POIMO – prvý nafukovací skúter, ktorý si odnesiete v batohu

Poimo sa javí ako skvelé riešenie na prekonanie vzdialeností od parkoviska k cieľu alebo v prípadoch, keď by ste mohli prejsť vzdialenosť aj pešo, ale je to príliš ďaleko.

Mnohí z nás si ešte pamätajú na československý seriál „Spadla z oblakov“, v ktorej sa okrem lietajúcej Majky z Gurunu objavil aj nafukovací bicykel, na ktorom jazdil „tajný agent“. V tom čase vyvolala táto scénka úsmev na tvárach mnohých divákov. Ubehlo však 40 rokov a všetko je inak.

Japonská výskumná organizácia Mercari R4D a tím zahŕňajúci študentov z Tokijskej univerzity spoločne vyvinuli nafukovací elektrický skúter, ktorý jazdci môžu ukryť vo svojom batohu. Elektrický skúter s názvom Poimo (POrtable and Inflatable MObility), ktorý predstavuje výrazný krok dopredu v mestskej mobilite, je síce len v testovacej fáze prototypu, no prvé ohlasy na zverejnené fotografie, videá a fakty o nej vzbudzujú veľkú nádej, že sa začne vyrábať sériovo. Kolobežka Poimo pozostáva z karosérie vyrobenej z termoplastického polyuretánu (TPU) a odnímateľných komponentov vrátane rukovätí, koliesok, batérie a motora. Zatiaľ nepoznáme výkon, dojazd, nosnosť ani kapacitu použitej batérie, jediné čo je o skútri známe, je jeho  hmotnosť. V zbalenom stave váži 5,5 kg, no ako sa vyjadril člen tímu vývojárov Ryosuke Yamamura, pracuje sa aj na jej znížení, aby si ho napríklad nežnejšie pohlavie mohlo odniesť vo väčšej kabelke cez plece.

Prečo nafukovací ?

Aj keď sa v Japonsku (a tiež v iných krajinách) na cesty od železničnej stanice alebo od autobusovej stanice po konečnú destináciu (do určeného cieľa ) používateľa využíva množstvo iných riešení pre mobilitu, ako sú elektrické bicykle, skútre alebo skateboardy, tieto možnosti stále narážajú na problémy týkajúce sa prenosnosti, bezpečnosti a tiež mnohokrát ceny. Všetky tieto nekomfortné skúsenosti užívateľov sú založené na „tuhých, ťažkých a objemných vlastnostiach týchto bežných prostriedkov pre mobilitu“, vysvetlili dizajnéri spoločnosti Poimo. „Asi 60 percent automobilových výletov v Japonsku sú na krátke vzdialenosti, čo nie je z hľadiska ekologického preťaženia krajiny a skleníkových plynov príliš dobré,“ pokračovali. „Sme presvedčení, že je potrebné zaviesť nový druh mobility, ako je Poimo, ktorá dokonale nahradí osobnú mobilitu na kratšie vzdialenosti.“

Tuhé komponenty skútra zahŕňajú dve osem palcové predné kolesá, dve šesťpalcové zadné kolesá, motor, vstavaný bezdrôtový ovládač a batériu s dĺžkou 70 až 110 milimetrov. Ako sme už spomínali, spolu vážia približne 5,5 kilogramu. Fakt, že celé telo skútra je z nafukovacieho plastu, je veľmi dôležitý. Skúter má tak minimum pevných častí. Motory aj batérie sú umiestnené priamo v kolesách. Pevnosť a tvar „vozítka“ zabezpečuje stlačený vzduch v rozmedzí 40-50 kPa. Bežným kompresorom sa skúter nafúkne približne za minútu, no použiť môžete napríklad aj portable kompresor, o ktorom sme písali nedávno.

Poimo sa javí ako skvelé riešenie na prekonanie vzdialeností od parkoviska k cieľu alebo v prípadoch, keď by ste mohli prejsť vzdialenosť aj pešo, ale je to príliš ďaleko. Jeho hlavnou črtou je to, že je skladací: keď ho potrebujeme, vyberieme ho z vaku, nafúkneme ho a použijeme. Keď dosiahneme cieľ, uvoľníme z neho vzduch a jednoducho ho zložíme a uložíme. 

Skúter je však iba jednou z verzií koncepcie, ktorú vyvinuli japonskí študenti. Okrem iného navrhli nafukovací invalidný vozík. Predpovedajú však, že Poimo sa bude ďalej vylepšovať, pretože by chceli, aby bol ešte jednoduchší a prenosnejší ako je terajší prototyp.

Foto: dezeen.com