Približne pred rokom sme Vás informovali o kríze, ktorú nezodpovední používatelia elektrických kolobežiek spôsobili v Lisabone a v Paríži. Situácia v Paríži vyvŕšila natoľko, že hrozí zákaz prenájmu elektrických kolobežiek v celom meste, ak sa spoločnosti prevádzkujúce tieto elektrokolobežky neprispôsobia novým, prísnym reguláciám. Čo to spôsobilo a aký bude ďalší postup?
Elektrické kolobežky sú v očiach domácich nebezpečné
Parížania o elektrických kolobežkách nemajú vôbec dobrú mienku. Môžu za to nezodpovední jazdci, ktorí spôsobujú nehody a nechávajú kolobežky pohodené na chodníkoch. Ako sme spomínali v tomto článku, v mestskej časti Issy-les-Moulineaux sú už elektrické kolobežky úplne zakázané.
Tieto elektrické kolobežky by podľa platnej legislatívy nemali prekročiť rýchlosť 20 km/h a malo by sa s nimi jazdiť len po vyznačených cyklotrasách alebo po ceste s maximálne jedným jazdcom. Prenájom v Paríži prevádzkujú 3 spoločnosti a dokopy disponujú až 15 tisíc kolobežkami. Domáci však tvrdia, že tieto pravidlá nie sú vôbec dodržiavané a samotné spoločnosti vynakladajú len minimálne úsilie o zvýšenie bezpečnosti.
Prečo hrozí zákaz elektrických kolobežiek?
Elektrické kolobežky v Paríži nie sú nič nové, keďže prevádzkujúce spoločnosti tu fungujú už od roku 2019. Čo však opäť rozvírilo debatu o ich bezpečnosti je nedávna nehoda, pri ktorej zomrela 32-ročná žena. Dvaja jazdci, ktorí išli na jednej kolobežke, do nej narazili a z miesta činu ušli. Trvalo až 10 dní, kým ich polícia našla. Jedná sa už o tretiu smrteľnú nehodu počas posledných dvoch rokov.
Zástupca starostky Paríža, David Belliard, informoval o tom, že mesto zavedie prísnu reguláciu. Ak sa jej prevádzkovatelia nepodrobia, od budúceho roka im mesto nedovolí prenajímať kolobežky. Všetky tri spoločnosti (Lime, Dott a Tier) musia teraz zabezpečiť, že vo vybraných zónach ich elektrické kolobežky neprekročia rýchlosť 10 km/h. To majú zabezpečiť pomocou GPS jednotky a elektronickej brzdy, ktorými sú kolobežky vybavené.
„Situácia sa buď výrazne zlepší a kolobežky nebudú na verejných priestranstvách spôsobovať ďalšie problémy, predovšetkým chodcom, alebo sa ich úplne zbavíme.“
David Belliard, zástupca starostky Paríža
Odpovedať