RECENZIA | Toyota C-HR GR Sport: Ideálny všestranný crossover roku 2022?

Toyota rozšírila svoje rady novým modelom Toyota C-HR GR Sport. Tvorí športovejšia výbava crossoveru ideálny balans medzi rodinným a športovým autom?

V našej redakcii našla svoje miesto Toyota C-HR vo výbave GR Sport, tak sme sa rozhodli podrobiť ju detailnému testu. Zamerali sme sa na jej ekonomickosť, praktickosť a technologické vychytávky. Ide o veľmi populárne vozidlo, ktoré stretávame na cestách denne. Je táto popularita oprávnená?

Predchodcovia modelu C-HR GR Sport

Minulosť modelu Toyota C-HR GR Sport siaha 6 rokov späť. C-HR je novodobým automobilovým prekvapením. Prvýkrát bola uvedená na trh v roku 2016 a počas prvého roka sa podľa Toyoty predalo v Európe viac ako 120 000 kusov, čím získala neuveriteľný desatinový podiel v segmente.

V roku 2020 prišiel nový, faceliftovaný model, ktorý okrem iného priniesol aj jedinečnú možnosť výberu spomedzi dvoch rôznych hybridných verzií. Menej výkonnou variantou je 1,8-litrový motor s výkonom 122 koní, ktorý po novom prichádza s lítiovo-iónovým akumulátorom, slúžiacim mimo iného aj k zlepšeniu ekologických vlastností vozidla. Výkonnejšia verzia Hybrid Dynamic Force ponúka 2,0-litrový motor produkujúci výkon 184 koní.

Úspešný štart rady C-HR má svoje pokračovanie aj dnes, kedy Toyota registruje približne 400 000 kusov predaných na území Európy.

Nová Toyota C-HR GR Sport Zdroj: TECHmaniak

Dizajnové aspekty verzie C-HR GR Sport

V prípade bežných, sériovo vyrábaných áut je experimentálny dizajn krokom do neznáma. Väčšina značiek stavia na jednoduchšie, menej výrazné tvary, ktorých cieľom je upútať čo najširšie spektrum trhu. Toyota C-HR GR Sport však prezentuje presný opak.

Nekonvenčný nadčasový exteriér

Už v roku 2016 bolo všetkým jasné, že C-HR je na prvý pohľad výnimočné vozdilo. Dôkazom toho je aktuálnosť a sviežosť dizajnu (mierne faceliftovaného) modelu aj o niekoľko rokov neskôr. Katalóg Toyoty v dnešnej dobe prichádza s viac ako 20 rôznymi farebnými prevedeniami karosérie, z ktorých sú niektoré doplnené o kontrastne ladenú strechu.

Nová Toyota C-HR GR Sport pôsobí rovnako ako jej predchodcovia vyslovene športovým, agresívnym dojmom. Predná mriežka je umiestnená v spodnej časti vozidla a spolu s hmlovými svetlami je obkolesená množstvom ostrých hrán, ktoré môžeme vidieť naprieč celým vozdilom. Najvýraznejším prvkom prednej časti C-HR sú predné svetlomety a azda najdlhšie smerové svetlá, aké môžete na cestách stretnúť.

Bočný pohľad na C-HR ponúka výrazný výčnelok pri spodnom prahu dverí, doplnený o možné kontrastné prevedenie rovnako ako v prípade strechy. Jedinečným dizajnovým prvkom sú v prípade GR Sport 19-palcové disky, ktoré výrazne napomáhajú požadovanému športovému „wow efektu“.

Zadná časť Toyoty C-HR je pravdepodobne dizajnovo najodvážnejšou. Mierne zošikmená strecha je zakončená ostro pôsobiacim, no zároveň decentným spoilerom. Zadné svetlomety prešli menšou dizajnovou úpravou, no ich celkový výrazný, dominantný ráz ostal nezmenený. Jedinou drobnou chybičkou krásy je zadný nárazník, ktorý môže na prvý pohľad pôsobiť až príliš masívne, no po chvíli si naň bez problémov zvyknete. Zaberá veľkú plochu a neponúka žiadnu textúru ani ďalej nerozvíja línie auta.

GR Sport oživuje interiér

Najvýraznejším prvkom interiéru sú sedadlá. Toyota C-HR GR Sport ponúka špeciálne čalúnené sedánky z alcantary/brúsenej kože s decentnými nebrúsenými detailami. Vítané je aj vystužené bočné vedenie pre lepšiu stabilizáciu pri sedení, ktoré plnia ako funkčnú, tak aj estetickú funkciu a pôsobia na oko veľmi pevne a športovo. Podobne sú na tom aj zadné sedadlá, pri ktorých dizajn ostal zachovaný. Stredom sedadla sa ťahajú tri vyšívané pruhy a takisto sú prítomné menšie a menej nápadné vystužené časti pre stabilizovanie sedenia. Sedadlá sa skutočne zdajú byť uspôsobené na agresívnu jazdu, no nie sú prehnane tvrdé, čo je hriech, ktorého sa dopúšťa čím ďalej, tým viac výrobcov. Sú teda pohodlné aj na dlhších cestách.

Toyota C-HR GR Sport – Predné sedadlá Zdroj: TECHmaniak

Zvyšok interiéru je ladený veľmi decentne a striedmo, ako u tejto kategórie vozidiel býva zvykom. Jemné perforované detaily na volatne, či palubovej doske dopĺňajú čierny plastový interiér. Pozitívom je, že tieto plasty (či už v prípade dielov či tlačidiel) nepôsobia na pohľad lacne či nekvalitne, čím je dosiahnutý celkový solídny, pevný dojem z interiéru.

Typickým motívom pre modely C-HR sú diamanty. Nenechajte sa však predčasne uniesť, reč je o drobných estetických detailoch v tvare kosodĺžnika či spomenutého diamantu. Tieto drobné detaily môžete nájsť na tlačidlách volantu či stredového panelu, na plastoch pod bezpečnostnými pásmi, alebo na strope v podobe malých dutiniek v prednej časti vozidla. Akonáhle ich zbadáte, už si ich od C-HR nebudete vedieť odmyslieť.

Celkový dizajn interiéru C-HR pôsobí štandardne a nevýrazne, no vo verzii GR Sport sa vám dostne zopár estetických detailov, ktoré pocit vo vnútri vozidla oživia.

Technológie a vychytávky

Nakoľko verzia GR Sport je najnovším rozšírením rady modelu C-HR, očakávané boli najnovšie moderné technológie a doplnky, ktoré spríjemnia a zjednodušia vašu jazdu. No bolo tomu naozaj tak? V tejto časti recenzie vám predstavíme najdôležitejšie technológie a ďalšie (ne)užitočné doplnky, ktoré verzia GR Sport ponúka.

Infotainment a stredový panel

Stredový panel či konzola je v prípade C-HR riešený veľmi decentne. Väčšina nastavení bola presunutá na volant, a preto sa na strednej konzole nachádza len zopár manuálnych spínačov, nad ktorými sú umiestnené prieduchy ventilácie a dotyková obrazovka.

Interiér a infotainment Toyota C-HR Zdroj: TECHmaniak

Spomenutý infotainment je však mínusom pri celkovom hodnotení C-HR. Digitálna obrazovka je natočená mierne na stranu vodiča, čo samozrejme nie je problém. Problémom je jej obsah a ovládanie. Po bokoch obrazovky sa nachádza 8 tlačitiel a 2 otočné ovládače, s ktorými sa manipuluje nešikovne vďaka ich zle uchopiteľnému prevedeniu. Samotný software by sa v dnešnej dobe dal označiť ako zastaralý. Obrazovka reaguje na dotyk mierne oneskorene a orientácia v samotnom menu je pomerne neprehľadná. Náročnejšej orientácií v menu nepomáhajú ani niektoré zbytočné či mätúce podkategórie v jednotlivých oblastiach nastavení. Našťastie viete použiť Android Auto či Apple CarPlay, čo výrazne spríjemný jazdu. Nanešťastie si však všimnete nízke rozlíšenie hlavnej dotykovej obrazovky a to najmä ak presadnete z iného vozidla vyrobeného v priebehu posledných dvoch či troch rokov.

Vodič má k dispozícií ešte jeden digitálny displej umiestnený medzi budíkmi. Jeho prevedenie je vcelku nenápadné, nerušivé a na svoj účel poslúži výborne. Jeho ovládanie je umiestnené po stranách volantu a jeho jediným drobným mínusom je taktiež spomenuté oneskorené reagovanie.

Technológie sedadiel

Tak ako sme v predošlej časti chválili dizajn a prevedenie sedadiel, tak sme nespokojní s niektorými ich funkciami, z ktorých najmenej potešila funkcia vyhrievania. S C-HR sme jazdili v prevažne chladnom, veternom počasí, kedy človek privíta akýkoľvek pocit tepla. Nanešťastie, vyhrievanie sedadiel v tomto prípade pôsobilo veľmi slabo, miestami až zbytočne. Nastavenie vyhrievania ponúka 3 úrovne intenzity, no pre dostačujúci pocit tepla bola potrebná až tretia, najvyššia úroveň. Zvyšné 2 úrovne vyhrievania sú pre pasažiera takmer neciteľné a len s ťažkosťami pre ne nájdete nejaké využitie. Ohrev zadných sedadiel Toyota C-HR taktiež neposkytuje. Volant je síce vyhrievaný, no len na tretej a deviatej hodine, čo môže vodiča prekvapiť nepríjemným pocitom chladu pri prudších zákrutách alebo jazde po parkovisku.

Ďalším sklamaním bola absencia elektrického nastavenia sedadla spolujazdca. Jediné elektricky ovládané sedladlo sa nachádza na mieste vodiča, čo v dnešnej dobe u nového auta považujeme za podlezenie pomyselnej latky štandardu. A to najmä pri verzii GR Sport, ktorá sa už svojou cenovkou vie vyšplhať pomerne vysoko. Možno vás dokonca prekvapí, že ostatné úrovne výbavy elektricky ovládané sedadlá neponúknu vôbec.

Audiosústava

O kvalitu zvuku sa v Toyote C-HR stará sústava reproduktorov od značky JBL, ktorá je dlhoročným partnerom Toyoty. Potrebné je počiatočné nastavenie a doladenie smerovania zvuku vo vozidle podľa väčších predstáv, no neskôr funguje JBL audiosústava bez problémov a vy tak máte postarané o kvalitný audiozážitok. Jedinou skutočnou výtkou by mohol byť nedostatok hlasitosti na zadných sedadlách, kde pri továrenskom nastavení nie je hudbu (pri bežnej hlasitosti) takmer vôbec počuť. To sa dá však rýchlo napraviť krátkym nastavením audiosústavy.

Svetlomety

Ako bolo spomenuté, na svetlometoch C-HR sa z estetického hľadiska hľadá chyba len ťažko. Z funkčného hľadiska bola chybová iba funkcia automatických ďiaľkových svetiel. Pri jazde najmä mimo miest sa nám stávalo, že sa diaľkové svetlá zapli s jemným oneskorením alebo naopak vôbec nevypli.

Pozitívne hodnotíme systém adaptívnych predných svetiel, ktorý slúži na natočenie vnútorného predného svetlometu pri pohybe v zákrutách. Túto funkciu neponúkajú ani mnohí konkurenti vo vyšších cenových kategóriach.

Senzory a systémy sledovania

O bezpečie pri parkovaní alebo jazde v nízkych rýchlostiach sa starajú predné a zadné parkovacie senzory, ktoré fungujú v kombinácií s parkovacou kamerou bez problémov až na občasné výnimky funkcie inteligentných parkovacích senzorov. Počas používania C-HR GR Sport sa nám stalo, že systém senzorov zle vyhodnotil situáciu a pri otáčaní sa na malom priestore nám automaticky zatiahol brzdy, čo spôsobilo nepríjemné trhnutie pre cestujúcich.

C-HR taktiež disponuje systémami sledovania, ktoré fungujú počas jazdy, a ktoré sa podieľajú na vašom bezpečí. Pozitívne hodnotíme systém sledovania dopravných značiek (ako napríklad sledovanie povoleniej rýchlosti) alebo systém sledovania slepého uhla.

Negatívne na nás pôsobil systém varovania opustenia jazdného pruhu. Toto varovanie je sprevádzané nepríjemne hlasným pípaním a samovoľným stáčaním volantu. Aktivácia tohto systému môže byť obzvlášť nepríjemná pri dočasnom upravení jazdných pruhov v prípade rekonštrukcie ciest. Pri takýchto situáciach bude najlepšie ho vypnúť. V porovnaní s konkurenciou tento systém jednoducho pôsobil, že je pár rokov pozadu.

Za zmienku tiež stojí funkcia adaptívneho tempomatu, sledovanie mŕtveho uhla, či funkcia inteligentného parkovacieho asistenta. Ten dokonca dokáže rozpoznať chodcov a cyklistov a zabráni vám manévrovať tak, že by ste ich ohrozili. Celkovo vnímame bezpečnostný balík systémov a asistentov Toyoty C-HR, až na zopár výnimiek, ako nadčasové riešenie, ktoré bezpochyby dokáže zachrániť ľudský život. Prekvapuje nás, že tieto systémy neimplementujú ani mnohé „prémiovejšie“ značky.

Toyota C-HR 2022 pohľad z predu. Zdroj: TECHmaniak

Drobné doplnky a odkladací priestor

Na pohľad menšia C-HR ponúka dostatok odkladacieho priestoru. Kufor o veľkosti 443 litrov spolu s odkladacími priestormi pri vodičovi a spolujazdcovi ponúkajú bohaté množstvo úložného priestoru pre akýkoľvek náklad. Toyota C-HR vás sama o sebe nepresťahuje, no aj pri prevoze väčších objektov veľmi dobre poslúži. Stačí si sklopiť zadné sedadlá a v podstate odveziete čokoľvek.

Z menších doplnkov nás príjemne prekvapil odkladací priestor pre nápoje, ktorý prichádza s nastaviteľnou „redukciou“ pre rôzne veľkosti nápojov. Tá bola ako vytrhnutá z príručky pre automobilový dizajn Škody, pretože sa nedá popísať inými slovami ako simply clever. Dúfame, že ju Toyota bude aj naďalej implementovať v budúcich modeloch.

Pocity z jazdy a jazdné vlastnosti GR Sport

V tejto recenzii sa nebudeme ponárať do detailných technických parametrov verzie GR Sport, ale pokúsime sa priblížiť bezprostredné pocity z jazdy ako u vodiča, tak aj v prípade spolusediacich. Jedná sa predovšetkým o ekonomický, rodinný kompakt do mesta aj napriek tomu, že v názve sa nachádza slovo sport či iniciály tímu GazooRacing.

Z pohľadu vodiča by sa Toyota C-HR GR Sport dala označiť ako „príjemné mestské auto“. V mestskom prostredí sa GR Sport cíti naozaj ako doma a ťažko sa mu hľadajú nedostatky. Auto je však tuhšie a na ceste drží veľmi dobre aj vo vyšších rýchlostiach. Rozbehnúť auto do vysokých rýchlostí vie byť trochu zdĺhavé, nakoľko sme testovali hybridnú benzín o objeme 1.8 litra so 122 konskými silami. GR Sport dosahuje zrýchlenie 0-100 za 9,7s, čo iba podtrhuje tvrdenie o tom, že napriek svojmu dizajnu GR Sport nie je C-HR športovým autom. Veríme, že motorizácia 2.0 Hybrid Dynamic Force dokáže poskytnúť omnoho lepšie zrýchlenie a možno aj nižšiu spotrebu na dialnici, no zároveň si nemyslíme, že je nevyhnutná. Pre 99% ľudí bude práve slabšia motorizácia tou lepšou voľbou vďaka nižšej spotrebe pri mestskej a prímestskej jazde.

Ekologické smerovanie

ekologickom smerovaní Toyoty svedčilo aj predstavenie nových akumulátorov alebo samotných hybridných motorizácií, čo sa prejavilo aj na celkovej spotrebe. Toyota C-HR GR Sport uvádza spotrebu podľa cyklu WLTP 4,7-5,2 litrov/100km, čo adekvátne zodpovedá realite. Pri jazde na diaľnici bola nami nameraná spotreba 6,2l/100km, pri kombinovanej premávke 5,2l/100km a pri jazde v meste sa hodnota spotreby pohybovala na úrovni 4,8l/100km. To predovšetkým vďaka tomu, že v meste viete jazdiť väčšinu času na výhradne elektrický pohon.

Výhľad z miesta vodiča je dostačujúci aj napriek vyčnievajúcemu displeju. Zadné okno je vďaka tvaru karosérie rozmerovo malé, ale s asistenciou systémov sledovania mŕtveho uhla a spätných zrkadiel nebudete mať s pohľadom za seba žiaden problém.

V otázke komfortu je dizajn Toyoty C-HR dvojsečnou zbraňou. Kým vpredu je miesta a pohodlia dostatok, tak športový dizajn a zakrivenie strechy majú za následok stiesnený pocit pre cestujúcich vzadu. V kombinácií s tvarom zadných okien sa cesta na zadných sedadlách môže stať až klaustrofobickou. Pre osoby, ktoré sú vyššie ako 185 cm, sa tak jazda na zadných sedadlách C-HR môže stať vcelku nepohodlnou.

Toyota C-HR GR Sport – Zadné sedadlá Zdroj: TECHmaniak

Cena modelov C-HR

Toyota C-HR prichádza v hneď v 4 stupňoch výbavy, a to Comfort, Style, ExecutiveGR Sport. Nami recenzovaná Toyota C-HR GR Sport začína na cene 32 190€, no verzia Comfort je dostupná už od 25 490€, čím sa v rámci cenových relácií zaraďuje ku konkurencií ako napríklad VW T-Roc, Mazda CX-30, Honda HR-V či Kia e-Soul, tvrdí MotorBiscuit.

Sekundárny trh pre Toyotu C-HR je taktiež veľmi zaujímavý. Pekné kusy staré približne 5 rokov s rozumnými kilometrami vyjdú na približne 18 tisíc eur. Za túto cenu dostanete takmer všetko, čím bola vybavená nami testovaná verzia. Budete sa však pravdepodobne musieť obíjsť bez záruky, pričom určite oceníte legendárnu spoľahlivosť vozidiel Toyota, a sedadiel GR Sport. Dalo by sa dokonca povedať, že C-HR si drží hodnotu lepšie než mnohí priami konkurenti.

Zhrnutie a poďakovanie

Toyota C-HR právom zaujala pevné postavenie na trhu a verzia GR Sport toto postavenie iba podtrhuje. Napriek istým nedostatkom v oblasti infotainmentu a softwaru sa jedná o jedno z najkrajších a najatraktívnejších dostupných mestských áut, aké môžete v dnešnej dobe nájsť. Zároveň si myslíme, že za necelých 26 tisíc eur by ste rovnako dobre spracované nové auto hľadali len ťažko. Zároveň sa jedná o úžasnú jazdenku.

V mene celej redakcie by sme chceli poďakovať Toyote, že nám poskytla novú C-HR GR Sport na testovacie jazdy a umožnila tak vznik tejto recenzie, ktorá nebola nijako finančne sponzorovaná a jedná sa o náš nezaujatý pohľad.