Recenzia: Mini Xiaomi Mi Smart Projector: domáce kino, ktoré sa vám zmestí do dlane

V portfóliu technologického gigantu Xiaomi nájdeme hneď niekoľko projektorov do domácnosti. Najdostupnejším je momentálne Xiaomi Mi Smart Projector Mini.

Označovaný je tiež ako alternatíva ku veľkým smart televízorom s dodatkom, že si ho môže dovoliť kúpiť oveľa viac užívateľov: Xiaomi Mi Smart Projector.

Z krátkej histórie dátových projektorov

Obľúbenosť projektorov počas histórie ich výroby stúpala a klesala na vlnách sínusoidy. Kým staré modely využívali systém DLP (Digital Light Processing) s čipom, na ktorom boli malé zrkadlá a silná lampa, vyrábajúca svetlo, ktoré cez optickú šošovku dopadalo na rotujúci farebný kotúč, meniaci vlnovú dĺžku svetla. Problémom bola práve lampa, ktorá síce mala slušnú deklarovanú životnosť, no stačil malý otras, alebo náraz a častokrát bolo po nej.

O čosi neskôr bola táto lampa nahradená LED diódou, ktorá bola oveľa viac odolná. Princíp premietania bol s DLP projekciou, no okrem nízkej spotreby sa mohli znížiť aj samotné rozmery projektora a hlavne hluk, ktorý vydával ventilátor chladenia, permanentne zapnutý počas prevádzky. Tieto fakty vrátili projektory opäť do hry.

Systém DLP využíva aj projektor, ktorý si dnes predstavíme. Existuje síce viac systémov, ale je to práve DLP, ktoré oproti iným má oveľa lepšie hodnoty kontrastu a vynikajúce zobrazenie čiernej farby. Svetlo, prechádzajúce cez farebný kotúč sa odráža od DLP čipu, na ktorom sú stovky tisíc miniatúrnych zrkadiel, vytvárajúcich počas projekcie naozaj vyvážený obraz.

Mini Xiaomi Mi Smart Projector sa predstavuje

Je naozaj malý. S rozmermi 12 x 15 x 15 cm a hmotnosťou 1,3 kg ho môžete zobrať kamkoľvek bez toho, aby zaberal miesto. Už prvé recenzie užívateľov priniesli veľmi kladné hodnotenia tohto projektora, ktorý zároveň funguje aj ako multimediálne zariadenie (so zabudovaným systémom Android TV vo verzii 9). Funguje tak aj samostatne bez nutnosti pripájať k nemu ďalšie zariadenia.

Odporúčania

Výrobca Mini Xiaomi Mi Smart projektoru odporúča sledovať obraz s veľkosťou 60 – 120 palcov, kedy si užívateľ môže naplno vychutnať ozaj kvalitný Full HD obraz. Samotné zariadenie však podporuje signál v rozlíšení až 4K. Veľkosť obrazu môže teoreticky dosahovať až 200 palcov (5m), avšak z hľadiska zachovania vizuálnej kvality odporúča Xiaomi neprekročiť spomínaných 120 palcov (3 metre). Aby ste takýto obraz dosiahli, musíte projektor umiestniť od plátna vo vzdialenosti 3,2 metra. 60-palcový obraz získate z projekčnej vzdialenosti 1,6 metra.

Projektor má svietivosť 500 ANSI lúmenov. Kontrast je 1200:1. Udávaná životnosť lampy je 30-tisíc hodín. Spotreba energie pri premietaní filmu činí zhruba 50 W.

Príjemným prekvapením sú kvalitné reproduktory, ktoré síce majú len 5W, no plne sa vyrovnajú klasickým televíznym. Externý reproduktor si môžete pripojiť cez Bluetooth.

Príjemné dizajnovo – užívateľské prekvapenia

Na tele projektora nájdete iba jedno zapínacie tlačidlo. V konektorovej výbave sa nachádza HDMI, USB 2.0 a slúchadlový jack. Zvyšok je súčasťou diaľkového ovládača na mikrotužkové batérie. Predná strana s textilným povrchom slúži je akýmsi nenápadným filtrom pre nasávanie vzduchu, ktorý je vyfukovaný mriežkou vzadu. Dva 5W stereo reproduktory sú umiestnené na bokoch. Hlučnosť projektora je veľmi nízka a hoci  ventilátor samozrejme počujete, nejde o nič rušivé.

Nastavenie prístroja je pohodlné. Projektor položíte na stôl alebo ho pripevníte na stojan a zapnete ho. Po zapnutí si prístroj automaticky nastaví zaostrenie a tvar obrazu.  Slúži na to malá HD kamera pre snímanie obrazu a jeho zaostrenie. Akonáhle projektor detekuje rozostrený obraz, premietne kalibračný obrazec a sám sa zaostrí.  Je to celkom efektná funkcia.

Kalibrovanie ostrosti obrazu

Po zapnutí a prihlásení sa objaví domovská obrazovka Android TV. Je vo verzii 9 a jeho svižnosť zodpovedá bežnému televízoru.  Poháňa ho procesor Amlogic T968-H a 2 GB operačnej pamäte. Priamo v projektore je približne 10 GB voľného miesta. Ako sme spomínali, zariadenie obsahuje USB 2.0 port, takže k zariadeniu pripojíte USB disk a môžete prehrávať videá z externého úložiska. Rovnako tak cez port HDMI.

Nákup

Ak si vyberiete možnosť nákupu cez český sklad Banggood, môžete si uplatniť okrem samotnej zľavy aj kupónovú. Európska verzia má modelové označenie Xiaomi SJL4014GL.

Objednať si však môžete aj čínsku verziu, ktorá je dostupná aj s USB 3.0 a podporou 3D premietania.