Realita digitalizácie

Steve Jobs kedysi s úsmevom na tvári prehlásil, že ľudia často nevedia čo chcú, pokiaľ im to niekto neukáže. Mal pravdu.

Vlak menom Priemyselná revolúcia 4.0 už stojí na stanici. Výhodu bude mať ten, kto nastúpi, pretože tento vlak zásadným spôsobom zmení spôsob akým žijeme, pracujeme a vzájomne komunikujeme. Vo svojej miere, rozsahu a komplexnosti bude táto transformácia pre ľudstvo tak zásadná, ako žiadna iná technologická zmena z minulosti. Takáto je realita digitalizácie.

Nové technológie a pokrok priniesli pre mnohé krajiny zásadné zmeny, napr. za posledných 30 rokov sa v Indii počet obyvateľov žijúcich v chudobe znížil zo 60% na 22%, v Číne sa za to isté obdobie dostalo z chudoby 600 miliónov obyvateľov. A za všetkým stojí hlavne digitalizácia. Steve Jobs kedysi s úsmevom na tvári prehlásil, že ľudia často nevedia čo chcú, pokiaľ im to niekto neukáže. Mal pravdu. Naši otcovia si pred rokmi určite nevedeli ani predstaviť to, čo my dnes považujeme za samozrejmosť.

Foto: bterrell.com

Realita digitalizácie je prechod od „big data“ ku „smart data“

Samostatnou kapitolou, ktorá definuje nástup 4. priemyselnej revolúcie sú takzvané smart data. Ekonómovia sa už pred viac ako dvadsiatimi rokmi zhodli na tom, že s nástupom nového milénia nastane čas, v ktorom bude mať informácia cenu zlata. Nemýlili sa. Denne sa na svete vyprodukuje okolo 3 exabajtov dát a číslo stúpa. Za ostatné dva roky vzniklo viac ako 90 percent všetkých údajov na svete. Ide o informácie, ktoré sú veľmi cenné, no je potrebné sa v nich vedieť vyznať. Poradenská spoločnosť Bisnode mení Big data na Smart data. Údaje sa triedia a tie najlepšie pomáhajú klientom robiť správne obchodné rozhodnutia. Analýzami obrovského množstva informácií o klientoch (big data) sa dá vypočítať, čo bude zákazník potrebovať. Dokonca sa to udeje ešte predtým, než si to uvedomí sám. Takto môže klient spoločnosti zaoberajúcej sa spracovaním a analyzovaním smart dát osloviť nových zákazníkov, ktorí sú najbližšie k obchodnému rozhodnutiu a určiť, čo a kedy si pravdepodobne kúpia.

Speedfactory: Vitajte v továrni blízkej budúcnosti

Predstavte si stroj vedľa stroja, robot vedľa robota. Všetci majú presné inštrukcie, čo majú robiť. A oni svoje zadania plnia s precíznosťou a presnosťou hodinára. Navyše sú vzájomne prepojení neviditeľným tokom dát a táto prepojenosť dovedie výrobný proces k dokonalosti – aj takto vyzerá realita digitalizácie. Nielenže bude výrobný proces a všetky rutinné operácie v réžii strojov, ale tieto budú mať schopnosť učiť sa a zdokonaľovať tak, ako to nikto iný nedokáže. Ak by miesto nich boli v továrni ľudia, už by sa dávno v takomto pracovnom nasadení medzi sebou pohádali, ochoreli a podaktorí zleniveli, pretože by zistili, že ten druhý urobí prácu aj za nich. Stroje však vždy budú podávať stopercentný výkon.

Ako bude fungovať továreň budúcnosti?

Vzájomná prepojenosť či už dátovými káblami, alebo bezdrôtovo sa nebude týkať len strojov, ale aj prístrojov, vypínačov, ale to hlavné spojenie by predstavovalo úroveň riadenia, čiže v podstate akýsi centrálny mozog, ktorý bude zadávať strojom úlohy.

To najlepšie však príde na koniec (resp. na začiatok). Továreň budúcnosti prekoná hranicu jednej budovy a do digitalizovaného výrobného procesu začne hovoriť samotný zákazník. Ako? Opäť pomocou dát. V pohodlí svojho domova ovplyvní všetko čo stroje následne vyrobia. Ak si myslíte, že tento scenár bude ešte pekných pár rokov nereálny, mýlite sa. Už sa na ňom intenzívne pracuje.

Digitálny špión má meno MindSphere a prezradí vám všetko o tovare, ktorý ste si kúpili

Kúpili ste si v obchode niečo na zasýtenie a nemáte chuť lúštiť drobné písmenká na zadnej strane obalu a zisťovať čo vlastne celý rad uvedených detailov znamená? Nebaví vás čítať údaje o zložení danej potraviny z dôvodu, že im buď neveríte, alebo nerozumiete? Čo ak by sme vám povedali, že vďaka digitalizácii budete môcť sledovať proces pestovania plodín či výrobu akéhokoľvek produktu doslova krok za krokom? Verili by ste?

Pravda je, že je to spoločnosť Siemens, veľký hráč na trhu digitalizácie, ktorá stojí za „digitálnym špiónom“, nazvaným MindSphere. Ten vďaka takzvanému blockchainu bude zákazník môcť sledovať výrobný proces každého zvoleného produktu krok za krokom. Zástupcovia Siemensu sa nechali počuť: „Vyvíjame prvú sledovaciu aplikáciu pre potravinársky priemysel, kde vďaka našej platforme MindSphere budete môcť sledovať celý životný proces produktu.“ Samozrejme ihneď ako táto správa prenikla k ľuďom, vynorili sa otázky. najčastejšia bola: „Ako to bude fungovať?“

Príbeh produktu

Príkladom môže byť obyčajné vrecúško zemiakových chipsov. Skôr ako sa v pohodlí domova zahryznete do chrumkavej dobroty, budete môcť zistiť jeho kompletnú životnú púť. A to od zemiakového poľa, cez zber, sklad, dopravu i samotné spracovanie (krájanie, smaženie, solenie, korenenie) ale aj ďalšie úkony, potrebné k tomu, aby sa balíček dostal k vám, čiže balenie i následná distribúcia do obchodov. Blockchain zaistí, že všetky informácie budú sledovať všetky strany zúčastnené na procese navzájom a zdieľať s koncovým užívateľom – zákazníkom. Bude to akási schránka dát, ktorú bude môcť zákazník využiť pri výbere produktu. Na rozdiel od tradičnej databázy, blockchainovú databázu nikto nevlastní. To znamená, že dáta zapísané do nej sú viditeľné pre ostatných a nedajú sa meniť.

V budúcnosti tieto technologické inovácie povedú k zázračným zmenám v ponuke, s dlhodobými ziskami v náraste efektivity a produktivity.