CAKE :work sú nové elektrické bicykle a mopedy pre profesionálov

Nová rada :work od švédskeho výrobcu CAKE ponúka všetstrannosť a vysokú konfigurovateľnosť, no prináša vysokú obstarávaciu cenu. Čo je na nej zaujímavé?

Švédsky výrobca elektrických motoriek a bicyklov prišiel na trh s niečím, čo zaujalo takmer každého, kto sleduje prostredie elektromobility a mikromobility. Ide o novú modelovú radu CAKE :work určenú pre kutilov, remeselníkov, kurérov a iných ľudí, ktorí sa kvôli práci potrebujú presúvať v rámci mesta a pritom zároveň prenášať veľké množstvo príslušenstva, tovaru či rôzneho profesionálneho vybavenia. Táto novinka však nebola prijatá pozitívne úplne všetkými. Prečo je tomu tak a ako nové modely vyzerajú si ukážeme v tomto článku.

CAKE :work neohúri cenou

Pre profesionálov, živnostníkov a podnikateľov bude cena zohrávať kľúčovú úlohu pri výbere akéhokoľvek vybavenia, čo platí aj pre spôsob prepravy. Nová rada dopravných prostriedkov (nájdeme medzi nimi elektrické bicykle aj skútre/motorky) nesie ceny v rozpätí 4 700€ za najlacnejší variant, čo neznie vôbec zle, a 13 000€ za najdrahší variant. Podnikatelia medzi nami možno povedia, že oproti autám sú to smiešne náklady na začatie podnikania, najmä ak vezmeme do úvahy to, že tieto elektrické bicykle a motorky sa prevádzkujú takmer zadarmo. Odpadajú totiž všetky povinnosti údržby, ktoré prináša klasické auto, a elektromobily sa v takejto cenovej kategórii nebudú pohybovať ešte niekoľko rokov.

Alebo snáď áno? Nová Dacia Spring sa dá zaobstarať už od 16 700€. To je len o 3 700€ viac ako najlepší model CAKE :work a ponúkne mnohonásobne väčšiu praktickosť aj lepší dojazd. Zmysel teda skutočne dávajú len tie lacnejšie modely tejto novej rady, ktoré sú cenovo porovnateľné so skútrami značky Silence, ktorá bude jedným z najäčších konkurentov.

CAKE :work Ösa a Makka

Dva najzaujímavejšie elektrické bicykle/motorky budú modely ÖsaMakka. Model Makka začína na cenovke 4 700€ za verziu so štandardným výkonom a 5 000€ za verziu so zvýšeným výkonom. Makka ponúkne až 110 kilometrov kombinovaného dojazdu a rýchlosť 45 kilometrov za hodinu. Na verziu so štandardným výkonom nepotrebujete dokonca ani žiaden vodičský preukaz (ide klasifikačne o elektrický bicykel) a na verziu so zvýšeným výkonom stačí preukaz skupiny AM (od 15 rokov) alebo B. Makka ponúka dve slušne veľké cargo plochy a CAKE k nim už stihol pripraviť množstvo originálnych doplnkov. Dávajte si však pozor, keďže tieto doplnky nie sú lacné a môžu zásadne zvýšiť cenu novej Makky.

Druhým zaujímavým modelom je Ösa, ktorá taktiež ponúka rôzne motorizácie. Prvá motorizácia začína na cene 10 000€ a verzia so zvýšeným výkonom vás vyjde 10 500€. Možno si hovoríte, že to už je akosi veľa. A aj keď je pravda, že sa jedná o dvojnásobok ceny modelu Makka, tak Ösa ponúkne až 160 kilometrov dojazdu a na lacnejšiu verziu, so základným výkonom, taktiež nepotrebujete vodičský preukaz. Maximálna rýchlosť, ktorú ponúka model so zvýšeným výkonom, na ktorý budete potrebovať vodičský preukaz AM alebo B, potom presahuje 45 kilometrov za hodinu a výrobca ju bližšie nešpecifikuje. Spomeniem taktiež tretiu motorizáciu, ktorá zvládne rýchlosti nad 90 kilometrov za hodinu a má dojazd 125 kilometrov. Jej problémom však môže byť potreba vodičského preukazu A1 či cena 12 000€, ktorá už moc nedáva zmysel.

Makka alebo Ösa?

Sama o sebe Ösa ponúkne naozaj širokú škálu využitia. Je to vďaka dvom hlavným cargo plochám a jednej sekundárnej (tá sa nachádza medzi sedadlom vodiča a riadidlami) a možnosti, pripevniť takmer čokoľvek na bok tohto šikovného elektrického mopedu/motorky. Čo sa praktickosti týka, tak jednoznačne vyhráva nad modelom Makka, no vysoká cena z toho robí trpké víťazstvo. Stále však môže mnohým profesionálom dávať zmysel, najmä vďaka dlhšiemu dojazdu.

Niečím, čo však CAKE skutočne pri tejto rade elektrických dopravných prostriedkov naozaj vychytal, sú vymeniteľné batérie. Dojazd svojej Makky tak viete mnohonásobne predĺžiť, avšak na úkor úložného priestoru.

Model Kalk :work

Kalk :work pripomína skôr pretekársku motorku, z ktorej vychádza, než pracovný nástroj. Stojí 13 000€, ponúka minimum cargo priestoru – v podstate len malú plochu nad zadným blatníkom a jeho dojazd je iba 83 kilometrov. Navyše naň potrebujete A1 vodičský preukaz. Práve Kalk mi v profesionálnom priestore takmer vôbec nedáva zmysel, i keď ide o vynikajúci motocykel na bláznenie sa po lese.

„Modelová rada CAKE :work ponúka okamžitý potenciál pre tzv. last-mile deliveries a mobilných pracovníkov, ktorý nechcú využívať tradičné spôsoby transportu, zatiaľ čo jasne prekonáva efektivitu klasických bicyklov a áut, čo robí z tejto iniciatívy náš najväčší príspevok ku karbónovo neutrálnej spoločnosti doteraz.

Každý priemysel, ktorý ma dočinenie s veľkým množstvom krátkometrážnej transportácie ľudí a tovaru rozumie dennému boju s dopravnými zápchami, pokutami za parkovanie a potrebou nájsť ekonomické a udržateľné vozidlá, ktoré nevyužívajú fosílne palivá.

Optimalizácia výkonu, dosahu, účinnosti a kapacity, úpravy a zosilnenia špecifické pre modelovú radu :work zahŕňajú zvýšený rozsah, ktorý umožňuje bicyklu bežať celý pracovný deň, a podporu výkonu, ktorá umožňuje pracovníkom napájať elektronické nástroje alebo regulovať teplotu boxov na donášku jedla. Okrem toho má :work zvýšenú ťažnú kapacitu, ako aj kompaktnejší dizajn, ako napríklad užšie riadidlá, čo umožňuje jazdcom ľahšie sa prepletať medzi autami. CAKE tiež ponúka širokú škálu účelového príslušenstva, ktoré umožní jazdcom prispôsobiť si bicykle, ako aj 19 kompletných konfigurácií.“

Stefan Ytterborn, CAKE CEO

Záver

Nie je to často, kedy sa najlepším a najľahšie odporčiteľným modelom rady stane najlacnejší kúsok, no dnes tomu tak je. Rada CAKE :work s rastúcou cenou stráca zmysel. Model Makka je však priami konkurent elektrického skútra Silence S01, ktorý som recenzoval a ktorý som si počas pár týždňov veľmi obľúbil. Modely od CAKE na prvý pohľad ponúkajú viac použiteľnosti a prispôsobiteľnosti, čo by však ukázal až dlhodobý test.