Paríž sa mení na Mekku mikromobility: Ako a prečo? Čaká to aj nás?

V paríži sa aktuálne koná revolúcia mikromobility. Pribúdajú cyklocesty a úrady dokonca podporujú to, aby ľudia jazdili na bicykloch.

Tento týždeň Paríž oznámil veľký krok vpred v oblasti cyklistiky a mikromobility. Chystajú sa rozšíriť svoju sieť cestičiek pre cyklistov! K tým existujúcim pribudne teda celkovo až 180 kilometrov permanentných cestičiek, ktoré sú vyhradené len cyklistom. Okrem toho sa rozšíri počet parkovacích miest pre bicykle na štvornásobok! K existujúcim 60 tisícom miest pribudne 180 tisíc. Tam to však nekončí, tento plán je omnoho komplexnejší a, ak budete čítať ďalej, dozviete sa, ako presne sa dostanete kdekoľvek v rámci Paríža na bicykli a koľko to celé bude stáť.

Zdroj: Bloomberg

Plan Vélo s rozpočtom 250 miliónov

Paríš v aktuálnej situácii zaznamenáva takmer jeden milión cyklistov každý deň. Zvyšujúca sa popularita mikromobility spôsobuje vysoký tlak na úrady a tie sú aktuálne nútené s tým niečo robiť. Prišli teda s plánom Plan Vélo, ktorý vynikajúco reaguje na aktuálny dopyt: pribudne 180 kilometrov cyklociest, 180 tisíc parkovacích miest pre bicykle a v rámci celého Paríža sa bude dať prepravovať výhradne na bicykli. To celé by malo stáť okolo 250 miliónov eur, čo vôbec nie je malá suma.

Zdroj: paris.fr

Tento plán taktiež reaguje na vodičov automobilov. Tí totiž v posledných mesiacoch prejavili svoj nesúhlas s cyklistami na ceste. Informovali sme o tom v tomto článku a nejednalo sa o chvíľkovú záležitosť. Problém bohužiaľ pretrváva a bolo načase, aby sa ním začali zodpovední ľudia zaoberať. Prírastok cyklociest by mal výrazne pomôcť a ideálne by mal úplne zbaviť cesty nevítaných cyklistov.

Cieľom je aj ďalšie rozšírenie mikromobility

Segregované cesty pre cyklistov sú veľkým krokom vpred a prísľub toho, že sa kamkoľvek v Paríži budete môcť dostať na bicykli je ešte lepší. Tieto plány vášnivým cyklistom alebo milovníkom mikromobility hrajú na správnu nôtu. Tam to však nekončí.

Jedným z vedľajších cieľov tohto plánu je aj zabezpečiť, že každé dieťa na základnej škole sa vie bicyklovať. Ako presne toto plánujú docieliť nepovedali, no pravdepodobne sa bude jednať o hodiny dopravnej výchovy, ktoré poznáme aj u nás. Deti tak nadobudnú potrebné vedomosti na to, aby mohli novovybudované cyklocesty bez problémov využívať.

Ďalším cieľom je rozšírenie roznášky na tzv. cargo bicykloch, inak povedané, na bicykloch s kufrom. To je cielené najmä na malé a stredné biznisy a neprekvapivo umožňuje ušetriť veľa peňazí pričom zároveň umožnuje chrániť životné prostredie. Opäť nebolo celkom upresnené, ako toto chcú docieliť, no pravdepodobne pôjde o finančné príspevky a možno aj nejaké špecifické úľavy.

Zdroj: bike-eu.com

Záver

To, že metropola, ako je Paríž, sa snaží umožniť ľuďom dopravu ekologickým spôsobom bez potreby použiť (či vôbec vlastniť) automobil, je úžasné. Ak by ich Plan Vélo bol úspešný, tak môžeme čakať podobné riešenia aj v iných krajinách. Aktuálne je v tomto ohľade najďalej holandský Amsterdam, no Paríž ho pravdepodobne v roku 2026, kedy sa má Plan Vélo úspešne dokončiť, predbehne. Na Slovensku môžeme vyzdvihnúť napríklad sieť cyklociest v Trnave či Trenčianskom kraji, kde nájdete očarujúce cyklotrasy v prírode. Od úrovne, akú dosahujú lídri v mikromobilite, ako napríklad Amsterdam, sme však ešte ďaleko.