V nórskych plánoch pre vozidlá poháňané fosílnymi palivami je v poslednej dobe trochu zmätok. Koaličná vláda oznámila, že sa dohodla na pláne zakazujúcom predaj všetkých vozidiel využívajúcich fosílne palivá.
V krajine však takmer štvrtina všetkých áut už jazdí na elektrinu a nie na fosílne palivá.

Nórsko má s fosílnymi palivami jasnú víziu
Nórske noviny Dagens Naeringsliv uviedli, že medzi politikmi z oboch strán politického spektra sa dosiahol konsenzus, ktorý vyvrcholil konkrétnou dohodou. Do roku 2025 by malo byť 100 percent nórskych áut poháňaných zelenou energiou.
Nórsko sa pripája k Holandsku, krajín sveta, ktoré sú najviac naklonené bicyklom, pri navrhovaní zákazu vozidiel poháňaných fosílnymi palivami.

Úplný zákaz sa uskutoční v nasledujúcom desaťročí a bude sa vzťahovať na všetky autá s benzínovým a naftovým pohonom. Nórsko bude tým pádom pokračovať v ceste stať sa jednou z ekologicky najprogresívnejších krajín v Európe a vo svete.
Aj keď nové zákony nezakazujú existujúce benzínové alebo naftové autá, zastavili by predajcov automobilov predávať ich nové. To by následne pomaly zabilo čerpacie stanice.
Vďaka bohatým zásobám sa krajina o budúcnosť nebojí
Veľmi ambiciózny cieľ, ktorý pravdepodobne zmení Nórsko na svetového lídra v presadzovaní obnoviteľnej energie. Je to však zvláštne rozhodnutie pre krajinu, ktorá je jedným z najväčších vývozcov ropy na svete.
Vďačí za to svojim obrovským zásobám ropy a plynu v Severnom mori. Preto sa veľká časť nórskych fondov spolieha na ropný priemysel krajiny.
Vyhlásenia však neboli spochybnené, pretože Nórsko nie je novinkou v podnikaní odvážnych krokov smerom k zelenšej, ekologicky progresívnej krajine:
- Štyri strany, ktoré spolu vládnu systémom pomerného zastúpenia, sa dohodli aj na novej klimatickej dani z elektriny
- Krajina nedávno potvrdila, že bude prvou krajinou, ktorá sa zaviazala k nulovému odlesňovaniu
- V Nórsku sa výroba energie z 99 percent zabezpečuje prostredníctvom vodných elektrární
- Nórsko sa tiež snaží strojnásobiť svoju kapacitu veternej energie do roku 2020 s novou investíciou vo výške 3 miliárd dolárov v tomto sektore schválenou v roku 2013.
Nejednoznačnosť teda spočíva v tom, či je plán už právoplatne vynútený, čo je jednoznačné nie. Hoci Demokratická strana a Liberálna strana, ktoré podporujú vládu v dohode o dôvere a dodávkach, potvrdili správu Dagensa Naeringsliva, FRP uviedla, že tento krok sa stále skúma a popiera, že by bol plán potvrdený.
A hoci DN citoval hovorcu liberálov Ola Elvestuena, ktorý povedal, že „v roku 2025 sa bude predávať iba vozidlá s nulovými emisiami“, tlačová správa od vládnej koaličnej strany Konzervatívci označila správu DN za „zavádzajúcu“.
Dohody nie sú finálne, nemajú k tomu však ďaleko
Elvestuen sa pokúsil objasniť svoje vyhlásenie tým, že sa strany dohodli len na „stanovení cieľových čísel, koľko nízko a nulových emisií“ by malo byť v Nórsku do roku 2025, aby sa dosiahli klimatické ciele.
Tie budú predstavené budúci rok ako súčasť národného dopravného plánu. „Nedosiahli sme dohodu o tom, ako dosiahnuť ciele,“ povedal.
To znamená, že hlavné politické strany, ktoré sa predtým neboli schopné dohodnúť na legislatíve, teraz údajne dosiahli všeobecnú dohodu, aj keď to môže ešte potrebovať nejaké úpravy, kým sa dohoda stane zákonom.
Odpovedať