V Paríži sa 19. septembra na 8 hodín, medzi 11:00 a 19:00 ľudia prepravovali iba peši, na bicykli, či iným podobným spôsobom, len nie autom. Tento zvyk sa opakuje každoročne v rámci iniciatívy Paris respire sans voiture (v preklade: Paríž dýcha bez áut) a je pomerne úspešný. V Európe je však mesto, ktoré niečo podobné prevádzkuje každý deň a to 24 hodín denne: Hlavné mesto Slovinska, Ľubľana, totiž úplne zakázala autá vo svojich centrálnych častiach a obyvatelia hovoria, že by sa už nikdy nechceli vrátiť späť.
Slovinské mesto bez áut
Celé to začal starosta Zoran Janković už v roku 2007 keď predstavil plán „Vision 2025“. Tento plán sa zameriaval na redizajn celého mesta v zmysle ekológie, udržateľnosti a maximalizácie efektivity. Jeho ústredným cieľom bolo odstránenie áut z centra mesta a neskôr z celého mesta. Ako ste si už mohli domyslieť, tak sa tento plán nestretol s vrelým prijatím. Obyvatelia mesta organizovali protesty, ktorými prejavovali svoj nesúhlas.
Hlavným zdrojom obáv bola preprava v rámci. Ľubľana nie je so svojimi 300 tisíc obyvateľmi veľké mesto, no nechceli by ste sa v rámci nej prepravovať výhradne peši. Janković však ľudí upokojil, keď predstavil prepravný systém Kavalir. Ide o istú formu MHD, ktorá funguje výhradne na elektrickej energii, takže neprodukuje emisie, a je úplne zadarmo. Vďaka nízkemu počtu obyvateľov nie je treba mesto zahlcovať vozidlami systému Kavalir a Ľubľana si tak zachováva atmosféru mesta bez áut.
Príde aj iné mesto bez áut?
Ako sme spomínali v úvode, v Paríži aktuálne žne úspech iniciatíva Paris respire sans voiture a vďaka nej sa v Paríži budú od budúceho roku zavádzať zóny bez áut a v budúcnosti by sa mali výrazne rozširovať. Okrem toho sa môžeme pozrieť na španielske mesto Pontevedra, ktoré problematiku áut tiež rieši pomerne zaujímavým spôsobom. Už v roku 2011 urobili špeciálnu mapu verejnej dopravy, ktorá okrem liniek MHD ukazuje aj čas, ktorý zaberie cesta peši z jednej zastávky na druhú.
To samozrejme dokáže aj Google Maps, ale mnohí sa naň ani nepozrú a to platí najmä v meste, ktoré nepoznajú. Je totiž možné, že ak zvolia možnosť ísť peši, tak ušetria peniaze a nebude to ani trvať o moc dlhšie.
Či niečo podobné uvidíme aj na Slovensku je zatiaľ vo hviezdach, no nebolo by to až tak prekvapivé, ako sa môže zdať. O žiadnych oficiálnych plánoch zatiaľ nič nevieme, no určite sa nájdu primátori, starostovia, a iní zvolení funkcionári, ktorý nad niečím podobným premýšľajú.
Reakcie občanov Ľubľany po 10 rokoch bez áut
Mnohí občania Ľubľany, ako aj odborníci na globálnu klímu a prepravu, sa zhodli, že sa jednalo o vynikajúci krok vpred a späť by už ísť nechceli.
„Ľudia sa netešia na zmenu, no keď príde, tak je omnoho ľahšie ju akceptovať, ak viete, čo vďaka nej získate.“
Saša Poljak Istenič
Ako starosta, tak aj Saša Poljak Istenič, odborník na klimatickú zmenu, ktorý túto problematiku aktívne študuje, sa zhodli na tom, že protesty, ku ktorým došlo v počiatočných fázach predstavovania tejto iniciatívy, boli zapríčinené nedostatočným informovaním verejnosti o tom, ako bude ich život po takejto zmene fungovať, čo spôsobilo paniku.
„V skratke, táto zmena zvýšila životný štandard v Ľubľane. Dostať sa do tohto bodu si vyžadovalo odvahu a zdravý rozum, no robili sme správne rozhodnutia a sme za to vďačný.“
Saša Poljak Istenič
Odpovedať