RECENZIA | Hyundai Kona Electric: Dostupný rodinný elektromobil?

V redakcii si na mesiac našiel svoje miesto Hyundai Kona Electric v plnej výbave! Testovali sme dojazd, komfort a to, ako sa s ňou žije.

V redakcii si na mesiac našiel svoje miesto Hyundai Kona Electric vo výbave Electric+ s 64 kWh batériou. Na papieri táto úroveň výbavy ponúkne dojazd 450 km a údajné zrýchlenie 7.9 sekundy z 0 na 100. Tieto aj mnohé ďalšie tvrdenia sme otestovali a potom sme si položili otázky: Pre koho je toto auto určené? Patrí toto kompaktné SUV výhradne do mesta alebo vie poslúžiť aj ako hlavné auto do rodiny? Má vo svojej cenovej kategórii konkurenciu?

Exteriér a interiér: Kona Electric dizajnom neohúri, no určite neurazí

Prvé dojmy sú vždy dôležité a keď auto vidíte po prvýkrát, tak je to spravidla zvonku. Kona Electric na fotkách nepôsobí ako dizajnovka. Spredu by ste možno nepovedali, že vyzerá zle, no zozadu pôsobí, ako keby bol jej dizajn starý už dve či tri generácie. Z bokov pripomína každý generický crossover, no odlišujú ju najmä aerodynamické kolesá s rozmerom 19 palcov, ktoré sú veľmi polarizujúce. Buď ich milujete alebo nenávidíte. Malé percento ľudí však len pokrčí ramenami alebo si ich ani vôbec nevšimne.

Liatinové disky 19″ na Hyundai Kona Electric. Zdroj: TECHmaniak

Je veľmi dôležité povedať, že Hyundai Kona Electric vyzerá naživo výrazne lepšie než na fotkách. Na druhý či tretí pohľad dokonca ani ten zastaralý zadok už nepôsobí tak ofenzívne. Nami testovaný kus mal navyše dvojtónové lakovanie a čierna strecha mu pomohla zanechať pozitívny dojem. V roku 2021 Hyundai prišiel s faceliftom, ktorý najviac zasiahol prednú masku vozidla. Faceliftové modely pôsobia dospelejšie a minimalistickejšie, no v princípe sa jedná o to isté vozidlo.

Čo ponúka maximálna výbava?

Testovaný kus by predajca v autobazáre nazval fullka, topka alebo iným slovom, ktoré jasne signalizuje, že sa jedná o kus v maximálnej možnej výbave, i keď v inzerátoch tomu tak nie je vždy. Naša Kona mala skutočne všetko: počínajúc väčšou, 64 kWh batériou a končiac až chladenými a vyhrievanými prednými sedadlami či vyhrievanými zadnými sedadlami. Celý interiér bol zaobalený vo veľmi príjemne pôsobiacej béžovej koži, ktorá bola perforovaná, čo pomohlo najmä pri dlhších cestách vzhľadom na zvyšujúce sa teploty. Vytknúť však treba plasty, ktoré si všimnete veľmi rýchlo. V cenovej kategórii, v ktorej by sa takto vybavená Kona Electric nachádzala, by sa už patrilo použiť lepšie materiály. Treba však skonštatovať, že interiér celkovo pôsobí veľmi dobre – ako vizuálne, tak aj funkčne.

Technológie: Výbava a technologické vychytávky naopak veľmi potešia

Vzhľadom na to, že sme mali Konu v plnej výbave, tak sme mali k dispozícii všetkých asistentov a aj väčší, príplatkový infotainment displej. Od štandardných funkcií, ako je Apple CarPlay alebo Android Auto, Hyundai ponúkal všetko až po bezpečnostné funkcie, medzi ktoré sa radí adaptívny tempomat, protikolízny systém alebo asistent udržiavania jazdy v pruhu. Všetky tieto systémy fungovali počas testu veľmi spoľahlivo a zvyknúť si na ich výpomoc vôbec netrvalo dlho. Ich ovládanie bolo taktiež veľmi jednoduché.

V interiéri si pasažieri nájdu celkovo 2 USB-A porty na nabíjanie mobilných zariadení, jednu bezdrôtovú nabíjačku, ktorá je vybavená protisklzovým povrchom a skrytá pod elegantným vekom, ba dokonca aj 12V zástrčku pre ľubovoľné ďalšie príslušenstvo. Dokopy teda dokážete v jeden moment nabíjať aj 4 telefóny a to plnou rýchlosťou.

Displej pred vodičom neponúka príliš veľa prispôsobiteľnosti, no zobrazuje všetko, čo je podstatné. Pomocou tlačidiel na pravej strane volantu potom dokážete ovládať to, čo sa vám zobrazuje na pravej strane tohto displeju. Téma stredového budíku sa mení v závislosti od jazdného režimu, čo je príjemný detail. Tento displej však nedostane veľa pozornosti, ak si pri kúpe zvolíte príplatkový head-up displej. Ten funguje skvelo a zobrazuje všetko, čo ako vodič môžete potrebovať. Je navyše perfektne čitateľný v akýchkoľvek svetelných podmienkach.

Infotainment nie je vôbec zle spracovaný a je responzívny, no ak by bol o niečo rýchlejší, tak by mu to jedine pomohlo. Občas sa stane, že na niektoré úkony musíte čakať, predovšetkým keď meníte profil vodiča. Je však veľmi jasný a teda sa dá dobre čítať aj pri ostrom slnečnom žiarení. Veľkým plusom je, že klimatizáciu dokážete ovládať aj bez použitia tohto displeja, čo vodičovi výrazne uľahčuje život a zvyšuje bezpečnosť počas jazdy.

Mobilná aplikácia Hyundai Bluelink

Majitelia vozidiel Hyundai majú k dispozícii, podobne ako väčšina zákazníkov iných automobiliek, mobilnú aplikáciu na sledovanie a ovládanie svojho vozidla. V prípade automobilov Hyundai ide o aplikáciu s názvom Bluelink, ktorá vám umožní kontrolovať dojazd, stav nabíjania či prehľad jázd. Taktiež dokáže vystopovať polohu vozidla či ponúknuť prehľad toho, na čo ste počas danej jazdy míňali svoju batériu – viete tak zistiť, či za nízky dojazd môže počasie, štýl jazdy alebo kúrenie.

Taktiež môžete diaľkovo vozidlo odomknúť či zamknúť alebo zapnúť kúrenie či klimatizáciu.

Jazdné vlastnosti: Hyundai Kona Electric nie je športové auto, no ponúka svižné zrýchlenie

Ak ste sa niekedy viezli v Tesle a čakáte, že každý elektromobil sa bude správať rovnako agilne a športovo, tak vás asi mnohé z nich sklamú. Je síce pravda, že elektromobily ponúkajú okamžitý krútivý moment, no nie všetky sú určené na víkendové jazdenie po okresných cestách. Kona Electric ponúka 150 kW (201 koní) elektromotor, ktorý sa môže zdať ako nedostatočný, no to vôbec nie je pravda.

Auto zrýchľuje veľmi svižne a to v každom jazdnom móde, takže predbiehanie nie je problém. Počas nášho testu sme namerali zrýchlenie 7.2 sekundy z 0 na 100 kilometrov v hodine a na „päťdesiatku“ sme sa dokázali dostať už za 2.3 sekundy, čo pomáha vychutnať si výhody elektrického pohonu a zaručene vyčarí úsmev na tvári aj napriek tomu, že sa nejedná o krkolomnú rýchlosť.

Hyundai Kona Electric pohľad zozadu. Zdroj: TECHmaniak

Kona Electric nie je športiak

V prudkých zákrutách pocítite pomerne vysokú hmotnosť 1760 kilogramov počas toho, ako sa vás snaží vyniesť von. Nízke ťažisko pomáha tento efekt minimalizovať a auto teda v zákrutách pri normálnych rýchlostiach vlastne drží slušne. Je však pravda, že pri výnimočne agresívnej jazde musí byť vodič veľmi, veľmi opatrný. Karoséria sa počas rýchleho slalomu kolíše zo strany na stranu, čo dávam za vinu tlmičom. Nepomáha ani to, že odozva riadenia je veľmi stŕpnutá a neponúka takmer žiadne informácie o tom, čo sa deje medzi pneumatikami a vozovkou. Nič zo spomenutého nebude bežným vodičom vadiť, no núti ma to pripomenúť, že Kona Electric nie je športové auto.

Predný náhon taktiež vylučuje náročnejšiu terénnu jazdu aj napriek tomu, že predná os sa efektívne správa ako keby mala permanentne uzamknutý diferenciál. Z nepríjemných situácií vám však pomôže dostať sa príjemný polomer otáčania 5,2 metra.

Praktickosť: Je Hyundai Kona Electric denným pracantom?

Kona ponúka prekvapivo malý kufor, ktorý viete zväčšiť sklopením zadných sedadiel. Zadný kufor má objem 332 litrov a po sklopení sedadiel hovoríme o objeme 1 114 litrov. Určite nejde o ohromné čísla, no na denné fungovanie väčšine ľuďom postačia. Sklamanie prichádza v podobe predného kufra, ktorý Kona Electric vôbec neponúka, pričom pod kapotou je (aspoň zdanlivo) miesta na rozdávanie.

Pri kúpe máte na výber z dvoch variantov batérie: 39.2 kWh64 kWh. Aj napriek tomu, že 64 kWh batéria so sebou prinesie obrovský príplatok, tak by som ju jednoznačne odporučil. V našich testoch sme dosahovali dojazd cez 400 kilometrov a za pekného počasia (okolo 23 stupňov, slnečno) sme sa bez akejkoľvek snahy preniesli cez hranicu 500 kilometrov, čo je lepšie než udáva samotný Hyundai. Odhad dojazdu je v aute navyše veľmi presný a zvyčajne sa naň môžete spoľahnúť.

Pri výraznej dávke snahy sme v meste dokázali dosiahnuť priemernú spotrebu 11 kWh/100 km, čo je hodné medaily. Pri bežnej jazde a kombinácii mestskej a prímestskej premávky však ľahko spotreba stúpne na 13 kWh/100 km. Ak potom jazdíte prevažne mimo mesta a pridáte aj jazdu po diaľnici, tak sa viete blížiť až ku 17 kWh/100 km. Auto sme mali mesiac, počas ktorého sme urobili až 5000 kilometrov a priemerná spotreba počas nášho testu bola 15.9 kWh/100 km, čo určite neurazí. Treba spomenúť, že auto strávilo kvalitnú porciu z týchto 5000 kilometrov práve jazdou po diaľnici.

Stretávacie a denné svietenie Hyundai Kona Electric. Zdroj: TECHmaniak

Pri dennodennom používaní sme obzvlášť ocenili vyhrievaný volant, vyhrievané/chladené predné sedadlá, vyhrievané zadné sedadlá a vynikajúco fungujúce automatické prepínanie diaľkových svetlometov – až nás prekvapilo, ako spoľahlivo funguje v porovnaní s konkurenciou. Taktiež nemôžeme zabudnúť spomenúť, že Kona Electric v plnej výbave ponúkne azda každý jeden asistent, aký by ste si mohli želať.

Cena: Je Kona Electric výhodná ponuka?

Kona Electric sa v testovanej špecifikácii dokáže vyšplhať až nebezpečne blízko k cenovej bariére 50 tisíc eur. Ak by ste si zvolili iba väčšiu batériu a odpustili prvky komfortu, tak vás Kona Electric vyjde na 40 990€, čo vôbec nie je zlá ponuka. Stále by ste mali rovnaký dojazd, ako sme dosiahli v teste, pričom sa v čase písania tejto recenzie jedná o najlacnejší elektromobil vo svojej dojazdovej kategórii. Ak ani to nestačí, tak vás určite poteší, že predvádzacie vozidlá s minimálnym nájazdom viete už dnes zohnať za približne 37 000€ a ak vám nevadí vlastnenie predfaceliftového modelu, tak viete ušetriť ďalších 3 či 4 tisíc eur. Pričom väčšina predvádzacích vozidiel je v plnej alebo takmer plnej výbave.

V prípade, že Konu Electric kúpite za 40 990€, tak ste urobili správne rozhodnutie. Ak Konu Electric kúpite za 33 000€, tak máte doma elektromobil s dojazdom lepším ako Tesla Model 3, lepšou výbavou a za polovičnú cenu.

Záver

Kona Electric nás na začiatku testu prekvapila malým priestorom v interiéri, malým zadným kufrom a sklamala nás absenciou predného kufra. Počas testu sme si ju však veľmi obľúbili vďaka jej vynikajúcemu dojazdu za bezkonkurenčne nízku sumu a sme ochotní jej všetko odpustiť. Zároveň ponúka všetky prvky výbavy, ktoré môžete od moderného auta požadovať. Je ideálna do malej alebo mladej rodiny, ktorá je otvorená elektromobilite. Kona Electric je pri svojej cene na našom trhu bezkonkurenčný elektromobil.

Ak ide o dojazd, tak sa môžete spoľahnúť na 400 kilometrov počas sychravého jarného a jesenného počasia. V lete za pekného počasia dokáže Kona Electric bezproblémov dosiahnuť dojazd 500 kilometrov. Mierny range anxiety príde v zime, kedy má Kona Electric dojazd len okolo 330 kilometrov, to avšak platí len za sneženia.

Recenzia nebola finančne sponzorovaná žiadnym výrobcom automobilov a výrobca ju nevidel predtým, ako bola na webe publikovaná. Ide o náš nezaujatý pohľad na recenzovaný elektromobil.