Lietadlá na solárny pohon sa už možno čoskoro stanú realitou

Stanú sa lietadlá na solárny pohon bežnou súčasťou komerčných letov? V budúcnosti by práve slnečná energia mohla nahradiť klasické palivo, čo by ušetrilo značné náklady.

Solárne lietadla by mohli v najbližších rokoch nahradiť tie klasické a dostať sa do komerčnej prevádzky. Podľa dostupných informácii dokáže byť nové lietadlo Skydweller v prevádzke až 90 dní, bez akejkoľvek ďalšej údržby. To je na viac menej stále prototyp veľmi slušná hodnota.

Ako je možné dosiahnuť až takúto výdrž? Je to vďaka obrovským solárnym panelom, ktoré sa nachádzajú na samotných krídlach lietadla. To je markantne širšie ako u klasických komerčných, ktoré poznáme.

Skydweller lietadlo

Medzinárodný vedecký magazín New Scientist informoval, že americko-španielska letecká spoločnosť nesúca názov Skydweller Aero dostala kontrakt na vývoj lietadla vo výške 5 miliónov dolárov.

Prvý prototyp lietadla bol vypustený do svetu už v roku 2015, pričom sa mu úspešne podarilo obletieť okolo celého sveta. Lietadlo s názvom Solar Impulse 2 však pri svojom „teste“ disponovalo kokpitom, resp. miestom pre pilota. Zásadný rozdiel pri nadchádzajúcom lietadle Skydweller je ten, že žiaden kokpit mať nebude.

72-metrovové rozpätie krídiel a 90-dňová výdrž

Spoločnosť Skydweller Aero chce samozrejme docieliť o niečo dlhší dolet a uvoľnenie dodatočného miesta pre potrebný náklad. Rozpätie krídel nového Skydwellera má byť až 72 metrov, čo je takmer rovnaká hodnota ako najväčšieho komerčného lietadla na svete – AirBus A380. Ten má rozpätie krídel neuveriteľných 80 metrov.

AirBus A380
AirBus A380, zdroj: SME.sk

Celú plochu krídiel bude pokrývať 270 m² fotovoltických článkov, ktoré dokážu vygenerovať slušné 2 kW spotrebovateľnej energie. Čo sa týka nákladu, do lietadla sa má zmestiť približne 800 kg nákladu či iného potrebného vybavenia pre let.

Okrem toho bude lietadlo vybavené aj vodíkovými článkami, ktoré by mali slúžiť na dodatočné zvýšenie výkonu, ale aj ako poistka v prípade nepriaznivého počasia.

Eliminovanie kokpitu ponúka mnoho výhod

Námorná verzia lietadla a eliminovanie kokpitu by teda umožnilo nainštalovať do lietadla viac potrebného hardvéru a zároveň by tak predĺžila jeho čas vo vzduchu z pôvodných 30 dní, na 90 dní.

Solárne lietadlo / Skydweller
Solárne lietadlo, zdroj: SolarFlight.com

„Odstránenie kokpitu nám ponúkne vyššiu vytrvalosť, resp. dolet samotného lietadla a taktiež ďalších 400 kg nosnosti navyše pre dodatočný náklad,“ povedal Robert Miller, generálny riaditeľ spoločnosti Skydweller. Zároveň povedal, že spoločnosť už v súčasnosti testuje autonómne schopnosti lietadla.

„Hneď ako sa preukáže, že je všetko v poriadku, prejdeme k testovaniu dlhej výdrže s cieľom fungovať viac ako 90 dní,“ dodal. Aj keď už aktuálne existujú lietadlá poháňané slnečnou energiou, nové námorné lietadlo bude výrazne ťažšie a väčšie ako tie súčasné.

MQ-4C Triton
MQ-4C Triton, zdroj: ArmadniNoviny.cz

Americké námorníctvo práve teraz používa špeciálne moderné vojenské bezpilotné lietadlo s veľkou letovou vytrvalosťou, ktoré zároveň dokáže operovať vo veľkých výškach. Konkrétne sa jedná o model MQ-4C Triton.

Tieto lietadlá však dokážu zotrvať vo vzduchu iba 30 hodín, pričom americké námorníctvo nie je s touto hodnotou zjavne spokojné. Práve preto sa rozhodlo pre vývoj nového – Skydweller.