažkopádna, čo je pochopiteľné vzhľadom na veľkosť stroja. Nakladanie do auta môže byť taktiež problém a bude potrebné vo väčšine prípadoch zložiť aj zadné sedačky auta.

Osvetlenie

Predné svetlo so silou 2000 lúmenov sa nachádza tesne pod spojením tyče s riadidlami, čo zabezpečuje jasné a dostatočne ďaleké osvetlenie vozovky, alebo inej cesty, po ktorej sa jazdí. Kolobežka disponuje aj zadným svetlom, osvetlením rámu a smerovkami. 

Brzdy

Kombinácia prednej a zadnej hydraulickej kotúčovej brzdy spolu s motorovým brzdením je dokonalá. Brzdové kotúče 160 mm sú dostatočne veľké na to aby sa stíhali dobre chladiť. Zastavenie kolobežky bolo naozaj veľmi pohotové a necítil som žiadne nepríjemné trhanie brzdením motorov.

Brzdenie motorom navyše používa rekuperáciu, čo znamená, že sa energia vytvorená napr. zjazdom z kopca ukladá, čo vám síce reálne až tak veľa “šťavy” nepridá, ale je príjemné cítiť pomoc motorov pri brzdení.

Displej

Vodotesný LCD displej má veľkosť asi ako platobná karta a má veľmi veľa nastavení, čo znamená detailnejšie prispôsobovanie parametrov kolobežky ako je napr. sila akcelerácie, rôzne nastavovanie limitov, rekuperácie, tempomatu a podobne.

Na tejto zobrazovacej jednotke je viditeľných množstvo informácií. Okrem základných ako je samozrejme rýchlosť, stav nabitia batérie, zvolený jazdný režim a rôzne informačné ikonky (zapnuté smerovky, tempomat, rozsvietené svetlá atď.), dokážete sledovať napr. aj teplotu kontrolerov, priemernú rýchlosť, dosiahnutú maximálnu rýchlosť, aktuálnu spotrebu energie, aktuálna trasa a celkový nájazd.

Veľmi pekne je spracovaný aj ukazateľ aktuálneho výkonu / zaťaženia kolobežky. Displej je slabšie viditeľný na priamom slnku.

Komfort jazdy

Nášľap kolobežky je brutálne široký a dlhý, úplne dostatočný na to, aby ste si mohli nohy uložiť podľa vášho pohodlia. Perfektná je zadná opierka na nohu zvarená ku konštrukcii, kde si je možné oprieť nohu o nižšiu, či vyššiu priečku.

O komfort jazdy sa starajú 11 palcové vzduchové pneumatiky v kombinácií s predným a zadným hydraulickým odpružením. Už pri prvom kontakte s kolobežkou som zistil, aké skvelé odpruženie Nami má a je naozaj na inej úrovni oproti ostatným elektrokolobežkám. Stačí si len vyložiť jednu nohu na nášľap a kolobežka okamžite klesne o pár mm. 

Rozsah pruženia je obrovský a aj pri skákaní po kolobežke som necítil spodný doraz, len postupné stlmenie skoku. Pri prechodoch cez dlažobné kocky, korene stromov v chodníkoch a iné nerovnosti sa prenášali otrasy do riadidiel minimálne a jazda bola dokonalo komfortná.

Odpruženie je možné nastaviť otočným krúžkom, kde F znamená rýchlejšie stláčanie hydrauliky, čím je jazda mäkšia, a S je pomalšie stláčanie, čiže tvrdšia jazda. Otáčanie riadidiel pri zákrutách je trošku ťažšie ako pri iných kolobežkách, ale ide len o vec zvyku, keďže som si to po viacerých jazdách ani neuvedomoval.

V balení ku kolobežke bol rovno aj tlmič riadenia (treba dať pozor, nie je v základnej výbave u každého predajcu), ktorý zamedzuje tzv. wobblingu, teda traseniu riadidiel pri vyšších rýchlostiach.

Aj na ňom je možné nastaviť tuhosť, treba však počítať s tým, že čím tuhšie tlmenie, tým ťažšie pôjde otáčať riadidlá. Jeho nastavenie som volil pred samotnou jazdou, ak som plánoval ísť vyššími rýchlosťami, nastavil som si tuhší tlmič a naopak, ak som plánoval ekonomickejšiu jazdu, tlmič som nastavil na minimálny odpor. 

Akcelerátor

Samostatný odsek si zaslúži akcelerátor kolobežky. To bola druhá vec ktorá ma po dokonalom odpružení na kolobežke veľmi prekvapila. Akcelerátor je riešený dlhou páčkou pod rukoväťou. Páčka sa ovláda palcom, nestláča sa zhora nadol, ale po takom horizontálnom oblúku.

Páčka má obrovský rozsah, najväčší aký som mal zatiaľ možnosť vyskúšať na elektrických kolobežkách. Vďaka tomuto rozsahu dokážete perfektne ovládať a udržiavať rýchlosť. Rukoväť môžete stále pevne držať a ani po dlhšej jazde som necítil žiadne bolesti alebo nepríjemné pocity v ruke a prstoch, pretože v každej časti rozsahu páčky cítite palec v jeho prirodzenej polohe.

Na dosah palca máte taktiež ostatné ovládacie prvky ako smerovky, svetlá a zvonček. Všimol som si v niektorých diskusiách na internete, že nie každému takýto akcelerátor vyhovuje, no mne sadol na 100%.

Tempomat

Výborný je taktiež tempomat, ktorý je opäť odlišný od ďalších kolobežiek. Neaktivuje sa automaticky po niekoľkých sekundách, ale nastavujete si ho manuálne na ovládači. Pluskom a mínuskom si viete zvyšovať alebo znižovať nastavenú rýchlosť (pohyb o 5 km/h), prípadne po vypnutí tempomatu ho viete opäť obnoviť na poslednú zapamätanú rýchlosť.

Jediný problém je, že tento tempomat nedostanete v základe kolobežky, resp. sú zakázané EÚ smernicou, takže tempomat by ste už nemali vidieť na žiadnej novej kolobežke, nie len na Nami. Dá sa to však riešiť prehratím firmware cez autorizovaného predajcu Amper servis (ako som spomínal na začiatku článku). Ja som obdržal už verziu s nahratým tempomatom.

Verdikt

Komfort jazdy bude zrejme najväčší faktor, ktorý by vás mohol presvedčiť o kúpe kolobežky Nami Burn-E 2 Max. Taký dokonalý pocit z jazdy som pri inej kolobežke nemal, a to mi pod rukami prešli stroje od Laotie, Techlife, Zero, Vsett alebo Dualtronu.

Cena kolobežky nie je najmenšia, avšak to čo všetko dostanete naozaj stojí za to. Tu prikladám odkaz priamo na detail produktu – Elektrická kolobežka Nami Burn-E 2 Max. Vrelo odporúčam kolobežku aspoň vyskúšať, ak zvažujete kúpu takéhoto stroja.

Môžete tak spraviť napr. priamo v spoločnosti Amper servis, kde si kolobežku viete zadarmo vyskúšať, prípadne aj prenajať na celý deň alebo víkend. Amper servis je autorizovaným predajcom aj servisom značky Nami, všetky záručné aj pozáručné opravy vybavíte priamo u nich.

VÝHODYNEVÝHODY
Skvelé odpruženie (zatiaľ najlepšie aké som skúšal)Náročnejšie otáčanie riadidiel
Výborné osvetlenie a viditeľnosťLCD displej slabšie čitateľný na priamom slnku
Množstvo pokročilých nastavení parametrov kolobežkyManipulácia s kolobežkou mimo jazdenia
Možnosť úpravy jazdných režimovŤažšie nakladanie do auta (potrebný väčší kufor alebo sklopenie sedánok)
Stabilita aj vo vysokých rýchlostiach 
LCD displej s množstvom informácií 
Spoľahlivé brzdy 
Pohodlný akcelerátor s veľkým rozsahom 
Výkon a dojazd 
Zrýchlenie 
Vzduchové veľké pneumatiky