Vedci sa pozreli na elektrické bicykle. Potvrdili niečo, čo sme dlho tušili

Elektrické bicykle, ktoré poskytujú asistenciu motora na uľahčenie šliapania, zaznamenali v poslednom desaťročí stúpajúcu popularitu ako zábavná a efektívna alternatívna forma dopravy.

Jedným z najväčších úspechov hnutia elektrických bicyklov bolo vytvorenie nových jazdcov z vodičov, ktorí by inak ani neuvažovali o prechode z auta na šliapací bicykel. Nová štúdia teraz ukazuje, o koľko sú elektrické bicykle efektívnejšie (a zábavnejšie) ako šliapacie bicykle.

Štúdia s názvom „Je to elektrické! Meranie výdaja energie a rozdielov vo vnímaní medzi bicyklami a bicyklami s elektrickým pohonom,“ bolo uverejnené v najnovšom vydaní Journal of Transport & Health.

Metodika nemá chybu

Výskumníci porovnali pedálové bicykle s elektrickými asistenčnými bicyklami z programu zdieľania bicyklov s hodinovými jazdami na každom bicykli, pričom zistili, že jazdci na e-bicykloch spotrebovali o 13 % menej energie ako jazdci na šliapacom bicykli a mali o 21 % vyšší pôžitok. Podobný výsledok sa dá predpokladať napríklad aj pri elektrických kolobežkách a podobných prostriedkoch.

Účastníci štúdie najskôr absolvovali test maximálnej zdatnosti na bicykli a potom si nechali posúdiť zloženie tela.

elektrické bicykle

Dostali šliapací bicykel a pomocný elektrický bicykel z programu zdieľania bicyklov na vykonanie dvoch jednohodinových jázd v parku.

Tepová frekvencia účastníkov, ako aj rýchlosť bicyklov sa priebežne zaznamenávali počas jázd. Vnímané úrovne námahy uvádzali účastníci v štyroch intervaloch počas jazdy. Na konci jazdy účastníci hlásili svoje potešenie, ťažkosti a úroveň únavy.

Štúdia použila párové T-testy na porovnanie rozdielov medzi jazdou na pedálovom bicykli a jazdou na elektrobicykli.

Výsledky sú zaujímavé

Výsledky pravdepodobne nikoho neprekvapia. Jazdci na šliapacích bicykloch použili viac námahy a energie, čo malo za následok vyššiu priemernú srdcovú frekvenciu.

Podľa srdcových monitorov jazdci na šliapacom bicykli dosahovali vyššie priemerné percento maximálnej tepovej frekvencie (69,6 %) ako jazdci na e-bicykloch (61,5 %).

Merané na Likertovej stupnici od 1 do 5. Jazdci na e-bicykloch uvádzali vyššiu priemernú úroveň potešenia (4,6) ako jazdci na šliapacom bicykli (3,8).