Rusi majú vlastný Instagram. Originalitu by si hľadal len márne

Rusi si vedia zo všetkého urobiť svoju vlastnú "domovskú" verziu. V mnohých prípadoch však ide vyslovene o napodobeninu veľkých spoločností, čoho príkladom je aj Instagram.

Ruskí vývojári nedávno spustili alternatívu Instagramu s názvom Rossgram. Stalo sa tak po tom, čo Kremeľská invázia na Ukrajinu a medzinárodná protireakcia neujasnili, či má Instagram v krajine budúcnosť.

Od ruskej invázie na Ukrajinu začiatkom februára globálne spoločnosti sociálnych médií vrátane Instagramu, TikToku a Facebooku buď zablokovali alebo obmedzili svoje služby v krajine. Niektoré dokonca boli úplne zakázané.

Rossgram sa pripája k zoznamu ruských verzií veľkých platforiem, ktoré sa snažia napodobňovať väčšie a populárnejšie spoločnosti sociálnych médií.

To samozrejme vedie k množstvu ruských neúspechov. Tie sa často snažia prilákať používateľov, pričom vyvolávajú otázky o tom, aký veľký prístup má Kremeľ k údajom používateľov.

Rossgram
Rossgram, zdroj: DailyStar.co.uk

Už pred inváziou odborníci tvrdili, že Rusko malo generačné a ekonomické rozdiely v tom, ako ľudia v Rusku získavajú správy a aké sociálne siete používajú.

Nedávne zákazy a obmedzenia používania sociálnych médií tieto rozdiely ešte prehĺbili. Mladší, technicky zdatní ľudia pravdepodobne obídu obmedzenia, než aby sa obrátili na potenciálne invazívne štátom kontrolované služby.

RuTube či Rossgram sú len jedny z mála kópií veľkých firiem

Rusko sa už roky snaží presvedčiť používateľov internetu, aby sa obrátili na jeho vlastné verzie populárnych stránok. Chce aby miesto YouTube používali napodobeninu s názvom RuTube.

Úrady tento rok ponúkli online tvorcom ekvivalent 1 700 dolárov mesačne, aby presunuli svoj obsah do RuTube. Snažia sa tak vykompenzovať svoje nepatrné publikum.

Rossgram
Zakázaný Instagram, zdroj: USSfeed.com

Správa nezávislej prieskumnej organizácie Levada Center v roku 2021 zistila, že YouTube používa 37 % Rusov, Instagram 34 % a TikTok 16 %. Vplyv majú aj niektoré natívne platformy.

Zo 70 miliónov aktívnych používateľov sociálnych médií v Rusku, 83 % používa platformu sociálnych médií podobnú Facebooku. Jedná sa o VKontakte a 55 % používa platformu s názvom OdnoKlassniki.

Ako dlho vydržia ruské napodobeniny známych spoločností?

Podľa Alyssy Demusovej, pridruženej medzinárodnej a obrannej výskumníčky v korporácii Rand, Rusko už dlho buduje ekosystém alternatívnych platforiem sociálnych médií.

Ľudia majú tendenciu byť skeptickejší a opatrnejší, keď ich používajú. Majú totiž strach, že vláda je zapojená do ich operácií a informácie používateľov nie sú v bezpečí.

Rossgram
Rossgram, zdroj: rossgram.ru

Rusko tiež prijalo zákony na uplatnenie vplyvu na neruské platformy sociálnych médií, vrátane schválenia legislatívy. Tá stanovuje, že spoločnosti musia umiestniť svoje servery pre ruské účty na ruskom území.