RECENZIA | Kugoo G3: Elektrická kolobežka pre každého?

Elektrická kolobežka Kugoo G3 sa do redakcie dostala na dlhšiu dobu, takže sme ju podrobili skutočne detailnému testu. Ako dopadla sa dozviete v tomto článku!

Kolobežku Kugoo G3 výrobca predáva s dvoma verziami batérií, základná má parametre 48V, 16AH, ktorá by mala mať dojazd 40 km a väčšia má parametre 52V, 18AH, ktorá by mala mať dojazd až 60km. My sme mali do testu zapožičanú verziu s väčšou batériou.

Za vypožičanie veľmi pekne ďakujeme slovenskej spoločnosti Amper servis. V čase písania tohto článku sa jedná o jediný obchod na Slovensku, ktorý túto kolobežku predáva, prenajíma a servisuje.

Parametre  
Dojazd 60 km / 40 km (v závislosti od verzie batérie)
Rýchlosť 50 km/h
Výkon 1200 W
Akumulátor 52V, 18 600mAH / 48V, 16 000mAH
Veľkosť kolies 10,5“ (vzduchové)
Nosnosť 100kg
Váha 25+/-1kg
Brzdy 2x kotúčové (140mm) + elektronická brzda (brzdenie motorom)
Nabíjanie 8h-10h
Max. stúpanie  20°

Jazdné módy Kugoo G3

Výkon kolobežky, ako už býva u elektrických kolobežiek štandardom, je rozdelený do troch jazdných módov. Každý mód má iný vplyv predovšetkým na maximálnu rýchlosť kolobežky, ale aj na jej zrýchlenie, či schopnosť zvládať aj väčšie kopce.

  1. Jazdný mód ECO, je u tejto kolobežky limitovaný na maximálnu rýchlosť 25km za hodinu a rozjazd je mierny, čo uvítajú predovšetkým užívatelia, ktorí predtým ešte na kolobežke nejazdili. Pri tomto móde má kolobežka najdlhší dojazd a batéria sa vybíja pomalšie, čo má priaznivý vplyv na jej životnosť, no zážitok z jazdy je menej vzrušujúci.
  2. Štandardný jazdný mód, dosahuje maximálnu rýchlosť 35km za hodinu. Rozjazd je v tomto móde o niečo rýchlejší a kolobežka už zvládne plynule vyjsť aj menšie kopce.
  3. Športový jazdný mód je určený pre náročnejších jazdcov, nakoľko poskytuje najvzrušujúcejší zážitok z jazdy a to nie len vďaka maximálnej rýchlosti, ktorá je obmedzená až pri 50km za hodina, ale ja vďaka výraznému zrýchleniu. Kolobežka v tomto móde zvládne vyjsť aj kopce so stúpaním 20°, ale je cítiť, že kolobežka sa namáha a rýchlosť výrazne klesá. Výrobca neodporúča dlhodobé jazdenie na tomto móde, pretože batéria sa v tomto režime opotrebováva rýchlejšie ako pri ostatných módoch a celkový dojazd kolobežky sa tiež výrazne znižuje. 

Displej Kugoo G3

Ako nadšenca modernej elektroniky a nových technológií ma táto časť fascinovala na kolobežke najviac. Kolobežka zatiaľ ako jediná, s ktorou som sa stretol disponuje dotykovým displejom, na ktorom je možné nastaviť jazdný mód, úroveň osvetlenia a jednotky, v ktorých sa bude zobrazovať aktuálna rýchlosť (km/mil). Displej je dobre čitateľný aj za priameho svetla. Na displeji sú zobrazené všetky potrebné informácie o jazde ako je rýchlosť, úroveň batérie, aktuálny jazdný mód, prejdená vzdialenosť, teplota motora, ale aj ďalšie hodnoty ako môžeme vidieť na obrázku nižšie. Pre užívateľov, ktorí sa po zime nevedia dočkať, kedy vytiahnu svoje kolobežky na cesty mám dobrú správu, displej je ovládateľný aj v hrubších rukaviciach. Pre užívateľov, ktorí nemajú radi zacapkané displeje od prstov je tu možnosť zmeny jazdných módov a úrovne osvetlenia pomocou zapínacieho tlačidla (1x rýchle stlačenie = zmena úrovne osvetlenia, 2x rýchle stlačenie = zmena jazdného módu) 

Displej Kugoo G3. Zdroj: Techmaniak.sk

Svetlá

Ako som už spomínal v predošlej časti, kolobežka má možnosť zmeny úrovne osvetlenia, čo mi príde veľmi praktické, nakoľko pri jazde v teréne, kde sa autá vyskytujú len zriedka, je zadné a bočné osvetlenie nie veľmi potrebné a naopak, pri jazde v meste a tmavších uličkách je fajn byť viditeľný. Osvetlenie je rozdelené do 4 úrovní:

  1. Úroveň, rozsvieti sa len zadné svetielko
  2. Úroveň,  zadné svetielko zhasne a rozsvietia sa iba predné svetlomety
  3. Úroveň,  predné svetlomety ostávajú aktívne a pridáva sa aj zadné svetielko
  4. Úroveň,  ostávajú aktívne predošlé svetlá a rozsvieti sa aj lišta na okraji kolobežky

Osvetlenie predných svetlometov je do dostatočnej vzdialenosti a v dostatočnej miere aj pri jazde maximálnou rýchlosťou, taktiež nadmerne neosvetľuje protiidúce autá. Čo však vnímam ako veľmi veľkú nevýhodu predných svetlometov je, že sú umiestnené za predným kolieskom. Pri jazde, keď je predné koliesko v rovine, je všetko v poriadku, ale akonáhle jazdec zabáča do ostrej zákruty a koliesko sa natočí do strany, zacloní veľkú časť jedného zo svetlometov a vznikne pred kolobežkou pomerne veľký neosvetlený priestor ako to môžeme vidieť na fotkách nižšie.

Brzdy

Dve mechanické kotúčové brzdy s priemerom kotúčov 140mm v kombinácii s terénnym dezénom kolies si plnia svoju úlohu vynikajúco aj v strmých kopcoch. Pri použití oboch bŕzd naraz kolobežka dokáže spomaliť aj z maximálnej rýchlosti na veľmi krátkej dráhe, kolesá držia na vozovke pevne a neprechádzajú do šmyku. Výrobca však kolobežku vybavil aj elektronickou brzdou, ktorá by sa mala aktivovať hneď po stlačení brzdovej páčky a zároveň s ňou by sa mala aktivovať svetelná signalizácia brzdenia umiestnená v zadnom svetielku. Táto funkcia sa žiaľ aktivuje až pri takmer maximálnom stlačení brzdovej páčky, a teda pri miernom dobrzďovaní (kedy nie je potrebné výrazné stlačenie brzdovej páčky) sa neaktivuje vôbec, všetka práca tak ostáva na mechanické kotúčové brzdy.

Akcelerátor

Tento komponent ma na kolobežke prekvapil asi najviac, žiaľ v  negatívnom smere. Akcelerátory u konkurenčných výrobkov dokážu rozlišovať niekoľko úrovní natočenia akcelerátora a v závislosti od toho upravovať rýchlosť kolobežky, čo je veľmi praktické. Ak máme aktívny povedzme najvýkonnejší jazdný režim a prídeme na miesto, kde sa môžu vyskytovať chodci, ktorých nechceme rýchlou jazdou ohroziť, vieme pohodlne znížiť rýchlosť povolením akcelerátora. U tejto kolobežky však táto funkcia funguje buď veľmi zle, alebo vôbec. Rýchlosť sa dá znížiť jedine tak, že raz od času sa zatlačí akcelerátor na maximum a hneď sa uvoľní, teda sa manuálne prechádza medzi  stavmi zapnutý/vypnutý, čo však niektorým užívateľom možno nebude vadiť.

Zdroj: Techmaniak.sk

Komfort pri jazde a žehlenie nerovností

Táto časť sa výrobcom podarila skutočne vynikajúco. O komfort pri jazde a žehlenie nerovností sa prioritne stará predné a zadné odpruženie, ktoré využíva nový systém pruženia TPU, čo zabezpečuje efektívnejšie tlmenie nárazov a prechody cez väčšie prekážky aj pri vysokých rýchlostiach. Do značnej miery k žehleniu nerovností  prispievajú aj 10,5 palcové vzduchové kolesá s terénnym dezénom. Jazda na kolobežke po mestskej kamennej dlažbe, poľnej ceste, či štrkovitých vozovkách sa tak mení z nepríjemnej na bezproblémovú.

Ďalším skvelým riešením kolobežky sú riadidlá, ktoré majú dĺžku až 660mm,  širším úchytom napomáhajú k vyššej stabilite jazdca hlavne v náročnejšom teréne, a tak prispievajú k celkovému komfortu a istote pri jazde.

Skladací mechanizmus na e-kolobežke Kugoo G3

Aby kolobežka bola ľahšie prenosná na schodiskách alebo prepravovaná v aute, je vybavená skladacím mechanizmom, ktorý plní svoju úlohu výborne, počas jazdy je pevný a neuvoľňuje sa ani pri prejazde veľmi nerovným terénom. Kolobežka je navyše vybavená malým očkom z lana upevneným pri riadidlách, aby sa mohla po zložení zaistiť o kovový blatník, čo zabezpečuje jednoduchší prenos len v jednej ruke.

Test dojazdu pri neúspornej jazde

Testovaciu jazdu dojazdu som sa snažil natrasovať tak, aby zahŕňala všetky druhy terénu, na ktorých by sa kolobežka mohla pohybovať (poľné cesty, mestská dlažba, asfaltové vozovky, mestské chodníky). Celú mapu trasy môžeme vidieť na obrázku nižšie, aj zo základnými údajmi k prejdenej trase. Nakoľko sa jednalo o test dojazdu, začínal som s plne nabitou kolobežkou a končil som jazdu na úrovni batérie, kedy sa kolobežka už nedokázala pohnúť (samozrejme výrobca výrazne neodporúča vybíjanie batérie až na takú úroveň pravidelne, kvôli znižovaniu jej životnosti a v krajných prípadoch aj kvôli jej možnému poškodeniu).

Je dôležité podotknúť fakt, že väčšina trasy bola absolvovaná na najvýkonnejšom režime a na viacerých úsekoch bol silný protivietor, čo má veľký vplyv na celkový dojazd kolobežky. V mojom prípade dojazd 35,59 km pri mojej váhe -/+ 80kg mi príde na veľmi slušnej úrovni. Udávaný maximálny dojazd je síce oveľa vyšší, no to je dojazd v ideálnych podmienkach v ECO režime za bezveterných podmienok.

Ako teda hodnotíme jazdu?

Aj napriek tomu, že výkon bol velmi slušný a celkový zažitok z jazdy bol veľmi príjemný, v porovnaní s konkurenčnými výrobcami v rovnakej výkonovej kategórii som mal pocit, že kolobežka zaostáva a nie je tak pohyblivá ani na rovinách, ale predovšetkým v kopcoch. Výkon 1200W mi teda príde mierne precenený. Na záver hodnotenia testu dojazdu spomeniem jednu nepríjemnosť, ktorá sa mi stala na záver jazdy. Je možné, že chyba bola sposobená len nejakou jednorázovou chybou, alebo tým, že kolobežka bola úplne nová a pri kratších/ pomalších jazdách sa už neprejaví. No v mojom prípade mi kolobežka na 35. kilometri ukazovala ešte stále 23% uroveň batérie, a teda som počítal s tým, že sa budem môcť bez problémov odviesť do bodu, kde som trasu začal. Zrazu však kolobežka z ničoho nič začala spomalovať, až zastala.

Po 5 minútovej pauze a ochladení motora som kolobežku opäť zapol a na displeji sa mi zobrazila nová hodnota úrovne batérie a to 9%, no kolobežka aj napriek tomu bola schopná ďalej pokračovať len na najslabšom (ECO) režime a aj to len niekoľko sto metrov, potom znovu zastala. Ostatné jazdy prebiehali buď v kratších traťových úsekoch, alebo s väčšími prestávkami, kedy som podobný problém nemal, no každopádne si na to treba dať pozor hlavne pri dlhších výletoch. Kolobežka je žiaľ  dosť ťažká na tlačenie, nebodaj odrážanie sa.

Zhrnutie recenzie na Kugoo G3

Plusy: Mínusy:
Príjemné zrýchlenie Menej citlivý akcelerátor
Veľmi príjemné žehlenie nerovností Umiestnenie predných svetlometov za koliesko
Prechodnosť terénom Signalizácia brzdenia a elektronická brzda
Výborné osvetlenie rozdelené do viacerých úrovní Nezodpovedajúci výkon 1200W
Vzduchové pneumatiky  
Dobre čitateľný dotykový displej  
Široké riadidlá  
Veľmi účinné brzdy  
Spoľahlivý skladací mechanizmus  

Kde kúpiť?

V čase písania tohto článku je na Slovensku zatiaľ jediným predajcom kolobežky Kugoo Kirin G3 spoločnosť Amper servis. Kolobežku si tam viete prezrieť, vyskúšať priamo na predajni, prenajať na dlhšie obdobie a samozrejme aj kúpiť. Ku kolobežkám Kugoo poskytujú aj kompletný servis. Časom očakávame, že sa pridá viac predajcov a servisov tejto kolobežky.