Ray-tracing pre všetkých hráčov. Zadarmo.

Chcete si vyskúšať ray-tracing v najnovších tituloch, no bojíte sa, že nemáte dostatočne silnú grafickú kartu? Máme pre Vás dobré správy.

Khronos Group pred pár dňami sprístupnila svoje rozšírenie pre grafické API Vulkan (rozhranie pre programovanie aplikácií). Pomocou neho dokážu vývojári implementovať ray-tracing funkcionalitu do akejkoľvek aplikácie či hry a to spôsobom, aký ocení množstvo entuziastov. Čo ale toto všetko znamená pre bežného používateľa? A ako to ovplyvní Váš herný zážitok?

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt vulkan api
Zdroj: Khronos Group

Ray-tracing je odteraz open-source

Aby sme v tom mali celkom jasno, Khronos Group sprístupnili svoje rozšírenie pre Vulkan, ktoré je odteraz open-source. Ak je aplikácia open-source, tak ju môže použiť úplne ktokoľvek bez poplatku. V čom je ale Vulkan výnimočný, je to, že časť záťaže, ktorú vytvára ray-tracing na grafickú kartu, prenesie na procesor. Konkrétne ju prenesie na nevyužité jadrá procesora. To môže ponúknuť plynulejší zážitok z hier.

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt raytracing
Ukážka ray-tracingu | Zdroj: Nvidia

Kto bude benefitovať najviac?

Vulkan API nie je určené pre konkrétnu skupinu ľudí, no sú situácie, v ktorých budú niektorí z nás profitovať viac ako iní. Prenesenie záťaže veľmi pomôže používateľom s prvou generáciou kariet podporujúcich ray-tracing. Odoberá to od nich akútnu povinnosť zaobstarať si nový hardware.

Ďalšou skupinou používateľov, ktorí sa môžu tešiť viac ako ostatní, sú tí, ktorí majú procesor s veľa jadrami, ktoré nevyužívajú počas hrania hier. Odteraz ich využívať možno budú. Najlepšie sú na tom tí, ktorí majú zároveň „staršiu“ grafickú kartu aj moderný mnohojadrový procesor.

Dopad Vulkanu na herný priemysel

V súčasnosti ray-tracing podporuje hŕstka hier. Vulkan by mohol poskytnúť mnohým menším či nezávislým vývojárom prostriedok, pomocou ktorého by vedeli ray-tracing implementovať. Dokonca pravdepodobne nepôjde o štandardnú implementáciu, ale o formu, v ktorej naň bude stačiť nižší výkon. Z dlhodobého hľadiska to znamená, že ray-tracing sa pravdepodobne stane bežnou súčasťou hracieho zážitku skôr ako sme to čakali.

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt raytracing
Render využívajúci ray-tracing, ktorý vyzerá takmer ako fotka | Zdroj: Unity