Elektrické kolobežky nemusia byť tak nebezpečné, ako si myslíme

Vzhľadom na nedávne správy odsudzujúce elektrické kolobežky sme sa rozhodli objektívne nahliadnuť do tejto situácie. Pred tvorením názoru je treba zistiť o problematike čo najviac.

Elektrické kolobežky sú zahalené v závoji neznáma, spôsobenom nedostatkom skúseností s touto relatívne novou technológiou. Mnohí ich zavrhli so slovami o ich nebezpečnej povahe. Je tomu však naozaj tak? Sú elektrické kolobežky pre svoju vyššiu rýchlosť nebezpečnejšie ako bicykle?

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt escooter
Zdroj: Pixabay

Elektrické kolobežky a súčasný stav nehôd na Slovensku

Na Slovensku sú elektrické kolobežky obľúbené, no nedostatok používateľov nám znemožňuje utvoriť si názor na základe pozorovania. Určite ste zachytili správu, ktorá hovorila o prvej smrteľnej nehode na elektrickej kolobežke. Došlo k nej na začiatku decembra minulý rok v Trnave. Kolobežkár narazil do chodkyne a spôsobil si zranenia, ktorým neskôr podľahol. Práve táto správa pôsobila ako katalyzátor a vzbudila odpor voči elektrickým kolobežkám.

Treba sa pozrieť do zahraničia

Ak chceme objektívne informácie, musíme ich čerpať zo zahraničia. U nás nie je dostatok dát. V Spojených štátoch bolo nedávno vykonané metodické pozorovanie, ktorého účelom bolo skúmať „nebezpečnú“ povahu elektrických kolobežiek. Najmä koreláciu medzi nehodami na elektrický kolobežkách či bicykloch a ľudskou silou poháňanými dopravnými prostriedkami.

Štatistika nehôd

Katie Harmon a Laura Sandt z Univerzity Severnej Karolíny sledovali a zaznamenávali všetky smrteľné nehody v USA, ktorých sa zúčastnili elektrické kolobežky, od roku 2018. Za celý rok 2019 došlo v zámorí ku osemnástim smrteľným nehodám, z čoho v šestnástich prípadoch bola smrť kolobežkára spôsobená tým, že doň narazilo auto. Jedna nehoda bola spôsobená zrazením sa dvoch kolobežkárov a zvyšná osemnásta nehoda mala len jedného účastníka, ktorý narazil do stromu, na čo následne zomrel. Aj z týchto štatistík je ťažké určiť, či sú elektrické kolobežky nebezpečné alebo je chyba v systéme, ktorým sa doprava riadi a ktorý im nie je prispôsobený.

Ako sa meria bezpečnosť dopravného prostriedku?

Vo všeobecnosti sa jedná o troj až päťročné pozorovanie, kedy sa eviduje počet nehôd. Štatisticky povedané, nehody sú vzácne a ojedinelé. To môže z krátkodobého hľadiska spôsobovať skreslené výsledky. Aj tie najnebezpečnejšie úseky ciest naakumulujú len zopár nehôd počas piatich rokov. Tieto fakty len sťažujú prácu cestným a nehodovým expertom. Okrem toho, je dôležité povedať, že elektrické kolobežky nie sú rozšírené medzi širokou verejnosťou moc dlho. Preto sa tu tradičné postupy nedajú aplikovať.

Nemusíme čakať na viac nehôd

Annie Chang, ktorá prišla s pozorovaním, ktoré odhalilo zaujímavé výsledky hovorí, že pre účely určovania miery bezpečnosti dopravného prostriedku nemusíme používať len dáta z nehôd, ale aj dáta z „dopravných konfliktov“. Laicky povedané, vieme sa riadiť aj pomocou nehôd, ktorým sa účastníci „o chlp“ vyhli. Odkazuje nás pritom na Christera Hydena. Je to významný vedec v oblasti dopravnej bezpečnosti a je zodpovedný za Hydenovu pyramídu bezpečnosti. Tá hovorí, že najmenej je smrteľných nehôd, omnoho viac je nehôd, ktoré spôsobili zranenie a ešte viac je nehôd, ktoré len poškodili majetok. Pyramída pokračuje ďalej a tvrdí, že potenciálnych nehôd je viac ako všetkých uskutočnených nehôd dokopy.

Postupne zhora dolu: 1. smrteľné nehody, 2. nehody, kedy došlo k zraneniu, 3. nehody, kedy sa iba poškodil majetok,
4. závažné konflikty, 5. menej závažné konflikty, 6. potenciálne konflikty, 7. situácie, kedy nedošlo k ohrozeniu účastníkov. | Zdroj: Hyden (1987)

Metodika pozorovania

Na základe tejto pyramídy vieme usúdiť, že dôjde k obrovskému počtu konfliktov predtým, ako dôjde ku dopravnej nehode. Práve toto použila Annie Chang, keď osadila na rušnú križovatku vo Washingtone kameru napojenú na server vybavený umelou inteligenciou pre rozpoznávanie dopravných konfliktov. Križovatka vyzerala nasledovne:

Pozorovaná križovatka (zelená označuje cestičku pre cyklistov a modrá zdieľanú časť cesty). | Zdroj: Annie Chang

Priebeh pozorovania

Počas nahrávania kamera zaznamenala 110 582 áut, 19 802 chodcov, 8 639 elektrických a neelektrických bicyklov a 1 960 elektrických a neelektrických kolobežiek. Umelá inteligencia nevedela rozlíšiť medzi elektrickým a neelektrickým bicyklom či kolobežkou. Veľkú časť záberov teda musel tím vedcov roztriediť manuálne.

Výsledky pozorovania

Na základe jej pozorovaní, Annie Chang neobjavila nižšiu mieru bezpečnosti elektrických bicyklov a kolobežiek oproti neelektrickým ekvivalentom. Pre tento záver použila PET (Post-Encroachment Time; preklad: čas po zásahu). PET indikuje časový rozdiel medzi dvomi účastníkmi dopravného konfliktu. Je to v zásade čas, ktorý uplynie od toho, ako prvý účastník opustí miesto potenciálnej zrážky, dovtedy, keď doň druhý účastník vstúpi. Ak je PET nižší ako 2 sekundy, konflikt je kategorizovaný ako závažný. Na základe tejto definície Annie Chang pozorovala 27 závažných konfliktov, kedy sa zúčastnil kolobežkár, zatiaľ čo na tej istej križovatke za ten istý čas pozorovala 181 závažných konfliktov, na ktorých sa podieľali cyklisti.

Ak tieto výsledky prevedieme do percentuálnej podoby, 1.4% všetkých kolobežkárov sa podieľalo na závažných konfliktoch, zatiaľ čo sa na nich podieľalo až 2.1% všetkých cyklistov. Počas pozorovania nedošlo k žiadnej dopravnej nehode, na ktorej by sa zúčastnili cyklisti či kolobežkári. Najčastejšie sa stalo, že cyklisti išli na červenú:

Cyklista, ktorý išiel na červenú (PET 1.17 sekúnd). | Zdroj: Annie Chang

Cyklisti mali väčšiu tendenciu prejsť na červenú, než elektrické kolobežky

Len minimum kolobežkárov prešlo na červenú. U cyklistov sa však jednalo o niečo celkom bežné. Annie Chang tento fakt odôvodnila pomocou psychológie a fyziky. Cyklista, ktorý zastaví na červenej, sa musí sám rozbehnúť pomocou svojej sily, zatiaľ čo elektrická kolobežka sa rozbehne aj bez Vašej pomoci. Preto vraj nemáte problém zastaviť a chvíľu počkať. Navrhuje dve riešenia tohto problému: buď prispôsobíme infraštruktúru cyklistom, alebo sprísnime a začneme dôkladnejšie rozdávať sankcie za prejazd na červenú.

Odbáčanie vľavo

Veľmi nepríjemným sa pre cyklistov a kolobežkárov stalo odbáčanie vľavo, ktoré kolobežkári častokrát museli robiť zbytočne zdĺhavým manévrom. Čo máme na mysli, nájdete v klipe nižšie. K tomuto javu dochádzalo najmä preto, lebo cyklisti aj kolobežkári sú naučení jazdiť po pravom okraji vozovky, a počas odbáčania vľavo im prekážali autá.

Elektrická kolobežka má problém odbočiť vľavo. | Zdroj: Annie Chang

Záver

Na základe tohto pozorovania bolo tvrdenie, že elektrické kolobežky predstavujú nebezpečenstvo pre jazdca a jeho okolie vyvrátené. Bolo metodicky preukázané, že elektrické kolobežky, rovnako ako neelektrické bicykle a každý obdobný dopravný prostriedok, vedia byť veľmi bezpečné, ak sú vedené zodpovedným vodičom. Tiež bolo preukázané, že vodiči elektrických kolobežiek majú nižšiu tendenciu porušovať predpisy, menovite nedodržovať svetelnú signalizáciu.