Xpeng P7 je reálnou konkurenciou pre elektromobily Tesla

Kým pred dvoma rokmi v uliciach čínskych miest ešte dominovali tradičné benzínové autá, dnes ich už vídať iba sporadicky. Väčšinu áut už dnes tvoria hybridy. A elektromobily.

Jediný, kto môže v súčasnosti zosadiť Teslu z trónu elektrických vozidiel, sú čínske automobilky. A z ich produkcie je to hlavne sedan Xpeng P7. Že vám názov čínskej automobilky Xpeng , respektíve Xiaopeng Motors nič nehovorí? Tak si ho zapamätajte. V budúcnosti sa s ním možno budete stretávať oveľa viac ako dnes.

Čína ako líder elektromobilty

Je to tak: Čína je svetová veľmoc v oblasti alternatívnych pohonov. Jej veľkomesta križuje už bezmála pol milióna elektrických autobusov. Možno vás prekvapí, že medzi najžiadanejšími „autami do zásuvky“ na svete nájdete modely, o ktorých ste v živote nepočuli. Automobilka Xpeng naozaj nie je príliš známa. Vznikla pred šiestimi rokmi (v roku 2014) v juhočínskej metropole Kanton. Na jej zrode sa podieľali obrie firmy ako Xiaomi, Alibaba alebo továreň Foxconn, ktorá zaisťuje výrobu napríklad iPhonov , Xboxu alebo PlayStationu.

Kým pred dvoma rokmi v uliciach čínskych miest ešte dominovali tradičné benzínové autá, dnes ich už vídať iba sporadicky. Väčšinu áut už dnes tvoria hybridy. A elektromobily. Čínska vláda si uvedomuje, že elektromobilita je jedinou možnosťou ako zachrániť ovzdušie a tým aj zdravie obyvateľstva vo veľkých mestách. Iba počas minulého roka sa v Číne predali viac ako 3 milióny elektrických automobilov. Väčšina z nich je domácej produkcie a dopyt po nich neustále narastá. Pýtate sa ako je to možné? Veľkú zásluhu na ich predaji má čínska vláda. Centralizácia moci plne v jej rukách jej umožnila efektívne a expresné vybudovanie infraštruktúry potrebnej na nabíjanie zariadení.

Xpeng P7 ako konkurencia pre Teslu

Xpeng ponúka v tejto chvíli dva elektrické modely – športovo-úžitkový G3 a sedan P7, o ktorom si napíšeme viac. Ide o sedan s dĺžkou 4 880 mm, šírkou 1 896 mm a výškou 1 450 mm, to všetko pri rázvore náprav tri metre (bez dvoch milimetrov). Nedostatkom priestoru tak v aute asi bude trpieť málokto. V ponuke sú dve verzie, jedna je s pohonom zadných kolies, druhá sa ponúka ako „štvorkolka“. Najčastejšie vyzdvihovaným parametrom P7 je jej úžasný dojazd: Oproti Tesle je P7 síce o niečo pomalší, zato na jedno nabitie prejde takmer o 100km ďalej, ako Tesla. V medzinárodne uznávanom testovacom jazdnom cykle zvanom NEDC urazil Xpeng P7 706 km, zatiaľ čo Tesla Model 3 dokázala dosiahnuť nanajvýš 620 km.

Jazdné vlastnosti sú pritom naozaj komfortné. P7 používa špeciálnu platformu, ktorú vyvinul spoločne s firmou Porsche. Na osvedčených európskych výrobcov spolieha aj u ďalších komponentov. Brzdy sú od preslávenej talianskej dielne Brembo a všetku elektroniku zaisťuje Bosch.

Autopilot budúcnosti

Tí, ktorí sa zaujímajú o automobily Tesla si určite spomenú na slová Elona Muska, ktorý vyhlásil o samoriadiacom systéme Tesla, že sa mu v najbližších niekoľkých rokoch nemá šancu nikto vyrovnať.  Ale stalo sa Xpeng P7 je prvým autom, ktoré vyskúšalo najnovší počítač s autopilotom Nvidia AGX Xavier, ktorý zvládne obsluhovať až 30 biliárd operácií za sekundu. Stal sa tak najväčším konkurentom Tesly. Okrem samotného počítača rozhoduje o kvalite systému aj softvér. Ten si Xpeng vyvíja sám pod názvom Xpilot.

Autonómny systém riadenia s označením XPILOT 3.0 pracuje tak, že okolie autá sleduje sústava celkom 14 kamier, 12 ultrazvukových senzorov a navyše ešte päť radarov. Tie dokážu vidieť akúkoľvek prekážku alebo nebezpečenstvo aj skrze hmlu alebo hustý dážď, a to až na vzdialenosť 200 metrov. Systém od Nvidia doplňuje procesor Qualcomm Snapdragon 820, ktorý sľubuje najdokonalejšie hlasové ovládanie na svete a šikovný zábavný systém novej generácie.

Ďalšia výbava Xpeng P7

Kabína je riešená v duchu moderného minimalizmu, pritom vyzerá pomerne luxusne. Palubnej doske dominuje obrovská obrazovka multimediálneho systému, ktorý ponúkne hlasové ovládanie aj zabudovaný obchod s aplikáciami. Za dvojramenným multifunkčným volantom sa potom ukrýva plne digitálny prístrojový štít.

Vo výbave však nechýba ani prémiový audio-systém, ambientné osvetlenie, presklená strecha alebo čalúnenie sedadiel kožou Nappa. Zaujímavosťou interiéru je potom špeciálna kamera zabudovaná vo volante, ktorá by mala sledovať pozornosť vodiča.

Cena ako konkurencia

Cenová politika Xiaopeng sa tak trochy vymyká z oblasti bežnej cenotvorby. Predstavitelia spoločnosti síce vo svojich vyhláseniach tvrdia, že nie je v ich záujme ničiť konkurenciu a ovládnuť trh dumpingovou cenou za elektromobil, napriek tomu P7 dosiahol aj nižšie ceny ako u Tesly. A s dosť výrazným odstupom. Auto P7 si zákazníci zaobstarajú za cenu približne 29 900 €, zatiaľ čo Tesla Model 3 sa stále predáva za približne 39 500 €.

Foto: Xiaopeng