RECENZIA | Laotie T30 Roadster: Novinka výrobcu so zaujímavými parametrami

Laotie a ich kolobežky poznajú snáď všetci, ktorí sa vo svete elektrokolobežiek orientujú. Laotie T30 Roadster je nový, zaujímavý model, ktorý si v článku zrecenzujeme.

Laotie T30 Roadster je najnovším počinom výrobcu. Za cenu necelých 1 100 eur ponúka pomerne zaujímavé parametre. V tomto článku sa na ňu bližšie pozrieme, zhodnotíme si ju, a povieme si aj jej pozitíva a negatíva.

Ak ťa článok zaujme, môžeš si pomocou odkazu a zľavového kupónu nižšie kolobežku objednať 🙂

ELEKTRICKÁ KOLOBEŽKALAOTIE T30 ROADSTER
LINKPRE OBJEDNANIE KLIKNI SEM
CENA1 078 EUR / 27 650 CZK
KUPÓNBGLTT30PLCZ

Jedná sa o oficiálneho predajcu Laotie kolobežiek. Nákup je bezpečný a overený mnohými zákazníkmi vrátane nás. Kolobežky sú posielané z Poľského skladu, pričom aktuálne trvá doručenie cca 5 dní. Žiadne ďalšie poplatky pri doručení už neplatíš.

Rýchle doručenie, no poškodená krabica

Kolobežka Laotie T30 Roadster bola doručená z PL skladu, cca týždeň po vytvorení objednávky. Doviezol ju UPS kuriér, pričom celkové balenie malo váhu až 44 kg. To už je naozaj váha, najmä ak ide o kolobežku.

Balenie Laotie T30 Roadster, zdroj: vlastný

Krabica bola poriadne poškodená, pričom kolobežke sa našťastie nič výrazne nestalo. Samozrejme, zopár malých škrabancov na pár miestach, no to je takmer pri každej čínskej kolobežke, ktorá nie je prémiová, poprípade nie je od nejakého renomovaného výrobcu typu Xiaomi / Ninebot.

Balenie Laotie T30 Roadster, zdroj: vlastný

V balení nájdeme kopec molitanu a fólie, v ktorej je zabalená samotná kolobežka a príslušenstvo. Kolobežka je samozrejme v zloženom stave. V balení ďalej nájdeme 58.8V / 2A nabíjačku, 2x kľúčik, 2x obmedzovač rýchlosti na 25 km/h, multikľúč pre rýchly servis skrutiek kolobežky a samozrejme stručný manuál.

Čo urobiť ako prvé po rozbalení kolobežky?

Laotie T30 Roadster má rovnako ako aj jej väčší brat Ti30 Landbreaker riadidlá na predstavci. Znamená to, že nie sú privarené ako napr. pri modeli ES10, ale oddelene. Tým pádom je možné ich hocikedy odmontovať a vymeniť za lepšie, širšie, užšie a pod. Taktiež je možné regulovať ich výšku podľa tvojho vkusu.

Kolobežka samotná je však poriadne ťažká. Ak si zvyknutý na 14 kg Xiaomi, poriadne sa zapotíš. Toto, upozorňujem už vopred, asi nie je pre každého najvhodnejšia kúpa. Kolobežka váži až 40 kg, pričom jej konštrukcia je vyrobená zo zliatiny hliníka. Nosnosť samotnej kolobežky je až 200 kg.

Laotie T30 Roadster
Laotie T30 Roadster, zdroj: vlastný

Tým, že je kolobežka v zloženom stave sa vôbec trápiť nemusíš. Stačí ak odistíš striebornú poistku vedľa červenej páčky na začiatku deku a dáš kolobežku do 90-stupňového uhla. To, že je zložená budeš môcť aj počuť, keďže vydá pomerne hlasný zvuk zacvaknutia.

Následné je nutné riadidlá s predstavcom nasadiť na stredovú tyč a pripevniť ich dvomi skrutkami. Na to sa ti hodí praktický multikľúč, ktorý je ako som už spomínal vyššie, priamo v balení.

Laotie T30 Roadster
Laotie T30 Roadster, zdroj: vlastný

Samotná montáž nezaberie dlho. Po tomto kroku stačí už len skontrolovať, či sú všetky skrutky poriadne dotiahnuté. Samozrejme, všetky prvky na riadidlách ako prepínanie ECO / TURBO / SINGLE / DUAL, displej s plynom, ovládanie svetiel, brzdy apod. si môžeš taktiež pre čo najväčší komfort jednoducho pomocou skrutiek prispôsobiť podľa seba.

Nastavenie samotnej riadiacej tyče, resp. jej výška sa nastavuje pomocou kovovej guličky, ktorú stačí stlačiť, vysunúť alebo znížiť tyč a gulička do vopred pripravenej drážky zapadne. Predtým treba samozrejme odistiť poistku tyče, ak ešte nie je, inak s ňou nepohneš.

Športový dizajn a hliníkové telo

Dizajn T30 Roadster nie je pravdupovediac ničím výnimočný. Ak sa pohybuješ vo svete elektrických kolobežiek, najmä tých generických čínskych, isto vieš, že takto vyzerá pomaly každá druhá kolobežka. Jedinou dá sa povedať charakteristickou črtu je obrovská predná vidlica.

Laotie T30 Roadster
Laotie T30 Roadster, zdroj: vlastný

Kolobežka je ladená do čierno červenej farebnej kombinácie, pričom pôsobí vcelku robustne. Model sa predáva s 10“ bezdušovými pneumatikami, pričom si je možné vybrať medzi cestnými alebo terénnymi. Tie sú dostatočne široké a pri jazde krásne priľnú o chodník či cestu.

Podvozok kolobežky činí vyše 20 cm, čiže akýkoľvek terén či vyššie obrubníky jej nebudú robiť žiaden problém. Určite ťa poteší aj celoodpružená konštrukcia. Vpredu nájdeme už vyššie spomínanú ikonickú obriu vidlicu, pričom v zadnej časti je pruženie riešené pružinou bez krytu.

Laotie T30 Roadster
Laotie T30 Roadster, zdroj: vlastný

Pruženie je pomerne mäkké a to aj pri menšej váhe jazdca. Nerovnosti tlmí kolobežka vcelku dobre. Čo určite treba spraviť, záleží však kus od kusu, je premazanie zadnej pružiny. Tá má už z výroby tendenciu vŕzgať.

Hydraulické brzdy sa naozaj vydarili

O bezpečie na cestách sa starajú hydraulické brzdy od značky ZOOM, ktoré nájdeme vpredu aj vzadu. Fungujú naozaj perfektne, pričom sú plne nastaviteľné. Predsa len, dva 1600 W motory je nutné nejako pri rýchlosti 60 km/h skrotiť. K dispozícii je samozrejme aj elektrická brzda, no tú veľmi neodporúčame.

Laotie T30 Roadster, zdroj: vlastný

Riadidlá majú šírku až 64 cm a na rozdiel od predošlých modelov ako napr. ES10 sú pevné a nemajú tendenciu povoľovania. Dôvod šírky riadidiel je prostý – je na nich umiestnených mnoho prvkov. Na pravej strane nájdeme kruhový 1,4“ farebný LCD displej spolu s plynovou páčkou.

Dané ovládanie je už mnohým isto veľmi dobre známe z ostatných čínskych kolobežiek. Ako ďalšie tu máme prepínač režimov – ECO / TURBO / SINGLE / DUAL, brzdu predného kolesa a to je pre pravú stranu všetko.

Laotie T30 Roadster
Laotie T30 Roadster, zdroj: vlastný

Na ľavej strane sa potom nachádza druhá brzda, voltmeter so zapaľovaním (bez naštartovania kľúčikom sa kolobežka nezapne) a ovládanie predných svetiel, bočného RGB LED pásiku, predných aj zadných smeroviek a klaksónu, ktorý je mimochodom extrémne hlasitý. V strede riadidiel ešte nájdeme aj šrubovací mechanizmus, pomocou ktorého je možné riadidlá rozšrubovať a zložiť.

Zadné svietidlá mohli byť lepšie

Čo sa týka samotných svietidiel, v tomto prípade tu máme tzv. Angel Eyes svetlá, ktoré dokážu okrem klasického svietenia aj blikať. Ich dosah je naozaj vysoký – niečo vyše 100 m.

Klasické zadné svetlo tu nenájdeme, no nájdeme tu malé bočné a brzdové svetlá. Tie sa nachádzajú pod dekom a nie sú veľmi nápadné. Cez deň ich je vidieť naozaj slabo.

Laotie T30 Roadster
Laotie T30 Roadster, zdroj: vlastný

Čo je taktiež veľmi slabé, najmä cez deň, sú smerovky. Tie sú síce vpredu aj vzadu, sú výrazne a vcelku veľké, no počas dňa sú naozaj k ničomu. Za tmy je to však o inom. Vtedy sú naozaj použiteľné, no vzhľadom na ich pozíciu, ktorá je dosť nízko, by som sa na nich určite nespoliehal v prípade, že jazdíš po ceste.

Vysoký výkon a maximálka až 65 km/h

Samotný displej disponuje 2 tlačidlami. Jedno je na prepínanie štatistík (aktuálny nájazd, celkový nájazd, čas od zapnutia kolobežky apod.) a druhé na prepínanie rýchlostných režimov. Tie sú 3, pričom každý je obmedzený maximálnou rýchlosťou.

Ako som už vyššie spomínal, kolobežku naštartuješ otočením kľúčika v zapaľovaní, teda rovnako ako v aute. Zobrazí sa ti aktuálny stav napätia batérie. V tabuľke hodnôt napätia si môžeš pozrieť, aké napätie znamená koľko percent batérie.

Laotie T30 Roadster
Laotie T30 Roadster, zdroj: vlastný

Pre zapnutie kolobežky je následne nutné podržať tlačidlo zapínania vedľa displeja. Po jeho zapnutí sa ti zobrazí aktuálna rýchlosť, rýchlostný stupeň, celkový nájazd a samozrejme aj stav batérie. Viditeľnosť samotného displeja je na slnku pomerne zlá.

Ako som už spomínal, k dispozícii sú 3 rýchlostné stupne. Výkon ostáva pri všetkých režimoch rovnaký, jediným rozdielom je maximálna rýchlosť – 25 / 50 / 65 km/h. Samozrejme, pri všetkých 3 stupňoch je akcelerácia taktiež odlišná.

Dojazd až 120 km. Má to však háčik

Výrobca na svojich stránkach udáva dojazd až 120 km na jedno nabitie. Možno si teraz vravíš, že to je riadna blbosť, no nie je. Teda, je v tom malý háčik. Tento dojazd dosiahneš iba za ideálnych podmienok, ktoré sú len veľmi zriedkavo.

Musí byť bezvetrie, musíš mať pod 70 kg a ísť max. 15 km/h. Teraz si asi hovoríš, kto by jazdil s takouto kolobežkou maximálnou rýchlosťou len 15 km/h? Najmä keď na prvom stupni je maximálka 25 km/h. Tvoja odpoveď je správna. NIKTO.

Laotie T30 Roadster
Laotie T30 Roadster, zdroj: vlastný

Počas testovacej jazdy bola batéria samozrejme plne nabitá. Jazda prebiehala dovtedy, až pokým neblikal posledný dielik na displeji. Pri jazde išlo o mix terénu – chodník, terén, kopce apod.

Pri priemernej rýchlosti 25 km/h sa pri teste podaril nájazd 100 km so 70 kg jazdcom. To je celkom slušné. Je však nutné podotknúť, že sa jedná aj o naozaj veľkú batériu s kapacitou 33.6 Ah a napätím 52V. Pri priemernej rýchlosti cez 50 km/h treba rátať s polovičným dojazdom, teda okolo 50 km. Všetko záleží od terénu, váhy jazdca a akým štýlom daný jazdec jazdí.

Neprekvapí, ani neurazí

Od kolobežky som viac-menej vedel, čo môžem očakávať, konštrukcia a dizajn mi boli známe už z predošlých modelov. Pruženie vo forme obrej prednej vidlice som však ešte nemal možnosť vyskúšať, no veľmi milo ma prekvapila. Pruženie ide zľahka, dobre absorbuje otrasy a čo je hlavné, nebúcha ani nevŕzga.

Laotie T30 Roadster
Laotie T30 Roadster, zdroj: vlastný

Výkon je pri modeli T30 Roadster viac než dostatočný, pre niekoho možno až prehnaný. Do mesta táto kolobežka určite nepatrí. Je veľká, ťažká a pre ostatných účastníkov cestnej premávky, resp. chodcov je nebezpečná. Váha 40 kg + jazdec a maximálka takmer 70 km/h by dokázala veľmi ľahko niekoho nie len poraniť, ale aj na mieste zabiť.

Široké riadidlá sú určite plusom, no grip po bokoch je menej kvalitný a má tendenciu sa pretáčať. Brzdy sú naozaj efektívne a obe brzdia parádne. Plusom je pre niekoho aj elektrická brzda. Plyn nie je najjemnejší. Napriek vypnutiu agresívnej akcelerácie má kolobežka tendenciu trhať za ruky.

Veľká batéria = dlhé nabíjanie

Laotie T30 Roadster disponuje 52V / 33.6 Ah batériou. Plne nabitý stav ukazuje na voltmetri napätie 58.8V. Batéria spolu s kontrollermi (2x25A) a všetkou kabelážou je uložená a utesnená (nie však odolná voči vode a prachu) pod dekom.

Laotie T30 Roadster, zdroj: vlastný

Nárazy či otrasy by ňou nemali vôbec pohnúť, čiže o jej kontakty sa báť nemusíš. Ak by si však chcel aspoň čiastočnú odolnosť voči vode, prístup do deku získaš pomocou odšrubovania bočných skrutiek umiestnených na samotnom deku kolobežky.

Výrobca urobil chybu, no je ochotný ju napraviť

Výrobca udáva, že plné nabitie kolobežky trvá cca 6 hodín. Pri jednej 2A nabíjačke, ktorá sa nachádza v balení, je to však 12 hodín. Tu výrobca troška pochybil, pretože na svojich stránkach uvádza čas nabitia s dvomi 2A nabíjačkami, no v balení si každý nájde len jednu.

Batéria Laotie T30 Roadster, zdroj: vlastný

Pri celkovom prúde 4A je hodnota 6 hodín reálna. Výrobca je však ochotný zaslať druhú nabíjačku zdarma, no je nutné napísať na podporu zákazníckeho servisu. Nabíjacie konektory sú teda 2, pričom oba sú chránené gumovou krytkou. Jedná sa mikrofónový XLR port, ktorý nie je veľmi kvalitný, preto určite odporúčam skôr konektor CNLinko (2 Pin).

Slová na záver – plusy a mínusy

Laotie T30 Roadster ma osobne neprekvapila, no ani nesklamala. Ide skrátka o overenú konštrukciu a dizajn, ktorý výrobca síce opakuje, no zjavne to funguje. Ako sa vraví, načo meniť niečo, čo funguje?

V čom teda T30ka Roadster vyniká?

Kolobežka si hravo poradí s vysokou váhou jazdca či so strmými kopcami. Nezastaví ju ani silnejší proti vietor alebo chladnejšie počasie. Vďaka veľkej batérie sa nemusíš báť ani dojazdu. Ak ju nebudeš šetriť, 60 kilometrov by nemal byť pre T30ku Roadster žiaden problém.

Plusom je okrem samotného výkonu a batérie aj predné a zadné pruženie, ktoré je vcelku mäkké a účinne tlmí rôzne typy prekážok. Pneumatiky sú dostatočne široké, pričom ich veľkosť 10″ je pri tomto type kolobežiek štandardná. Výhodou pre niekoho môže byť aj fakt, že sú bezdušové.

Potešia aj nastaviteľné a skladacie prvky, ktoré si môžeš rýchlo a ľahko prispôsobiť podľa seba. Vďaka prítomnosti týchto prvkov dokáže byť kolobežka ešte kompaktnejšia, čo sa najmä pri častom cestovaní určite zíde.

Túto kolobežku skôr odporúčam ľuďom, ktorí žijú na vidieku alebo pre miestnych, ktorí majú k dispozícii mnoho cyklochodníkov, poprípade rovinky, po ktorých sa dá bezpečne jazdiť.

Laotie T30 Roadster, zdroj: vlastný

Úskalia Laotie T30 Roadster

Medzi najväčšie mínus radím určite váhu kolobežky. Je naozaj ťažká, až nepraktická. Ak bývaš v dome a kolobežku zaparkuješ v kôlni, môže ti to byť jedno. Ak však často cestuješ alebo bývaš v paneláku bez výťahu, práve som ti ušetril 1 100 eur. Nemáš zač.

Ďalším mínusom sú určite rozmery. Kolobežka je obria a tá predná vidlica tomu naozaj nepomáha. Konštrukcia by mohla byť samozrejme kvalitnejšia, ako trebárs na Ninebot či Xiaomi. Čo je tiež mínusom, je vŕzgajúci tlmič. Áno, dá sa to veľmi ľahko a rýchlo vyriešiť nejakou vazelínou či sprejom proti vŕzganiu.

Laotie T30 Roadster, zdroj: vlastný

Ľudia však chcú mať od začiatku kolobežku pripravenú na jazdu a neriešiť niečo, čo mal výrobca spraviť už pri výrobe kolobežky. Zaujímavosťou je, že šrubovací mechanizmus riadidiel namazaný je. Prečo tak nespravil aj pri zadnom odpružení ostáva aj naďalej záhadou.

Tu sa vlastne dostávame aj k bodu, že táto kolobežka, rovnako ako aj iné lacné čínske kolobežky nie sú podľa môjho osobného názoru určené laikom, ale skôr domácim kutilom. Čínske kolobežky si často vyžadujú už z výroby nejakú tú údržbu, výmenu dielov, vylepšenia alebo všeobecne nejaký zásah. Samozrejme, druhou možnosťou je potom servis.

Laotie T30 Roadster, zdroj: Youtube.com

Na záver teda dodám, že za cenu necelých 1 100 eur sa pri danom modeli jedná o dobrý pomer ceny a výkonu. Výhodou je určite aj rýchle dodanie z PL skladu, čo znamená, že ju máš do týždňa doma.

Ak náhodou zvažuješ v danej cenovej relácii niečo iné, poprípade menej výkonnejšie, no kvalitnejšie, určite sa pozri do facebookovej skupiny, kde sú pravidelne aktualizované všetky ponuky za najlepšie ceny. Nezabudni navštíviť aj AMPER SERVIS, ktorý ponúka okrem množstva náhradných dielov a doplnkov aj renomované značky kolobežiek.