ABS pre bicykle – novinka, s ktorou dosiahnete optimálne a bezpečné brzdenie

OutBraker existuje v dvoch verziách pre horské a cestné bicykle. Inštaluje sa ako doplnok na bežné kotúčové brzdy. Konkrétne medzi brzdovú hadičku a páku na riadidlách. Odtiaľ reguluje pretlak v brzdovom potrubí, aby pri brzdení zabránil nebezpečnému zablokovaniu predného kolesa.

Zabráni, aby ste pri prudkom zabrzdení preleteli cez riadidlá. Prvý protiblokovací brzdový systém pre cestné a horské bicykle je v predaji už dávnejšie pod názvom Outbraker ABS Road. Toto je prvé ABS pre bicykle.

Kórejskí technici pracujú na jeho vylepšení a implementovaní do rôznych typov bicyklov. Súčiastka Outbraker, protiblokovací brzdový systém, ktorý je doposiaľ známy z áut a motocyklov, sa tak presunula do sféry cyklistiky. V množstve výhod tohto zariadenia tak trochu zaniká podstatný fakt. Bicykel blízkej budúcnosti si zrejme „na kolene“ už neopravíte. Najmodernejšie bicykle sa totiž čoraz viac začínajú podobať autám a motorkám. Do kopca si pomáhajú motorom, môžu automaticky radiť a dokonca v súčasnosti už aj zastavovať bez šmyku.

Jazda bez šmyku

Stále platí dávne pravidlo bicyklovania: Ak pri prudšom brzdení cítime, že máme tendenciu preletieť cez predné koleso bicykla, rýchlo – okamžite pustíme prednú brzdu, aby sme nepreleteli cez bicykel. Lenže vo chvíli pustenia už nebrzdíme…

Systém ABS sa v autách a motocykloch stará o bezpečné spomalenie. Kolesá sa vďaka nemu pri brzdení úplne nezablokujú a nedostanú šmyk. OutBraker od rovnomenného výrobcu z Južnej Kórei je malá kovová súčiastka, ktorá sa snaží o to isté, hoci je menšia a jednoduchšia. Po rokoch vývoja sa medzi cyklistov vracia v pokročilej verzii.

Ako funguje ABS pre bicykle?

OutBraker existuje v dvoch verziách pre horské a cestné bicykle. Inštaluje sa ako doplnok na bežné kotúčové brzdy. Konkrétne medzi brzdovú hadičku a páku na riadidlách. Odtiaľ reguluje pretlak v brzdovom potrubí, aby pri brzdení zabránil nebezpečnému zablokovaniu predného kolesa. Cyklista by tak ani pri silnom brzdení nemal dostať šmyk alebo „preletieť“ cez riadidlá. Brzdy s protiblokovacím systémom vyvíja v súčasnosti viac výrobcov. OutBraker je však technicky najjednoduchší. Pracuje ako jednoduchý obmedzovač tlaku v hydraulike. To znamená, že reguluje účinok brzdovej kvapaliny, ktorá po stlačení páky na riadidlách „tlačí” v hadičke na brzdové doštičky a tie sa „zahryzujú” do brzdového kotúča, čím brzdia koleso.

Bez napájania

Protiblokovacia súčiastka OutBraker v sebe nemá žiadnu elektroniku, a tak nepotrebuje byť napájaná energiou. Zároveň nepoužíva senzory blokovania kolies ako skutočné ABS v automobiloch. Nezohľadňuje teda prípadné zmeny terénu či počasia, alebo premenlivú treciu silu medzi doštičkami a kotúčom, pokiaľ napríklad za dažďa navlhnú.

Celkový účinok zariadenia musí jazdec vopred nastaviť otočným kolieskom pri riadidlách. Podľa jazdného štýlu, vlastnej váhy alebo náročnosti terénu môže určiť, ako veľmi sa majú brzdy do kolesa „zahryznúť“.

Brzdový systém ABS zaisťuje nielen optimalizáciu hydrauliky a brzdného výkonu bicykla, ale tiež pomáha vytvárať optimálnu brzdnú silu. Optimálny brzdný tlak vzniká tesne pred zablokovaním kolesa, čo umožňuje krátke a bezpečné brzdenie aj pri vysokých rýchlostiach.

Rýchlejšie a bezpečnejšie

Vývoj bŕzd s protiblokovacou vlastnosťou reaguje na stále vyššie rýchlosti elektrobicyklov a ich rozšírenie medzi cyklistami začiatočníkmi. Povinná výbava to však zatiaľ nie je, ako napríklad pri automobiloch alebo motocykloch. To je jeden z dôvodov, prečo sa s cyklistickým „ABS” zatiaľ bežne nestretneme. Zároveň sa ešte nepodarilo vyrobiť taký brzdný systém, ktorý by bol na bicykloch spoľahlivý za všetkých jazdných podmienok. OutBraker sa ideálu zatiaľ iba približuje.

Foto: OutBraker