Prvý diaľkový elektrobus je na svete. Otázne je, čo sa myslí pod pojmom diaľkový

Na prvý pohľad všetko zodpovedá klasickému autobusu. Až Kým neotvoríte zadný kufor a nezačnete hľadať motor. Namiesto neho vás totiž privíta pestrá zmes káblov.

Elektrické autobusy, alebo skrátene elektrobus či elektrobusy, už istú dobu brázdia mestské komunikácie. V mestách sa ocení ich bezemisná prevádzka či nízka hlučnosť. Navyše v takomto druhu dopravy majú viac možností sa opäť nabiť. Výrazne odlišná situácia nastáva diaľkových autobusoch, ktoré majú počas jedinej jazdy pred sebou stovky kilometrov. Vydrží takúto trasu batéria na jedno nabitie? Alebo nie? Nebude takýto autobus na smiech, keď sa „vybije“ pár kilometrov pred cieľom? Americký výrobca MCI (American Motor Coach Industries) napriek týmto otázkam skúsil elektrický diaľkový autobus vyrobiť.

Keď sa bezemisná premávka prerátava na kilogramy

MCI patrí do konzorcia NFI Group. Skupina NFI sa čoraz viac označuje za lídra v oblasti riešení hromadnej mobility pomocou elektrickej energie. Koncom apríla 2021 vyrátala, že jej elektrické vozidlá – vrátane tranzitných autobusov Xcelsior Charge spoločnosti New Flyer a elektrických poschodových autobusov Alexander Dennis’s zo Škótska – už prejazdili viac ako 64 miliónov kilometrov s nulovými emisiami.  To znamená zabránili dostať sa do ovzdušia takmer 112 000 tonám emisií skleníkových plynov. Je to ekvivalent odstránenia 23 000 automobilov z cesty na jeden rok.

Elektrobus potrebuje akumulátor s obrovskou kapacitou

Trojnápravový autobus je bezmála štrnásť metrov dlhý. Jeho obsaditeľnosť je v porovnaní s bežnými diaľkovými autobusmi o niečo vyššia. Pojme 56 cestujúcich, ktorým ponúkne komfortné sedačky a tiež dostatok priestoru na batožinu. Na prvý pohľad všetko zodpovedá klasickému autobusu. Až Kým neotvoríte zadný kufor a nezačnete hľadať motor. Namiesto neho vás totiž privíta pestrá zmes káblov.

Hnací elektromotor dodáva známa spoločnosť Siemens a nie je to žiadne pierko. Skôr „macko“ s výkonom 260 kW a krútiacim momentom 4500 Nm. Autobus s hmotnosťou bezmála 25 ton dokáže po diaľnici fičať rýchlosťou až 116 km/h. No zaujme hlavne akumulátor. Ten má obrovskú kapacitu 544 kWh a výrobca sa chváli, že sa dá do plna nabiť za menej ako 4 hodiny. To však len za predpokladu, že máte 150 kW jednosmernou nabíjačku.

Dojazd?

Pochopiteľne sa najviac ponúka otázka, ako ďaleko taký autobus na jedno nabitie dôjde – podľa tvrdenia výrobcu je to 262 až 375 km. V slovenskom meradle si predstavte typickú diaľničnú cestu Zvolen – Bratislava, ktorá meria niečo pod 200 km. Na jedno nabitie by ju tento autobus bezpochyby „odjazdil“. Potom by však musel stáť minimálne 4 hodiny a nabíjať sa. V podstate by tak vodič určite dodržal zákonom ustanovenú bezpečnostnú prestávku. Čo však, ak by však autobus vyrazil do Bratislavy z Brezna? Aj zo zachádzkami na autobusové stanice v jednotlivých mestách by prešiel do Bratislavy tesne pod 260 km. Čiže ak rátame minimálny dojazd, bolo by to len tak-tak. Pri trase Bratislava – Košice, ktorá je pri slovenských dopravcoch obľúbená a častá, by už autobus mal veľké problémy. Do Košíc by však určite nedošiel. Maximálne do Rožňavy, ale aj tá je otázna. Udávané maximum dojazdu totiž predpokladá ideálne podmienky bez kopcov a s veľmi ľahkou nohou na pedáli akcelerátora.

Prímestský elektrobus od MCI ako bonus k diaľkovému

MCI je dcérska spoločnosť spoločnosti NFI Group, najväčšieho výrobcu autobusov v Severnej Amerike.  Aktuálne prijíma objednávky na dodávku elektrobusov vo štvrtom štvrťroku tohto roka alebo začiatkom roku 2022.

Vedľa diaľkového modelu J4500 predstavil výrobca ešte prímestský model D45 CRT LE, ktorý vychádza z rovnakej konštrukcie, ale má dvoje krídlové dvere pre rýchlejší nástup a výstup cestujúcich. Tento model má slabší motor, ale aj menšiu batériu a kratší dojazd – na jedno nabitie prejde 188 – 269 km.

Čo s takými autobusmi? Výrobca vidí vhodné uplatnenie napríklad ako autobusy pre zvoz zamestnancov pre veľké firmy, prípadne ako zájazdové autobusy na kratšie výlety.

Autobusy budú k dispozícii s plne prispôsobiteľným interiérom, 30-mesačnou zárukou a rozsiahlou servisnou podporou vrátane cestnej asistencie 24/7.

Foto: MCI