Ľubľana: Ako funguje európske mesto bez áut?

Ak ste niekedy rozmýšľali nad tým, aké by to bolo žiť v meste bez áut, Ľubľana by mohla zodpovedať Vaše otázky. Bez áut už fungujú 10 rokov.

Paríži sa 19. septembra na 8 hodín, medzi 11:00 a 19:00 ľudia prepravovali iba peši, na bicykli, či iným podobným spôsobom, len nie autom. Tento zvyk sa opakuje každoročne v rámci iniciatívy Paris respire sans voiture (v preklade: Paríž dýcha bez áut) a je pomerne úspešný. V Európe je však mesto, ktoré niečo podobné prevádzkuje každý deň a to 24 hodín denne: Hlavné mesto Slovinska, Ľubľana, totiž úplne zakázala autá vo svojich centrálnych častiach a obyvatelia hovoria, že by sa už nikdy nechceli vrátiť späť.

Slovinské mesto bez áut

Celé to začal starosta Zoran Janković už v roku 2007 keď predstavil plán „Vision 2025“. Tento plán sa zameriaval na redizajn celého mesta v zmysle ekológie, udržateľnosti a maximalizácie efektivity. Jeho ústredným cieľom bolo odstránenie áut z centra mesta a neskôr z celého mesta. Ako ste si už mohli domyslieť, tak sa tento plán nestretol s vrelým prijatím. Obyvatelia mesta organizovali protesty, ktorými prejavovali svoj nesúhlas.

Zdroj: Twitter

Hlavným zdrojom obáv bola preprava v rámci. Ľubľana nie je so svojimi 300 tisíc obyvateľmi veľké mesto, no nechceli by ste sa v rámci nej prepravovať výhradne peši. Janković však ľudí upokojil, keď predstavil prepravný systém Kavalir. Ide o istú formu MHD, ktorá funguje výhradne na elektrickej energii, takže neprodukuje emisie, a je úplne zadarmo. Vďaka nízkemu počtu obyvateľov nie je treba mesto zahlcovať vozidlami systému Kavalir a Ľubľana si tak zachováva atmosféru mesta bez áut.

Príde aj iné mesto bez áut?

Ako sme spomínali v úvode, v Paríži aktuálne žne úspech iniciatíva Paris respire sans voiture a vďaka nej sa v Paríži budú od budúceho roku zavádzať zóny bez áut a v budúcnosti by sa mali výrazne rozširovať. Okrem toho sa môžeme pozrieť na španielske mesto Pontevedra, ktoré problematiku áut tiež rieši pomerne zaujímavým spôsobom. Už v roku 2011 urobili špeciálnu mapu verejnej dopravy, ktorá okrem liniek MHD ukazuje aj čas, ktorý zaberie cesta peši z jednej zastávky na druhú.

To samozrejme dokáže aj Google Maps, ale mnohí sa naň ani nepozrú a to platí najmä v meste, ktoré nepoznajú. Je totiž možné, že ak zvolia možnosť ísť peši, tak ušetria peniaze a nebude to ani trvať o moc dlhšie.

Či niečo podobné uvidíme aj na Slovensku je zatiaľ vo hviezdach, no nebolo by to až tak prekvapivé, ako sa môže zdať. O žiadnych oficiálnych plánoch zatiaľ nič nevieme, no určite sa nájdu primátori, starostovia, a iní zvolení funkcionári, ktorý nad niečím podobným premýšľajú.

Reakcie občanov Ľubľany po 10 rokoch bez áut

Mnohí občania Ľubľany, ako aj odborníci na globálnu klímu a prepravu, sa zhodli, že sa jednalo o vynikajúci krok vpred a späť by už ísť nechceli.

„Ľudia sa netešia na zmenu, no keď príde, tak je omnoho ľahšie ju akceptovať, ak viete, čo vďaka nej získate.“

Saša Poljak Istenič
Zdroj: Vice

Ako starosta, tak aj Saša Poljak Istenič, odborník na klimatickú zmenu, ktorý túto problematiku aktívne študuje, sa zhodli na tom, že protesty, ku ktorým došlo v počiatočných fázach predstavovania tejto iniciatívy, boli zapríčinené nedostatočným informovaním verejnosti o tom, ako bude ich život po takejto zmene fungovať, čo spôsobilo paniku.

„V skratke, táto zmena zvýšila životný štandard v Ľubľane. Dostať sa do tohto bodu si vyžadovalo odvahu a zdravý rozum, no robili sme správne rozhodnutia a sme za to vďačný.“

Saša Poljak Istenič