MS11 nie je názov nového smartfónu. Toto je pracovný názov elektromobilu od Xiaomi, ktorý sa má v budúcnosti zmeniť na Xiaomi Modena.
Výrobca chytrých produktov pre 21. storočie (a technológií všeobecne) sa rozhodol vstúpiť na automobilový trh vďaka nezastaviteľnému vzostupu elektrickej mobility. Podľa všetkého tak predbehne technologické giganty (Apple, Google a ďalšie) a uvedie na trh niečo, o čom sa už dlhšiu dobu pošuškáva – vlastný elektromobil.
Ako neustrážiť tajomstvo
Na internete sa pred pár dňami objavili prvé obrázky nového Xiaomi MS11. Nezvyčajné elektrické vozidlo, s ktorým Xiaomi mieni urobiť „lakmusový papierik“ na čínskom trhu. Únik fotografií, ku ktorému došlo v špecializovaných médiách Číny, nám umožňuje zistiť, aký bude vonkajší dizajn MS11.
Na čínskej sociálnej sieti Weibo sa objavili pomerne presvedčivé, aj keď nie práve kvalitné oficiálne snímky s chystaným autom. Zrejme prvýkrát sa tak môžeme pozrieť na dizajn elektromobilu od gigantu Xiaomi a v určitej miere si ho predstaviť. Už na prvý pohľad vyzerá tento model naozaj dobre.
Aký bude?
Elektromobil s kódovým označením MS11, ktorý by mal niesť meno Xiaomi Modena, sa už testuje. Obrázky ukazujú moderný dizajn. Elektromobil má tvary, ktoré vyjadrujú plynulosť, čo naznačuje aerodynamiku. Zaujímavosťou však je, že značka Xiaomi vylúčila použitie digitálnych vonkajších spätných zrkadiel. Aspoň uniknuté snímky to naznačujú. Je však tiež známe, že podľa ďalších informácií umožní systém kamier, radarov a senzorov MS11 mať vysokú úroveň autonómneho riadenia.
Toto je jeden z kľúčov, ktorý Xiaomi zvolilo, aby sa odlíšilo od konkurencie. Združené svetlomety majú charakteristický svetelný podpis a na prednom nárazníku nájdete niekoľko vetracích otvorov, ktoré dodávajú celku na originalite. Očakáva sa, že zadné svetlá budú prepojené svetelným pásom, čím sa umocní pocit šírky.
Štýlový sedan si očividne vypožičal množstvo atraktívnych a osvedčených prvkov od známych výrobcov športových vozidiel. Napríklad svetlomety a celý tvar nárazníkov môže pripomínať dizajn McLarenu, odstupňovaný zadok s lištou zadných svetiel po celej šírke potom evokuje Aston Martin DBS. Pri pohľade na kolesá sa človek neubráni dojmu, že sú ako dvojičky s automobilu Lamborghini Huracán Evo.
Informácie, ktoré veľa naznačujú
Zatiaľ čo o elektrickom pohonnom ústrojenstve nebolo zverejnených veľa podrobností, aktuálne správy naznačujú, že vyvinie výkon 260 kW (354 k). Bude mať 800-voltovú architektúru. Vďaka tomu bude vybavený systémom ultrarýchleho nabíjania (z 0 na 80 % sa údajne má nabiť len za 15 min). Dojazd ešte nikto nikde neprezradil, avšak podľa doterajších špekulácií by výrobu batérií mali mať na starosti taktiež čínske spoločnosti CATL a BYD. Elektromotor si potom má vyrábať Xiaomi samo.
Čo je veľmi dôležité, auto od Xiaomi má konkurovať nielen tým, že by mohlo ísť o cenovo dostupnejší elektromobil vo svojej kategórii, ale predovšetkým pokročilými technológiami (podobne ako Tesla). V prvom rade autonómnym riadením a pokročilými asistenčnými prvkami, ktoré sa budú spoliehať napríklad na Lidar technológiu (čo naznačuje vystúpená časť na čelnom skle), ale samozrejme aj na množstvo kamier a ďalších senzorov a čidiel. Sklenená strecha s kamerou nad zadným oknom to potvrdzuje. Auto má vysúvacie kľučky dverí a celočierny okenný rám. Vyzerá pekne kompaktne a skôr športovo.
Xiaomi – od smartfónov k autám
Trefný komentár k týmto fotografiám zanechal jeden diskutujúci na čínskej sociálnej sieti: „Dobré hranice medzi výrobou áut a telefónov už neexistujú. Niektorí čínski výrobcovia automobilov, ako napríklad NIO a Geely, vyvíjajú smartfóny. A čínski výrobcovia smartfónov sa naopak chystajú vyrábať autá, však Xiaomi?“ Áno: Xiaomi je dizajnér a výrobca spotrebnej elektroniky, založený v roku 2010 so sídlom v Pekingu.
Spočiatku spoločnosť vyrábala iba smartfóny. Ale v priebehu rokov sa ich portfólio rozšírilo do najrôznejších vecí, vrátane televízorov, inteligentných reproduktorov, robotických vysávačov, zvlhčovačov a dokonca aj kuchynských spotrebičov ako sú fritézy a mixéry. Auto je teda logickým ďalším krokom vo vývoji tejto značky.
Xiaomi Automobile
Spoločnosť Xiaomi Automobile vznikla v roku 2021. Sídli v Pekingskej zóne hospodárskeho a technologického rozvoja (BETDA). Gigant Xiaomi chce svoje autá vyrábať sám, namiesto toho, aby sa spoliehal na zmluvnú výrobu. Výstavba závodu začala v polovici roku 2022. Počiatočná kapacita je 150 000 vozidiel ročne a v blízkej budúcnosti vzrastie na 300 000. Xiaomi tiež založilo spoločnosť s názvom Xiaomi Automobile Technology.
Táto spoločnosť sa zameriava najmä na technológiu autonómneho riadenia. Hlavný výkonný riaditeľ Xiaomi Lei Jun sa už dávnejšie vyjadril o obrovských ambíciách spoločnosti Xiaomi v oblasti elektromobility. Koncom minulého roka vyhlásil, že aby mohli uspieť vo svojom novom biznise a zaradiť sa do prvej päťky najväčších výrobcov elektromobilov na svete. O pravdivosti jeho slov svedčia plány Xiaomi v rámci rokov 2021 až 2030 do svojej novej divízie Xiaomi Automobile, špecializujúcej sa na vývoj a výrobu elektromobilov, investovať okolo 10 miliárd €. Na úvodnú fázu pritom bolo vyčlenených v prepočte cca 1,4 mld. €.
Pravda, alebo nie?
Musíme poznamenať, že na svetlo vyšli „zaručené“ informácie o tom, že fotky sú podvrh, resp. zásterka samotnej spoločnosti Xiaomi, aby znepokojila konkurenciu. Dnes na 100% nevie nikto, čo je pravda. Jedna vec je jasná: obrázky boli odfotografované smartfónom, pričom sa zobrazovali na obrazovke počítača. Snímky sú napriek menšej kvalite veľmi podrobné a zdá sa, že zobrazujú skutočné auto, ktoré má napríklad v strede kolies známu značku Xiaomi MI. Nechajme sa prekvapiť. Nový elektromobil bude uvedený na čínsky automobilový trh v prvom štvrťroku 2024.
Odpovedať