Legenda medzi štvorkolkami Audi RS Q e-tron si trúfa na Rallye Dakar

Špeciál RS Q e-tron konštrukčne vychádza z monopostu merajúceho si sily s ostatnými pretekármi v seriáli Formule, ale okrem elektromotora v ňom nájdete aj klasický benzínový štvorvalec. Ten však nebude slúžiť na pohon kolies, ale len na dobíjanie batérie.

Audi RS Q e-tron stojí pred jednou z najväčších výziev v motoristickom športe: Značka so štyrmi kruhmi bude v roku 2022 prvýkrát súťažiť na slávnej Rallye Dakar s inovatívnym prototypom. 

Preslávená Rallye Dakar je jedným z najdrsnejších automobilových závodov na svete. V budúcom roku sa opäť pôjde v Saudskej Arábii. Pretekárov čaká 8000 ťažkých kilometrov púštnymi dunami, kaňonmi aj horami. Nekompromisný terén aj nebývalá dĺžka pretekov sú ale obrovská výzva nielen pre toho, kto sedí za volantom. Predstavujú aj tvrdý oriešok pre konštruktérov. Tí musia postaviť stroj, ktorý si s tým všetkým poradí. Stroj, ktorý prejde tisícky kilometrov s minimom závad a pritom ponúkne dostatočnú silu pre víťazstvo v rallye.

Audi RS Q e-tron prvýkrát na Dakare

Už pár mesiacov nie je žiadnym tajomstvom, že preslávenú púštnu Rallye Dakar spestrí nová stajňa. Nie je ňou nikto iný ako legenda medzi štvorkolkami, nemecká Audi. Tá doteraz súťažila v elektrickej Formule E, teraz sa však rozhodla otestovať svoje technológie v ešte tvrdších podmienkach. Postavila špeciál RS Q e-tron. Konštrukčne vychádza z monopostu merajúceho si sily s ostatnými pretekármi v seriáli Formule, ale okrem elektromotora v ňom nájdete aj klasický benzínový štvorvalec. Ten však nebude slúžiť na pohon kolies, ale len na dobíjanie batérie.

Pod kontrolou elektroniky

Posádku štvorkolky Audi RS Q e-tron bude každý deň čakať 800 kilometrov v extrémnych podmienkach. Je teda jasné, že s elektrinou zo siete by ďaleko nedošla. Benzín tak bude zaisťovať iba dostatok energie pre dvojicu elektromotorov s výkonom 670 koní. Tie budú uvádzať vozidlo do pohybu. Oproti spaľovaciemu motoru je možné ten elektrický veľmi precízne kontrolovať a zaistiť čo najlepšiu ovládateľnosť a optimalizáciu výkonnosti. To chce Audi využiť naplno. Celé vozidlo vrátane pohonu všetkých kolies bude spoliehať na nepretržitú kontrolu elektronických systémov, ktoré sa stali jedným z najdôležitejších prvkov vozidla.

Ľahká štvorkolka – ťažké batérie

Konštruktéri však stáli aj pred inými výzvami.  Bonbónikom bola práca na maximálnom znížení hmotnosti vozidla. Je potrebné nejako vykompenzovať váhu batérií, ktoré aj napriek maximálnej úspornosti znamenajú 370 kilogramov navyše. Karoséria je preto z uhlíkového vlákna a dva elektromotory umiestnené na prednej a zadnej náprave umožňujú ľubovoľnú kombináciu pohonov bez ťažkého medzinápravového diferenciálu. Ten používajú takmer všetky vozidlá s pohonom 4×4, aby rozložili silu motora medzi prednými a zadnými kolesami. Audi nie…

Prezieravé skúšanie inovácií

Púštny prototyp teraz čakajú do konca roka testy v ostrej prevádzke a hneď po Silvestri začne svoju závodnú kapitolu na ostro. Za volant zasadne ostrieľaný pretekár a svetový šampión rallye Mattias Ekström. Audi si od účasti na Dakare sľubuje, že spozná limity svojich elektrických technológií a naučí sa, ako ich zdokonaliť. Preteky tak neposlúžia len ako zábava a adrenalínový zážitok. Kúsok púštneho dobrodružstva sa totiž objaví v každom vyrobenom aute – aj keď to práve nebude závodný špeciál, ale auto na každodennú jazdu.

Eso v rukáve z Bahrajnu

Vyzerá to tak, že Rallye Dakar 2021 bude mať aj ďalšiu novinku Audi nie je jediná automobilka, ktorá na dakarské preteky pripravuje futuristický špeciál. Prekvapenie chystá aj oficiálny tím ostrovného kráľovstva Bahrajn. V spolupráci s britskou tuningovou dielňou Prodrive vyrazí do púšte s vozidlom Hunter T1+. Bahrajnský tím sa o úspech v Dakare pokúšal už vlani. Dokonca povolal za volant najúspešnejšieho pretekára rely všetkých čias Sebastiana Loeba. Kvôli mnohým technickým problémom ale Loeb nedošiel. Tento rok konštruktéri sľubujú, že všetky minuloročné neduhy už odstránili.

Bude sa určite dať na čo dívať.

Foto: Audi