Prekvapivé elektrifikačné plány BMW

BMW umožnilo novinárom a verejnosti nahliadnuť do svojich plánov pre blízku aj vzdialenú budúcnosť. Zachytili sme to najzaujímavejšie.

Bavorská automobilka zverejnila svoj postoj voči elektromobilite a verejnosti odprezentovala svoje plány už v roku 2017, no v tlačovej správe vynechali veľmi veľa informácií. Až šéf vývoja Klaus Fröhlich nedávno uviedol veľa detailov na pravú mieru. Vyjadril sa k budúcnosti dieselových, benzínových, hybridných i elektrických motorov. Dôležité je povedať, že plány BMW neovplyvnia iba modelový rad BMW, ale aj MINI a možno Rolls-Royce.

Súvisiaci obrázok
BMW iNEXT | Zdroj: BMW

Tlačová správa BMW z roku 2017

BMW Group ohlásila svoj pozitívny postoj voči elektrickej a hybridnej pohonnej jednotke v júni 2017. Správa nás informuje o tom, že: „Každý existujúci aj každý plánovaný model všetkých našich značiek môže byť elektrifikovaný hybridnou či plne elektrickou pohonnou jednotkou,“ no dodáva, „Tieto elektrifikované modely prídu v najbližších rokoch a budú sa predávať bok po boku so svojimi spaľovacími ekvivalentami.“

V správe ďalej spoločnosť informuje o plne elektrickom trojdverovom MINI, ktoré prišlo na trh v minulom roku. Zaujímavým faktom je však vyjadrenie sa k pôvodu elektrického motora použitého v elektrickom MINI. BMW prehlásilo, že všetky elektrické motory sa budú vyrábať priamo v Bavorsku a potom budú dovezené do Spojeného kráľovstva, kde sa len vložia do automobilu. To je veľmi nečakaný postup, keďže hlavným argumentom v reklamnej kampani pre MINI v Spojenom kráľovstve je práve fakt, že MINI je celé postavené „doma“.

Tiež sa vieme dočítať, že od roku 2021 sa bude v továrni v Dingolfingu (Nemecko) vyrábať popri existujúcich hybridných verziách modelov BMW 5. série a 7. série novinka BMW iNEXT. Futuristický model iNEXT by mal byť plne elektrický crossover, ktorý podľa svoj BMW natrvalo predefinuje túto kategóriu vozidiel.

Neobjasnené informácie

Po tlačovej správe sme sa viac ako 30 mesiacov nedočkali žiadneho oficiálneho stanoviska, ktoré by bližšie popísalo plány, týkajúce sa už existujúcich spaľovacích agregátov. Tiež chýbali informácie ohľadom elektrifikácie modelov Rolls-Royce, vzhľadom na to, že Rolls-Royce, rovnako ako MINI, je dcérskou spoločnosťou BMW Group. Elektrifikácia modelov Phantom či Cullinan by mohla predstavovať revolúciu v segmente luxusných automobilov.

Slová Klausa Fröhlicha

Šéf vývoja bavorskej automobilky nedávno prehlásil, že sa držia plánov z roku 2017. Tie však nie sú známe verejnosti v svojej celej šírke. Toto tvrdenie nasledovali vety, ktoré nikto nečakal: „Zaplavte nimi Európu, no Európania ich nebudú chcieť kupovať.“ Reč je o elektromobiloch. Fröhlich pokračoval: „Čo oni (environmentalisti) nepochopia, je to, že európsky zákazník nie je pripravený riskovať a kúpiť elektromobil, pretože chýba infraštruktúra a trh elektrických áut z druhej ruky nie je dostatočne preskúmaný.“ Tvrdí, že BMW sa snažilo predávať elektromobily v Európe, no dopyt nebol dostatočný. Plne elektrickú modelovú radu, bez spaľovacích motorov, očakáva najskôr o asi 30 rokov.

Strata veľkých spaľovacích motorov od BMW

Pokračoval však slovami, ktoré upokojili nadšencov elektromobility. Hovoril o tom, že elektrifikácia musí byť postupná a priamo úmerne s ňou je treba budovať dobíjaciu infraštruktúru. Ďalej sa venoval faktu, že 12 a 10 valcovým motorom od BMW už odzvonilo a to isté sa chystá pre 8 valcové agregáty. Najväčšie motory od BMW v budúcnosti budú benzínové šesťvalce a dieselové štvorvalce, pretože dieselový šesťvalec je, podľa jeho slov, zbytočne drahý a neefektívny. Namiesto týchto pohonných jednotiek vraj BMW bude cieliť viac na hybridný trh.

Svetový trh s elektromobilmi

Tiež povedal, že zvyšok sveta sa nestavia k elektromobilom tak skepticky, ako Európa. Vyzdvihol najmä Čínu, ktorá bude v budúcnosti vraj spoliehať najmä na elektromobily, a to predovšetkým vo svojich metropolách. Okrem toho spomenul pozitívny postoj Američanov, zo západného aj východného pobrežia, k elektromobilite, no podotkol, že stred USA zostane verný spaľovacím motorom.

Poslednou témou, ku ktorej sa Fröhlich vyjadril boli nákladné a úžitkové vozidlá. Verí, že je dôležité, aby sa znížili práve ich emisie. Budúcnosť prepravnej logistiky však nevidí v batériami napájaných ťahačoch, ale skôr vo vodíkových článkoch, keďže sú ľahšie a umožnia tak prevoz viacej nákladu.