CeramicSpeed: Futuristický koncept pohonu bicykla bez retiazky sa stal realitou

Hoci riešenie pohonu jedinečného bicykla pôsobí ako jemná mechanika náchylná na pôsobenie vonkajších vplyvov, podľa tvorcov je údajne odolnejší ako reťazový pohon. Má tiež menší počet súčastí a nižšie trenie.

Silná túžba zbaviť bicykle tradičných reťazových prevodov zamestnáva vývojárov po celom svete už dlhú dobu. Hoci dnes existujú remeňové náhrady, býva u nich problém so zmenou prevodov. Buď sú integrované prevodovky príliš zložité a ťažké, alebo majú len malý prevodový pomer. Už sú to tri roky, kedy sa na cyklistickom veľtrhu Eurobike objavil Driven – nový koncept pohonu bicykla, ktorý by mohol nahradiť reťaz. K dispozícii bol aj ukážkový prototyp bicykla, na ktorom sústava strojov s pohonnou osou a venčekom 21 keramických ložísk fungovala. Toto je CeramicSpeed, zoznámte sa.

Hoci sa to spočiatku zdalo len ako inžiniersky „papierový koncept“, pohon sa nakoniec dostal do výroby. Samotné zariadenie predstavuje akýsi kompromis – stále tu síce máme veľkú „kazetu“ s na zadnom kolese a ozubený prevod, avšak odpadli najväčšie zdroje trenia aj technických problémov, teda reťaz a prehadzovačka.

Za unikátnym  pohonom stojí dánsky výrobca cyklistických komponentov CeramicSpeed, ktorý má vynález patentovaný. Hoci riešenie pôsobí ako jemná mechanika náchylná na pôsobenie vonkajších vplyvov, podľa tvorcov je údajne odolnejšia ako reťazový pohon. Má tiež menší počet súčastí a nižšie trenie. Odpadá totiž nutnosť klasickej prehadzovačky s kladkou, pretože zmena prevodu prebieha teleskopickým posuvom pohonnej osi. O odolnosti svojho riešenia sú tvorcovia uistení natoľko, že vlani predstavili verziu určenú pre horské bicykle.

Aj keď už existujú prevody ľudskej sily pri jazde na bicykli, ktoré vedia využiť až jej 97 percent, rozhodla sa značka CeramicSpeed ​​túto efektivitu ešte zvýšiť, čo ocenia predovšetkým vrcholoví športovci. Dánski vývojári sa rozhodli vyvinúť systém, ktorý zužitkuje až 99% sily človeka, vloženej do krútenia pedálmi.

Driven využíva točivý moment hnacieho hriadeľa – pastorka a 21 ložísk CeramicSpeed ​​a bol navrhnutý pre experiment v laboratóriu R&D rovnomennej spoločnosti ​​pod vedením Jasona Smitha, technického riaditeľa.

Záujem o CeramicSpeed je obrovský

Doteraz CeramicSpeed získaval obdiv, ale stále si len málokto dokázal predstaviť, že by sa niečo také mohlo ujať v praxi. Lenže tvorcovia vyrukovali s nápadom na investičný web Seedinvest a zaviazali sa, že ak vyberú od drobných investorov aspoň 300 tisíc dolárov, rozbehnú sériovú výrobu. Minimálny príspevok je pritom nemalých 1000 dolárov, za ktoré investori dostanú podiel v spoločnosti a vidinu zhodnotenia. Už koncom apríla 2021 bolo vyzbieraných vyše 670 tisíc dolárov a kampaň pritom bola ešte len na začiatku a do jej  konca ostávalo ešte viac ako 50 dní.

Výsledkom by mali byť celé nové kolesá s inovatívnym pohonom, na ktorých bude CeramicSpeed ​​spolupracovať s výrobcami kolies. Pohonu je totiž nutné prispôsobiť zadnú stavbu rámu. Ukážkové riešenie môžeme vidieť na bicykloch značiek Specialized či Canyon.

Vedúci cyklistickej divízie CeramicSpeed ​​Martin Banke uviedol, že primárnym zameraním na výskum a vývoj je jazdná schopnosť prevodu a jeho spoľahlivosť. Nie je prekvapením, že vývoj systému je stále centrom takmer nepretržitej online debaty.

„Za krátkych 10 mesiacov sme dosiahli neuveriteľný pokrok,“ uviedol pán Banke. „Počas testovania zaťaženia jazdca na velodróme sme prekonali rýchlosť 45 km/h a zaznamenali sme zásadné objavy v mechanizme radenia, ktoré sme v pravý čas rozvinuli do netradičných inovácií. Teraz sa tešíme, keď ukážeme, ako bude nový bicykel jazdiť. Vývoj, ktorý sme dosiahli, môže skutočne posunúť budúcnosť pohonných jednotiek na bicykle o obrovský skok vpred.“

Foto: CeramicSpeed, cyclingindustry.news,