Predstavenie Hyundai Ioniq 5

Hyundai prekvapil celý svet svojim novým elektromobilom Ioniq 5. Jedná sa o obrovský skok vpred pre túto kórejskú automobilku ale aj pre elektromobilitu.

Svet elektromobilov a elektromobility ako takej sa neustále rozširuje o nové a nové modely. V jednom z našich článkov sme vám predstavili napríklad Škodu Enyaq. Dnes si ale predstavíme úplne nový elektromobil Hyundai Ioniq 5, ktorý by mal byť doslova prelomom na poli elektromobility.

Pôvodný koncept

Ioniq 5 vychádza z pôvodného konceptu Hyundai 45. Ten bol predstavený už v roku 2019 v rámci frankfurtského autosalónu. Prešli dva roky a koncept sa pretavil do sériovo vyrábaného automobilu, ktorý budeme poznať pod označením Ioniq 5. Tento nový elektromobil z dielne juhokórejskej automobilky toho v sebe ale ukrýva pomerne veľa. Nebude to ale mať vôbec ľahké v rámci konkurencie, ktorá dnes už panuje. Čo prelomové ale model ponúkne?

Novo predstavený model je totiž vôbec prvým modelom z novej generácie elektromobilov pod taktovkou Hyundai. Ide o stredne veľký automobil, ktorý je postavený na úplne novej, čisto elektrickej platforme E-GMP. S čistým svedomím teda môžeme tento model označiť ako prvý čistokrvný elektromobil od značky Hyundai.

Špecifikácia automobilu Ioniq 5

Hyundai Ioniq 5 ponúka zaujímavé špecifikácie, ktoré sa vám budú jednoznačne páčiť. Podľa informácií by mal byť model k dostátiu v dvoch variantoch. Prvý s kapacitou batérie 58 kWh, čo znamená dojazd 450 kilometrov. Druhý model by potom mal ponúknuť kapacitu batérie 73 kWh, čo by znamenalo dojazd 550 kilometrov, a to už je veľmi zaujímavé.

Vedľa dojazdu sa Hyundai zmienil aj o funkcii ultrarýchleho nabíjania, ktoré by malo zabezpečiť nabitie z 10% na 80% počas iba 18 minút! Rovnako tak sa hovorí o tom, že by ste v priebehu piatich minút mali získať dojazd 100 kilometrov aj v prípade úplne vybitej batérie. Celkový výkon najlepšej varianty vozidla by sa mal pohybovať na 225 kW. To so sebou prinesie zrýchlenie z nuly na sto za 5,2 sekundy! Maximálna rýchlosť všetkých modelov je potom stanovená na 185 km/h. Báť sa nemusíte ani pripojiť vozík s hmotnosťou až 1 600 kilogramov.

Obrázek 1 Zdroj: Autorevue.cz

Rozmery a parametre Ioniq 5

Rozmery naznačujú, že sa nebude jednať o žiadneho drobčeka. Všimnúť si môžete aj pomerne veľkého objemu kufra.

Obrázok 2 Zdroj autorevue.cz

Dizajnová stránka Ioniq 5

Ak sa pozrieme na dizajn vozidla, zaujmú vás iste LED svetlá, ktoré disponujú tzv. pixelovým zoskupením. Výhodou sú tiež zapustené kľučky od dverí, prípadne aj 20-palcové kolesá ktorá zase podporia celkovú aerodynamiku vozidla. Hyundai si dal v tomto smere veľa záležať. Hyundai zahral tiež na strunu ekológov. Voz totiž vnútri vybavil ekologickými materiálmi.

Vnútri na vás čaká pomerne jednoduchá palubná doska. Klasický stredový panel tu ale budete hľadať márne. Nájdete tu totiž pohyblivú stredovú konzolu, ktorú môžete posúvať až o 140 mm dozadu. Ďalej sa môžete tešiť na dva 12-palcové displeje, fyzické tlačidlá i dotykovej plochy, ktorými môžete auto a všetko potrebné ovládať. Spoľahnúť sa budete môcť tiež na head-up displej s rozšírenou realitou, ktorý sa stáva čím ďalej obľúbenejšou súčasťou vozidiel.

Vychytávky

Vďaka použitiu technológie V2L by malo byť pomocou Hyundai Ioniq 5 možné nabíjať ostatné elektromobily alebo spotrebiče. To neznie vôbec zle. Prakticky by to znamenalo, že môžete dôjsť napríklad do mesta, nabiť si tu elektrokolobežku a vyraziť. U nabíjania ešte zostaneme, pretože vozidlo by mal disponovať solárnymi panelmi na streche. Tie by mohli predlžovať celkový dojazd, hovorí sa o jednotkách až desiatkach kilometrov za jeden deň. Tiež by mali zabrániť úplnému vybitiu automobilu.

Bezpečnosť na prvom mieste!

Vychytávky sa ale netýkajú len nabíjania. Hyundai sa zameral aj na bezpečnostné prvky vozidla. Veľkým pokrokom prešiel asistent Highway Driving Asist 2, ktorý umožňuje na diaľnici čiastočné autonómne riadenie. Samozrejmosťou potom je kontrola mŕtvych bodov (uhlov), sledovanie aktuálnej únavy vodiča alebo rozpoznávanie rýchlostných limitov na základe čítania značiek. Kamery s 360° rozsahom potom potešia každého, kto bude parkovať či cúvať.

Kedy Ioniq 5 uvidíme a čo cena?

K predstavenie vozidla síce už došlo, zatiaľ ale nepoznáme dátum uvedenia na slovenský trh. Rovnako tak je zatiaľ utajená cenovka, dá sa ale odhadovať, že ju Hyundai nastaví niekde pod 40 tisíc eur. Veríme ale, že sa naozajstnú cenovku dozvieme veľmi skoro.

To nemá ani Tesla

Aj Tesla si u nás vyslúži veľký priestor. Tento novo predstavený Hyundai ale ponúkne nakoniec oveľa viac než ponúka práve obľúbená Tesla. O čo sa presne jedná?

800V architektúra

Túto architektúru na trhu s elektromobilmi poskytuje iba Porsche Taycan a Audi e-tron GT. Iné vozidlo ju neponúka. Aby toho ale nebolo málo, Hyundai Ioniq 5 bude najlacnejším elektromobilom s touto architektúrou.

Nabíjanie druhého vozu

Ako sme písali vyššie, pomocou tejto novinky budete môcť napájať iné elektrozariadenia, ale tiež budete schopní dobíjať iné elektromobily. K tomu, aby ste mohli skutočne nabíjať aj druhé vozidlo, musí byť vaša batéria nabitá nad 15%. V opačnom prípade nebude nabíjanie možné. Hoci Tesla disponuje skvelými batériami, toto skrátka nevie.

Odpočinok na sedadle

Nové sedadlá Hyundai Ioniq 5 prinášajú veľmi zaujímavú funkciu. Môžete si totiž sklopiť sedačky do odpočinkovej polohy. To sa dá využiť napríklad pri nabíjaní, či už rychlonabíjačkou alebo klasickou nabíjačkou.

Vezmite si kľudne aj príves

Veľkou výhodou nového vozidla od Hyundai je možnosť pripevnenia prívesného vozíka. Ťažné zariadenie Tesla neponúka a je to ďalšia vec, v rámci ktorej sa bude tento model od Hyundai výrazne odlišovať.

Celý príbeh Hyundai Ioniq 5 si môžete pozrieť tu:

Záver

To, akou cestou sa Hyundai vybral je pomerne prekvapujúce. Musíme uznať, že sa im model Ioniq 5 rozhodne vydaril. Popri tom presakujú aj informácie o tom, že sa chystá vydanie elektrického sedanu či veľkého SUV. Čo je na tom všetkom pravdy nám ukáže až čas.