Elektrický bicykel bez reťaze: Revolúcia alebo nepraktická inovácia?

Ide naozaj o prevratnú novinku vo svete elektromobility?

Inovácie vo svete elektromobility prichádzajú neustále. Aktuálne prichádzajú elektrické bicykle, ktoré fungujú podobne ako automatické hodinky. Teda na to, aby fungoval je potrebná energia. Energia prostredníctvom vášho pedálovania.

elektrické bicykle

Znie to možno komplikovane, no koncept je jednoduchý. Namiesto prenášania sily pedálov do zadného náboja pomocou reťaze alebo remeňa aktivujete pedálmi tzv. elektrický generátor. Takto vyrobená elektrická energia napája nie len motor, ale aj batériu samotného elektrického bicykla.

Nissan už s technológiu implementoval

Automobilka Nissan aktuálne ponúka svoje dva najpredávanejšie modely – Qashqai a X-trail, ktoré sú touto technológiou vybavené. Ide o benzínový motor, ktorý poháňa generátor, a ten následne vyrába elektrickú energiu, ktorú elektromotor premieňa na mechanickú energiu.

Výsledky sú celkom pôsobivé, najmä pri jazde v meste. Nissan deklaruje veľmi efektívny dojazd, až 16,9 km/l. Na diaľnici je to však iba 13,5 km/l, pretože rekuperácia pri brzdení je oveľa menšia.

elektrické bicykle

Neexistujú žiadne reťaze ani ozubené kolesá, žiadne kazety, skrátka nič. Kadencia šliapania môže byť oveľa rovnomernejšia a pravidelnejšia. Elektrický generátor dokáže dokonca zistiť akékoľvek rozdiely v sile svalov na nohách. Napríklad, ak je vaša ľavá noha o niečo menej silná, môže vám to uľahčiť stláčanie ľavého kľuku. Šliapanie do pedálov je efektívnejšie, pretože ľudské telo má lepší výkon, keď je úroveň svalovej námahy konštantná a rovnomerná.

Aké sú výhody digitálnych e-bikov?

Elektrické bicykle s digitálnym pohonom by mali byť lepšie v zlých poveternostných podmienkach, vzhľadom na absenciu mechanických častí pohonu, ako sú reťaze. Zároveň môžu jednoduchšie využívať rekuperačné brzdenie, vďaka čomu sú obzvlášť výkonné pri častých zastávkach, napríklad pri dochádzaní do mesta.

Dizajn by sa okrem iného tešil z nových možností, ako napríklad jednoduchšie koncipovateľné skladacie e-bicykle, vzhľadom na absenciu reťazí a jednoduchšiu, štíhlejšiu konštrukciu bicykla. Mali by sa znížiť aj výrobné náklady, vďaka menšiemu počtu jazdných dielov.

Aké sú nevýhody digitálnych e-bikov?

Najväčšou nevýhodou je, že kedykoľvek premieňate energiu, napríklad elektrickú energiu na mechanickú energiu a naopak, dochádza k strate. Keď namiesto toho použijete mechanickú energiu vašich nôh na pedále, ktoré ju následne prenesú na zadné koleso, dôjde len k malej strate. Ak sa rovnaká mechanická energia premení na elektrickú energiu pre elektrický motor, celková mechanická energia vášho šliapania, ktorú dostane zadné koleso, je približne o 20 % nižšia.

Digital, automatic e-bike motor system with true regenerative braking and  reverse gearing crowdfunds | Cycling Electric

Ďalšou nevýhodou je nízky výkon a teda bicykle nebudú určené do strmých kopcov. Samotné elektromotory s výkonom 250 Wh sotva dodajú energiu navyše, ktorú si vyžaduje jazda do kopca, a to aj v nie príliš strmých stúpaniach. Pri štandardnom e-bajku hrá pri stúpaní rozhodujúcu úlohu sila nôh, ktorá podporuje elektromotor.

Napriek tomu mestská jazda ponúka možnosť častého dobíjania batérie pomocou rekuperácie, vďaka čomu sú elektrické bicykle s digitálnym pohonom oveľa efektívnejšie.

Čo si o takýchto bicykloch myslíte vy? Určite nám napíšte dole do komentáru.