Test 350 wattového motora pre elektrokolobežky Xiaomi

Praktické otestovanie čínskeho klonu 350 wattového motora vhodného pre všetky e-kolobežky Xiaomi

Pohonné jednotky, ktoré výrobca pre tieto elektrokolobežky používa sú dve. Pre modely M365, 1S, Essential je to 250 W motor. Pre modely PRO a PRO 2 je montovaný 300 W motor.

Originálne motory

250 wattový motor má hmotnosť 2880 gramov. Má veľmi dobrý krútiaci moment, hoci nedosahuje takú rýchlosť ako 300 wattový „pročkový“. Vinutie tvorí 5 vodičov o priemere 0,5 mm s celkovým prierezom 0,982 mm2. Počet závitov na cievkach statora je 12.

300 W motor je ťažší, váži 3120 gramov. Spôsobuje to širšia kotva statora (viac plechov). Taktiež sú širšie magnety rotora. Vinutie má 6 žíl tiež s priemerom 0,5 mm. Celková plocha prierezu je 1,178 mm2. Je schopný dosiahnuť vyššiu rýchlosť (po softvérovom odblokovaní riadiacej jednotky, pri rovnakom prúde), ale krútiacim momentom ho veľmi neprevýši. Je veľký predpoklad, že to spôsobuje nižší počet závitov na cievkach statora. Platí totiž vzťah: Čím väčší počet závitov, tým vyšší krútiaci moment motora, ale nižšia rýchlosť, ktorú je motor schopný dosiahnuť a naopak.

Nový čínsky „klon“ – motor s udávaným výkonom 350W

350 W motor v plnej kráse

V poslednej dobe je v komunite e-kolobežkárov obľúbený tretí typ motora, ktorý možno zohnať a bez problémov nahodiť na kolobežky Xiaomi. Nie je to originál, ale sa veľmi podobá 300 W originálnemu motoru. My sme ho pre vás „do skrutky“ rozobrali a poriadne otestovali.

Zloženie, parametre a slabiny motora

Tento „klon“ váži 3050 gramov, čo je o 70 gramov menej ako má 300 W „pročkový“ motor. Pneumatika s rovnakým dezénom ako majú pôvodné CST je značky „YIDA“ .

8,5 palcová pneumatika
dezén pneumatiky

Toto motorkoleso (narozdiel od oboch originálnych motorov) má rozoberateľné kryty z oboch strán, čo možno považovať za nevýhodu – nižšia tuhosť kolesa aj tesnosť vnútra motora. Hlavne ak dosadacie plochy oboch krytov nie sú od výroby utesnené žiadnym tmelom.

motor bez statora a krytov
bočný kryt s ložiskom

Ložiská sú štandardné čínske 6002 RS. Šírka kotvy statora je 27 mm. Rozmery magnetov rotora sú 30 x 11 x 3 mm, čo je v podstate rovnaké ako má originál 300 W. Až 7 žíl vinutia o priemere 0,5 mm je super. Pre mňa najväčším prekvapením je nízky počet závitov na cievkach statora. Je ich len osem, čo má veľký vplyv na jeho slabé ťahové schopnosti pri nízkych otáčkach v strmých kopcoch.

rotor
detail cievky vinutia

Medzi slabiny toho motora patrí prívodný kábel k riadiacej jednotke. Priemer žíl troch silových vodičov je malý. Pri dlhodobom zaťažení hrozí ich prehriatie a roztavenie ich plastovej izolácie. O prehrievaní Xiaomi motora (originálnej verzie) sa môžete dozvedieť viac v tomto článku. Taktiež kvalita jeho konektorov (fastonov) je nízka. Ako môžete vidieť na fotografii, tenulinký dutý plech a krimpovaný spoj nepôsobia dobre.

prívodný kábel
detail slabého konektora, zdroj fotografií: Techmaniak

Podmienky testovania

Testovanie tohto motora spočívalo v dlhodobejšom jazdení po rovine a extrémnych kopcoch po dobrej asfaltovej ceste so 75 kg jazdcom. Aby sa ukázalo čo motor „dokáže“, bolo potrebné softvérové odblokovanie obmedzenia rýchlosti riadiacej jednotky motora a umožnenie vyšších prúdových odberov z batérie.

Výsledky testu

Sú podľa mňa veľmi zaujímavé. Na rovine je motor schopný s 8,5 palcovým obutím dosiahnuť o cca 4 km/h vyššiu rýchlosť oproti výkonnému originálnemu 300 W motoru. S 10 palcovými pneumatikami možno prekročiť až 40 km/h! Hoc to nie je vôbec bezpečné, je to pre niekoho veľká výhoda a hlavný dôvod prečo si ho ľudia kupujú. Má to však dva háčiky:

  1. Jeho krútiaci moment v nízkych otáčkach (naozaj strmé kopce) sa nevyrovná ani 250 W štandardnénu motoru Xiaomi. Je to spôsobené práve tým nízkym počtom závitov jeho vinutia (8) oproti 250 wattovému (12).
  2. 350 wattový motor je dosť „žravý“. Pri plnom výkone vám vyšťaví batériu veľmi rýchlo. Úmerne k tomu sa aj zohrieva

Záver

Čínsky „klon“ t.j. 350 W motor na elektrokolobežky Xiaomi má pomerne kvalitné a presné vypracovanie. Jeho výmenu zvládne takmer každý. Pre toho kto túži po rýchlosti je to to „ pravé orechové“. Musíte sa však pripraviť na vyššiu spotrebu a tým nižší dojazd a nie príliš excelentný ťah v prudkých stúpaniach. Podľa mňa najvýstižnejšie je ho nazvať „motor stavaný na diaľnicu“.