Recenzia: Elektrická kolobežka Cecotec Bongo Z

Kolobežky Cecotec Bongo Z sa tvári ako suverénny zápasník s terénom. Je to pravda? Aký má dojzd? Aké je jazdiť s touto kolobežkou po bežnej ceste?

Elektrická kolobežka Cecotec Bongo Serie Z Off Road Green je štýlová kolobežka prioritne určená na cesty nižšej triedy s prašným prípadne štrkovitým povrchom, ale tiež si skvelo poradí aj s mestskými cestami. Na jedno nabitie dokáže kolobežka prejsť až 40 km, pričom maximálna rýchlosť je až 25 km/h. Je však cenovka, ktorá siaha až nad 800 eur, adekvátna?

Kolobežka je skvelým nástrojom na cesty do práce, školy i za zábavou. Maximálnu bezpečnosť jazdy zabezpečujú dve kotúčové brzdy, zatiaľ čo ohromujúci výkon 500 W oceníte pri prekonávaní väčšieho stúpania s ktorým si kolobežka hravo poradí. Stabilite pri jazde napomáhajú tiež 11-palcové bezdušové pneumatiky vhodné aj do terénu. Pri voľbe jazdného módu sa dá vybrať z troch výkonových úrovní, tie sa nastavujú jednoducho za pomoci dvojkliku zapínacieho tlačidla, ponúka sa tiež šikovný palubný počítač, ktorý vás informuje o všetkom dôležitom – vrátane aktuálnej rýchlosti alebo stavu batérie.

Dojazd: 45km Vymeniteľná batéria: Áno
Základný výkon: 500W Bezdušové kolesá: Áno
Maximálny výkon: 800W Výška 118 cm
Akumulátor: Vymeniteľný 48V, 10000 mAh Dĺžka 115cm
Rýchlosť: 25km / h Šírka nášľapu 16 cm
Nabíjanie: 5-6h Šírka zadného držiaka 24 cm
Veľkosť kolies: 11″ Šírka riadidiel 48 cm
Hmotnosť: 28kg Nosnosť 120 Kg

Jazdné módy

ECO (šetrenie batérie) – tento jazdný mód umožňuje maximálnu rýchlosť kolobežky 15 km/h, pri tejto rýchlosti má jazdec dostatočný čas v predstihu zareagovať, ak mu vojde do cesty nejaké zviera, bicykel či nebodaj chodec. Jazdný režim je odporúčané využívať hlavne na miestach, kde sa v zvýšenej miere vyskytujú chodci, autá alebo cyklisti. Tento jazdný režim tiež zabezpečuje maximálny dojazd kolobežky.

D (štandardný mód) – dosahuje maximálnu rýchlosť 20 km/h a je určený na dennodenné jazdenie. Je to príjemný kompromis medzi rýchlou jazdou a šetrením batérie.

S+ (športový mód) – ľudí zvykne najčastejšie zaujímať najmä maximálna rýchlosť. Maximálna rýchlosť kolobežky je v športovom móde obmedzená na 25 km/h. Používaním tohto módu sa však skracuje dojazd a pri jazde do strmých kopcov so stúpaním nad 15° je zvýšené riziko preťaženia.

Konštrukcia a nastavenie Cecotec Bongo Z

Kolobežka sa zapína jednoducho, dlhším podržaním zapínajúceho tlačidla umiestneného pod displejom. Toto tlačidlo nie je umiestnené najvhodnejšie, nakoľko jeho funkciou, okrem zapínania a vypínania kolobežky, je tiež ovládanie svetiel a prepínanie jazdných režimov – tlačidlo je však príliš vzdialené od rukovätí, a teda pri prepínaní jazdného módu alebo zapínaní svetla za jazdy musí jazdec kolobežku riadiť jednou rukou alebo kvôli tomu úplne zastaviť.

Displej

Displej je dobre čitateľný aj za priameho svetla. Na displeji sú zobrazené všetky potrebné informácie o jazde, ako je rýchlosť, úroveň batérie, nastavený jazdný mód, prejdená vzdialenosť od zapnutia kolobežky a tiež celková prejdená  vzdialenosť.

Svetlá

Svetlá sa aktivujú jedným klikom zapínajúceho tlačidla. Svetelný výkon predných svetiel je na veľmi dobrej úrovni, osvetľujú veľmi jasne dostatočne veľkú vzdialenosť pred kolobežkou aj za úplnej tmy.

Ich nevýhodou je umiestnenie na konštrukcii kolobežky, namiesto umiestnenia na riadidlách. Jazda do ostrých zákrut je tým pádom dosť nebezpečná, nakoľko cesta pred kolobežkou sa osvetlí až po zmene smeru celej kolobežky, preto je potrebné v zákrutách výrazne znížiť rýchlosť.

Skladací mechanizmus Cecotec Bongo Z

Skladací mechanizmus plní svoju úlohu výborne, počas jazdy je pevný a neuvoľňuje sa ani pri prejazde veľmi nerovným terénom.

Ako jeho nevýhodu vidím spracovanie plastovej poistky, ktorá sa pohybuje smerom hore a dole po ráme kolobežky zakaždým, keď ju potrebujeme zložiť. Je možné, že miesta, po ktorých sa táto poistka pohybuje, sa časom oderú od farby, čomu sa nedá nijakým spôsobom vyhnúť.

Tiež mi chýbala poistka v miestach zadného kolesa/blatníka, podobne ako to má vyriešená konkurencia, aby sa rúčka dala po zložení kolobežky zaistiť; bez nej sa kolobežka prenáša veľmi nemotorne a sú na to potrebné obe ruky.

Kolesá

Bezdušové vzduchové kolesá vnímam na kolobežke ako veľkú výhodu, nakoľko znižujú riziko defektu, ktorý je vo väčšine prípadov spôsobený nízkym tlaku vzduchu v pneumatikách. Problém môže nastať pri pretrhnutí pneumatiky a jej následnej výmene, kedy sa užívateľ určite nevyhne návšteve servisu.

Brzdy

Konštruktéri tejto kolobežky na brzdách istotne nešetrili, dve 140mm kotúčové brzdy v spojení s terénnym dezénom na gumách zabezpečujú rázne a bezpečné spomalenie pri schádzaní aj veľmi strmých kopcov. Pri použití oboch bŕzd naraz kolobežka dokáže spomaliť aj z maximálnej rýchlosti na veľmi krátkej dráhe, kolesá držia na vozovke pevne a neprechádzajú do šmyku. Tým, že má kolobežka robustnú konštrukciu zabezpečuje dobré držanie stopy a dodáva pocit istoty aj na prašných, skalnatých či mokrých povrchoch.

Nášľapná plocha

Povrch nášľapnej dosky je drsný a výborne tak na ňom držia všetky druhy topánok. Nezvyčajný tvar nášľapnej plochy má zabezpečiť väčšiu stabilitu pri jazde do kopca a z kopca, v týchto prípadoch nášľapná plocha plní funkciu výborne. Akonáhle sa však s kolobežkou jazdí po dráhach s malým prevýšením alebo po rovinách, po čase začína byť státie nepohodlné a osobne ma pri dlhých tratiach boleli nohy. Ďalšou nevýhodou nášľapnej plochy je, že je príliš vysoká, čo v prípade vybitia batérií znemožňuje možnosť prejsť nejakú trasu odrážaním sa.

Vymeniteľná batéria

V čom má kolobežka určite výhodu v porovnaní s konkurenčnými výrobcami je možnosť rýchlo a jednoducho vymeniť vybitú batériu, dať ju nabíjať na nabíjačku a jazdiť ďalej. Batéria sa dá nabíjať dvoma spôsobmi, prvý je priamo v kolobežke, ale každá batéria ma zabudovaný ešte jeden konektor navyše na nabíjanie pre prípad, že by sa z kolobežky vybrala a nabíjala externe. Ďalšou konštrukčnou výhodou je, čo som zatiaľ nevidel u žiadneho iného výrobcu, že batéria a taktiež výkonová elektronika je chránená proti preťaženiu tavnou poistkou, ktorá sa dá v prípade, že sa kolobežka nadmerne zaťaží jednoducho vymeniť a zároveň sa s elektronikou kolobežky nič nestane.

Komfort jazdy a maximálny dojazd

Kolobežka je veľmi silná a vie dodať veľké množstvo výkonu tak, aby zvládla akýkoľvek kopec – bez zaváhania zvláda aj veľmi strmé kopce bez toho, aby znížila rýchlosť. Tento nekompromisný výkon je však zaplatený dojazdom, ktorý sa pri jazde na najrýchlejšom jazdnom móde v silnom protivetre a s miernymi kopcami pri váhe jazdca 80 kg zníži na 30 km, ako tomu bolo v našej testovacej jazde dojazdu.

Podľa vzhľadu a štýlu spracovania sa dá povedať, že kolobežka je určená predovšetkým na jazdu po cestách nižšej triedy, poprípade skalnatý či prašný povrch – v tom prípade však veľmi chýba odpruženie. Kolobežka je veľmi tvrdá a nárazy v nerovnom teréne sa v plnej miere prenášajú do riadidiel, čo je pri dlhšom prejazde takýmto terénom veľmi nepohodlné.

Kolobežka má k dispozícii jeden motor umiestnený v zadom kolese s výkonom 500W a maximálnym výkonom 800W. Zrýchlenie je vďaka tomu plynulé, netrhá, ale zároveň má kolobežka dostatočnú silu zvládnuť aj veľmi strmý kopec bez dopomáhania.

Zhnutie: Prednosti a nedostatky kolobežky Cecotec Bongo Z

Plusy Mínusy
Príjemné zrýchlenie Chýba odpruženie
Veľký výkon Umiestnenie svetiel na rám kolobežky
Veľký svetelný výkon predného osvetlenia Poistka skladacieho mechanizmu odiera rám
Bezdušové pneumatiky Zapínacie tlačidlo príliš ďaleko od ruky
Dobre čitateľný displej Nepohodlný postoj pri rovných tratiach
Silná konštrukcia Chýba poistný háčik pri zložený kolobežky
Veľmi účinné brzdy  
Ľahko vymeniteľná batéria