Aký dopad má koronavírus na mestskú elektromobilitu?

Globálna pandémia v podobe koronavírusu COVID-19 zasiahla svet, keď sme to nečakali. Bol dopravný systém na takýto prípad pripravený? A čo elektromobilita?

Je to myšlienka, s ktorou sa mnohí pohrávame už od vypuknutia vírusu. Doteraz sme mohli špekulovať koľko sme len chceli, no už dostávame prvé oficiálne dáta z platforiem prenajímajúcich elektrické bicykle a kolobežky. Ktorý scenár sa ukazuje ako pravdivý? Zničil koronavírus mestskú elektromobilitu alebo ľudia vidia v ťažkom období jej skutočný potenciál?

zdroj: Techmaniak

Bežná verejná doprava

V súčasnom období sa ľudia snažia zbytočne nezhlukovať. Bežná verejná doprava – autobusy, vlaky, taxíky – teda nie sú ideálnym spôsobom, ako sa niekam dostať. Je veľké riziko ísť v plnom a nevyvetranom autobuse. Je to vidieť aj na stave MHD na Slovensku. Viacero spoločností prevádzkujúcich autobusovú dopravu najskôr zaviedlo „prázdninový režim“, kedy autobusy premávajú menej často. Následne sa rozhodli zaviesť „sobotný režim“, v ktorom premávajú ešte menej. Niektoré mestá úplne prišli o MHD.

Nebolo by však rozumné hneď robiť závery ohľadom klesajúceho záujmu o konvenčnú verejnú dopravu, pretože sa môže jednať o prevenciu. Ak však použijeme dáta zo zahraničia, kde sú otvorenejší a transparentnejší, vidíme istú koreláciu. V New Yorkskom metre zaznamenali prepad cestujúcich o 20%, čo sa nemusí javiť ako veľa, no je to takmer o 1 milión menej cestujúcich za týždeň a vyzerá to tak, že tento trend sa nemá v pláne otočiť. Iné časti USA zaznamenali pokojne až 50% pokles cestujúcich v metre. Autobusy sú na tom podobne s priemerne o 30% nižším záujmom.

Metro v New Yorku počas dopravnej špičky 12.3.2020 | Zdroj: Twitter, @karaswisher

Alternatívy v doprave

Vzhľadom k tomu, že verejná doprava zažíva veľký útlm, je zaujímavé sledovať ako inak sa ľudia chcú dopravovať do práce či do obchodu. Zostaneme v New Yorku, kde umelá inteligencia pre analýzu dopravnej situácie spozorovala 50% nárast cyklistov. Ešte zaujímavejšie čísla ukazuje mestom prevádzkovaná požičovňa elektrických bicyklov a kolobežiek, tí ohlásili 70% nárast v počte prenájmov.

Aby toho nebolo málo, spoločnosti prevádzkujúce aplikácie na prenájom e-bicyklov a e-kolobežiek, ako napríklad Bird či Lime, sa zaviazali ku pravidelnej dezinfekcii všetkých svojich dopravných prostriedkov. Aj situácia v Číne sa už vracia do normálu. Po veľkom útlme sa prenájom elektrických kolobežiek a bicyklov teší väčšiemu úspechu ako kedykoľvek predtým. Za posledné 2 týždne Meituan (čínska platforma, ktorá mimo iného prenajíma bicykle a kolobežky) zaznamenal dvojnásobný nárast používateľov. Je vidieť, že sa občania poučili a že v súčasnosti preferujú individuálnu dopravu.

Iný kraj, iný mrav

V rámci opatrení sa v San Franciscu rozhodli celkom zakázať aplikácie na prenájom kolobežiek a bicyklov. To sa môže javiť ako prehnané, no opatrnosť je nadovšetko. Člen mestskej rady na rozhorčených občanov reagoval cez Twitter: „Každý tmavý mrak má svetlé okraje.“ Obyvatelia San Francisca sú v nepríjemnej situácii, keďže verejná doprava predstavuje zdravotné riziko a doprava spaľovacím automobilom je v tak veľkom meste neekonomická.

V Taliansku nie je situácia o nič lepšia, vzhľadom na veľmi prísnu karanténu zažíva mestská elektromobilita útlm o takmer 80% behom posledného mesiaca. Javí sa to ako veľa, no vzhľadom na zložitú situáciu v krajine je to plne pochopiteľné.

V núdzi spoznáš priateľa – mestskú elektromobilitu

V niektorých častiach sveta sa COVID-19 stretol s podnikateľskou nezištnosťou a altruizmom. Uber Eats odpustil poplatok za dovoz z nezávislých reštaurácií. Dokonca nemusíme ani ísť ďaleko, aby sme zistili, že v Čechách majú všetci obyvatelia miest, kde požičiavanie bicyklov funguje, na 14 dní túto službu zadarmo. Do tretice, služba Instacart a jej podobné robia maximum, aby urýchlili dostupnosť svojho „bezkontaktného“ rozvozu. Ide o to, že Vám kuriér nechá Vaše potraviny pred dverami vo Vami zvolený čas, aby sa predišlo kontaktu, ktorý je v súčasnosti rizikový.

Bicykel českej požičovne Rekola | Zdroj: Rekola

Mnohí objavili potenciál mestskej elektromobility

V Bogote dochádza k výstavbe dočasných cyklotrás, ktoré umožňujú účastníkom premávky dodržiavať medzi sebou dostatočné rozostupy. V Čínskom meste Hangzhou sa zaviedol nový systém informovania používateľov o tom, ktoré kolobežky a bicykle boli nedávno dezinfikované. Používajú na to malú ikonku pripomínajúcu rúško. Okrem toho starosta New Yorku dočasne ukončil svoju mediálnu vojnu s donáškami jedla používajúcimi elektrické bicykle. Dokonca momentálne prehlasuje, že práve oni sú tí, čo udržujú mesto po kope a vraj, „Sú v prvej línii boja proti vírusu.“

Využívať či nevyužívať mestskú elektromobilitu

Mať teraz k dispozícií elektrickú kolobežku je veľká výhoda. Služby prenajímania kolobežiek nie sú u nás ani z ďaleka tak rozšírené ako v zahraničí, čo je veľká škoda. Hlavná výhoda elektrickej kolobežky je jasná azda každému: nemusíte sa tlačiť v MHD a riskovať nákazu od neobozretných spolucestujúcich. Okrem toho má väčšina miest už vybudovanú aspoň nejakú sieť cestičiek pre cyklistov, ktoré by bolo škoda nevyužiť.

Ako vidíme v zahraničí, mestská elektromobilita, a to najmä e-kolobežky a e-bicykle, sa preukazuje ako plnohodnotná alternatíva pre konvenčnú dopravu. Ďalšou dobrou vlastnosťou je to, že sa nemusíte vôbec spoliehať na MHD a keby ho aj vo Vašom meste zrušili, nezaskočí Vás to. Tiež nedochádzate do kontaktu s potenciálne nakazeným taxikárom.

Zdroj: Xiaomi

COVID-19 upevní alebo zničí mestskú elektromobilitu

Rovnako ako ekonomický a zdravotný dopad, až čas nám ukáže do akej miery COVID-19 ovplyvní spôsob dopravy v rámci miest. Aj napriek niektorým známkam pesimizmu, väčšina správ ukazuje nadradenosť mestskej elektromobility, ako napríklad elektrických kolobežiek či bicyklov, v takejto situácii. Aj keď to neznie najlepšie, je to omnoho lepšia situácia ako tá, v ktorej sa ocitla väčšina ostatných, či už dopravných alebo iných, priemyselných odvetví.