[2023] Kúpa jazdenej Tesly: Na čo si dať pozor pri prehliadke? Detailný zoznam

Kúpa jazdenej Tesly? Tu nájdete na čo si treba dať pozor. Aké vady má jazdená Tesla Model 3, S či X? Prehľadný a detailný checklist všetkých problémov nájdete nižšie.

Ak nad ňou uvažujete alebo Vás čaká kúpa jazdenej Tesly, tak určite zbystrite. Pri kúpe jazdeného auta musíte byť veľmi opatrný a to platí dvojnásobne pri elektromobiloch tejto kalifornskej značky. V tomto článku nebudeme riešiť to, či je dobrý alebo zlý nápad si zaobstarať takýto jazdený kúsok, no zameriame sa na to, čo pri samotnej prehliadke (pre Vás) novej Tesly nesmiete opomenúť. Kompletný checklist nájdete o kúsok nižšie.

Všeobecné problémy jazdenej Tesly

Bez ohľadu na to, ktorý model či modelový rok sa chystáte obhliadnuť, väčšina Tesiel z výrobnej linky odíde aspoň s jednou výrobnou vadou. V drvivej väčšine prípadov ide o kozmetické problémy, ktoré nebudú mať absolútne žiaden dopad na funkčnosť vozidla no ktoré môžu odohnať radosť z kúpi nového auta.

Je to spôsobené najmä tým, že Tesla je pomerne nová automobilka, ktorá bola založená v roku 2003 a prvý elektromobil na trh priniesli až v roku 2008. Ak teda zvažujete kúpu jazdenky napríklad z roku 2018, tak kupujete auto, ktoré Tesla vyrobila po iba desiatich rokoch skúseností.

Pre väčšinu z nás to nepredstavuje problém, no ak Vás odrádzajú kozmetické vady laku či nedoliehajúce panely karosérie, tak Tesla pre Vás nemusí byť tou najlepšou voľbou. Našťastie dnešný trh ponúka kopec alternatív. Rozumný kupec však tieto chyby využije vo svoj prospech na to, aby získal vynikajúci elektromobil za bezkonkurenčnú cenu.

Kúpa jazdenej Tesly: Kontrola VIN kódu

Aby ste predišli prekvapeniam pri prvej obhliadke Vašej vysnívanej jazdenej Tesly, tak si ešte pred odchodom na obhliadku (ideálne ešte pred dohodnutím obhliadky) skontrolujte, aké vady našli iný majitelia Tesly s rovnakým modelom a rokom výroby. Ak chcete byť naozaj dôkladný a nechcete nechať, aby Vám nejaká vada prešla popod prsty bez povšimnutia, tak si skontrolujte VIN kód konkrétneho auta.

Vďaka tomu získate údaje o presnom dátume výroby (a nie prvého prihlásenia), ako aj údaje o tom, z ktorej továrne táto Tesla pochádza. Pomocou toho si potom viete na rôznych fórach dohľadať, s akými výrobnými vadami sa stretli ostatní majitelia rovnakej výrobnej série. Na kontrolu môžete použiť napríklad tento dekodér, ktorý je úplne zadarmo.

Kúpa jazdenej Tesly: Všeobecný checklist

Tieto veci by ste mali skontrolovať bez ohľadu na to akú Teslu obhliadate. Ide o všeobecné položky, ktoré treba kontrolovať pri každom aute, ale aj problémy špecifické len Teslám. Checklisty pre konkrétne modely nájdete nižšie. Tieto veci neminie žiadna kúpa jazdenej Tesly a viete ich použiť aj pri iných automobiloch.

Exteriér

  • Porovnajte informácie z VIN dekodéra s tým, čo pred sebou vidíte. Je auto v tej farbe, v ktorej by malo byť? Sedia označenia na kufri s tým, o akú motorizáciu sa jedná? Je interiér v takej farbe, ako by mal byť?
  • Skontrolujte lak auta. Prejdite ho niekoľkokrát dookola a nehanbite sa laku dotknúť ak máte pocit, že na nejakom mieste nevyzerá originálne – to je najľahší spôsob ako odhaliť nekvalitne prestriekané panely. Ak je lak na konkrétnom mieste drsný a výrazne menej lesklý než zvyšok auta, spýtajte sa, aký bol dôvod prestriekania daného panelu.
  • Skontrolujte panely. Veľké chyby si všimnete už pri prehliadke laku, no drobnosti Vám mohli ľahko uniknúť. Nedoliehajúce panely nie sú koniec sveta, no chcete sa s nimi oboznámiť ešte pred prevodom peňazí.
  • Skontrolujte karosériu okolo kolies. Toto je miesto, kde Tesly najviac trpia. Ak je hrdzavá, dajte nohy na plecia a utekajte preč.
  • Skontrolujte kolesá. Nemali by byť doškriabané ani zdeformované. Ak je táto Tesla vybavená Aero kolesami (na obrázku nižšie), dajte dole puklicu a skontrolujte koleso aj pod ňou. Ak na sebe puklicu nemá, spýtajte sa, či ju k autu dostanete. Nová sada štyroch Aero puklíc stojí viac ako 100 eur a dokážu Váš dojazd predĺžiť o 10 až 15 kilometrov, najmä pri jazde na diaľnici.

Kontrola automobilu zo všetkých strán

  • Skontrolujte auto zospodu. Toto ľudia často opomenú, pretože sa cítia trápne, keď ležia na zemi a kontrolujú spodok auta. Nemáte však prečo, toto je jeden z najľahších spôsobov, ktoré Vám pomôžu odhaliť auto, o ktoré nebolo dobre postarané. Takéto auto bude mať škrabance, praskliny a možno aj hrdzu, ak pochádza z pobrežného štátu, ako je napríklad Holandsko.
  • Skontrolujte sklenené panely. Všetky okná a panoramatická strecha musia byť v dokonalom stave. Akékoľvek praskliny bude treba urýchlene opraviť, keďže predstavujú bezpečnostné riziko. Dajte si načas, keďže malé praskliny nemusia byť ľahko viditeľné, no časom sa budú zväčšovať.
  • Skontrolujte, či sú všetky dvere v poriadku (vrátane kufra). Všetky dvere by sa mali dať ľahko otvoriť a zatvoriť. Otestujte aj otváranie a zatváranie pomocou displeja.
  • Skontrolujte tesnenia. Máme na mysli tesnenia, ktoré zabraňujú tomu, aby do kufra zatekala voda a podobne. Nájdete ich na rozhraní dvoch panelov, ktoré sa spolu majú dotýkať. Najmä dávajte pozor na tesnenia kufra, pretože ak sú zlé, môže to spôsobiť hrdzu, ktorú si len tak nevšimnete, kým nie je neskoro.
  • Skontrolujte ťažné zariadenie. Toto musí byť v dokonalej kondícii a prítomné, ak chcete čokoľvek ťahať.
  • Skontrolujte pneumatiky.
kúpa jazdenej tesly
Poškodený lak

Zo sedadla vodiča

  • Skontrolujte, či displej neukazuje žiadne chybové hlásenia.
  • Na displeji skontrolujte About Your Tesla okno. Tu sa dozviete dôležité informácie, ako napríklad úroveň autopilota či prémiovej konektivity. Tiež otvorte Sketchpad, a nechajte ho pár minút zapnutý. To Vám pomôže skontrolovať, či je displej v poriadku a či netrpí fantómovými dotykmi. Ak hej, budete ho musieť vymeniť, pretože to výrazne zhorší zážitok z používania auta a v krajných prípadoch môžu fantómové dotyky až ohroziť životy pasažierov.
  • Skontrolujte reproduktory. Pustite nejakú hudbu a priblížte sa ku každému reproduktoru, aby ste zistili, či funguje.
  • Skontrolujte všetky zrkadlá a parkovacie kamery. Dajú sa zrkadlá otáčať a nastavovať? Nie sú zatmavené? Nie sú prasknuté? Je obraz z parkovacích kamier v takom rozlíšení, v akom má byť? Sú všetky kamery funkčné?
  • Skontrolujte vyhrievanie a okná. Dajú sa okná zatvoriť a otvoriť bez problémov? Čo strešné okno (staršie modely S)? Funguje vyhrievanie?
  • Skontrolujte núdzové otváranie dverí. Buďte opatrný, aby ste nič nepoškodili. Toto by malo fungovať úplne bez problémov. Opäť ide o bezpečnostnú funkciu, ktorú v prípade potreby treba okamžite opraviť.

Funkčnosť triviálnych funkcií

  • Skontrolujte funkčnosť klimatizácie a kúrenia. Použite maximálne nastavenia chladenia či kúrenia. Nič by nemalo vydávať hlasné alebo nepríjemné zvuky ani búchať. Klimatizácia v Tesle by mala veľmi rýchlo začať fúkať veľmi studený vzduch a kúrenie by malo po pár sekundách začať fúkať veľmi teplý vzduch. Kúrenie v Tesle by malo byť omnoho rýchlejšie než kúrenie vo väčšine spaľovacích áut, takže si naň dajte pozor. Ak mu trvá zohrievanie príliš dlho, niečo je pravdepodobne pokazené.
  • Skontrolujte stierače a klaksón.
  • Skontrolujte pripájanie telefónu a ovládacie prvky na volante. Všetko by malo fungovať bez problémov.
  • Otestujte svetlá a smerovky. Nezabudnite na brzdové svetlá, hmlovky, diaľkové svetlá, parkovacia svetlá ani stretávacie svetlá.
  • Autopilot. V neposlednej rade otestujte aj autopilot. Podľa jeho úrovne sa Vám odomknú rôzne funkcie. Tá najvyššia úroveň autopilota sa nazýva Full Self Driving alebo skrátene FSD. Nenechajte sa však oklamať, aj napriek tomu, že autopilot v novom vozidle stojí aktuálne až 6 200 tisíc eur, cenu jazdeného auta nijako výrazne neovplyvňuje. Z dlhodobých dát sa dá vyčítať, že jazdenky s FSD sú približne o iba 3% drahšie, než tie bez neho. To sa môže zmeniť časom, keď v FSD pribudnú nové funkcie.
kúpa jazdenej tesly

Interiér

  • Skontrolujte sedadlá. Všetko čalúnenie by malo byť na pocit príjemné a nemalo by byť príliš poškodené – tu veľa rozhoduje cena vozidla a Vaše očakávania. Nezabudnite otestovať aj elektrické ovládanie sedadiel. Ak elektromotory (tie na ovládanie polohy sedadla) vydávajú hlasné zvuky či niečo vŕzga, tak je to náznak toho, že môžu čoskoro vypovedať službu.
  • Skontrolujte pásy.
  • Skontrolujte ľavý aj pravý vešiak na oblečenie.
  • Skontrolujte či sa zadné sedadlá dajú sklopiť. Taktiež by tu nič nemalo vŕzgať ani prejavovať nadmerný odpor.
  • Otestujte všetky USB porty v celom aute. Nič Vám nevie pokaziť radosť z auta tak, ako chybný USB port. Ich oprava zvyčajne nie je príliš nákladná, no je veľmi otravná.
  • Skontrolujte bezdrôtovú nabíjačku na telefón, ak je ňou auto vybavené.
  • Ak má auto predplatenú prémiovú konektivitu, otestuje pripojenie na internet. Môžete majiteľa vopred požiadať aby túto službu predplatil aspoň na jeden mesiac. Ak to bude problém, zaplaťte za tento mesiac. Môže sa to zdať banálne, no chyba v pripojení na internet je jedna z najhorších vecí, čo sa Vám môže stať. Oprava zvyčajne vyžaduje výmenu celej multimediálnej jednotky.
  • Skontrolujte všetky svetlá v interiéry. Tu patria svetlá na čítanie pre vodiča, spolujazdca aj zadných pasažierov, ambientné osvetlenie podlahy auta, osvetlenie odkladacieho priestoru zadných pasažierov, osvetlenie stredovej konzoly, osvetlenie rúčok na dvere, predné osvetlenie zeme pri otvorených dverách. V závislosti od modelu tu môžu ešte nejaké svetlá pribudnúť.

Nabíjanie

  • Skontrolujte dvierka nabíjacieho portu. Dajú sa ľahko otvoriť a zatvoriť? Niektorí majitelia sa sťažovali na ich poruchovosť najmä na kusoch zo začiatku roka 2018.
  • Skontrolujte nabíjací port. Pripojte vozidlo na nabíjačky rôzneho výkonu. Ak toto nemôžete z logistických dôvodov urobiť, skúste aspoň jeden typ nabíjania. Počas testovacej jazdy ideálne zastavte aj na verejnej nabíjačke a auto na pár minút pripojte. Kontrolujte, či sa auto nabíja a či sa nabíja správnym výkonom.
  • Skontrolujte aké všetky nabíjačky a nabíjacia kabeláž je k autu. Jej absencia Vám dokáže veľmi znepríjemniť život na najbližších zopár dní.

Posledné body

  • Uistite sa, že majiteľ je schopný Vám previezť vlastníctvo automobilu cez mobilnú aplikáciu Tesla. Vopred si vytvorte profil, aby to bolo čo najjednoduchšie. Uistite sa, že bývalý majiteľ už nemá k autu žiaden prístup. Každá Tesla prichádza s minimálne dvomi kartami, ktoré slúžia ako kľúče. Vždy trvajte na tom, aby ste dostali obe.
  • Uistite sa, že všetky problémy, ktoré ste na aute našli, ste si poznačili a budú zapísané do kúpnej zmluvy. To zabezpečí bezpečnosť Vás aj predávajúceho. Taktiež tieto chyby spomeňte pri dohadovaní na cene.

Kúpa jazdenej Tesly Model 3

Model 3 je zďaleka najpopulárnejšia Tesla a to najmä vďaka svojej nízkej cene a teda vynikajúcemu pomeru cena/výkon. To, čo dostanete za svoje peniaze, sa ťažko porovnáva aj s drahšou konkurenciou. Mnoho kusov, najmä z počiatku výroby, však výrobnú linku opustilo bez kontroly kvality a preto by ste mali byť práve pri tomto modeli veľmi opatrný. Čo teda treba skontrolovať?

kúpa jazdenej tesly
  • Skontrolujte kolesá. Tie by mali sedieť s úrovňou výbavy a tým, čo Vám povedal VIN dekodér.
  • Skontrolujte vyhrievanie zadných sedadiel. Nie všetky kusy Modelu 3 túto funkciu majú odomknutú, takže sa uistite, či ju má ten Váš. Dodatočné odomknutie tejto funkcionality vyjde na približne 300 eur.
  • Skontrolujte Garage Homelink vysielač. Nie každý Model 3 má túto funkciu. Stačí otvoriť informácie o Vašej Tesle (kde vidíte aj nájazd) a zvoliť Additional Vehicle Information. Táto funkcia bude však pre väčšinu ľudí aj tak nepodstatná.
  • Skontrolujte Acceleration Boost. Niektoré kusy Modelu 3 Long Range majú dokúpený tzv. Acceleration Boost. Ide o softvérový doplnok výbavy, ktorý umožňuje zlepšiť zrýchlenie.

Nabíjanie zadarmo?

  • Supercharger zadarmo. Žiadny Model 3 neprišiel s doživotným nabíjaním na Tesla Supercharger staniciach zadarmo (na rozdiel od raných Modelov S). Niektoré kusy však dostali dočasné nabíjanie zadarmo. Skontrolujte, či sa to týka aj toho Vášho.
  • Skontrolujte blatníky. Skoré Modely 3 neboli vybavené malými gumovými blatníkmi, čo spôsobovalo rýchlejšie hrdzavenie a vážne poškodenia laku v okolí kolies. Autá vybavené týmito blatníkmi nevyzerajú tak dobre, ale dokážu Vaše auto zachrániť a to najmä v zime. Ich dodatočné dokúpenie vyjde na viac ako 300 eur, no všetci majitelia ich pred pár rokmi dostávali zadarmo. Ak nie sú namontované, vypýtajte si ich.
kúpa jazdenej tesly
  • Tepelné čerpadlo. Modely 3 od roku 2021 ponúkajú aj tepelné čerpadlo. Ak ste našli jazdenku, ktorá je ním vybavená, tak nie je dôvod oslavovať. Aj keď toto čerpadlo predlžuje dojazd, tak sa mnohí majitelia sťažujú na poruchovosť. Zistite, či už bolo menené za menej poruchový model.

Kúpa jazdenej Tesly Model S

Tesla Model S bola prvým úspešným modelom tejto automobilky a druhým celkovo. Okrem bodov spomenutých vyššie vo všeobecnom checkliste si však chcete dať pozor aj na ďalšie veci. Táto Tesla sa vyrába už takmer 10 rokov, takže sa o nej nazbieralo veľmi veľa informácií.

kúpa jazdenej tesly
  • Facelift. Model S má celkovo až 3 hlavné generácie. Pred rokom 2016, po roku 2016 a Plaid (po roku 2021, no len vybrané modely). Rozdiely medzi prvými dvomi nie sú nijak zásadné. Autá po roku 2016 vyzerali zvonku modernejšie a rozprávali rovnakou dizajnovou rečou ako Model X. Facelift, ktorý priniesla rada Plaid, je omnoho zásadnejší. Tesla výrazne prerobila interiér a ten sa po novom ponáša na interiér Modelu 3 či Y. Okrem interiéru sa zmenila aj pohonná jednotka. O tomto facelifte sme spravili dedikovaný článok, ktorý nájdete tu. Voľba generácie zostáva na Vás a Vašom rozpočte.

Ako je na tom autopilot?

  • Autopilot. Úroveň autopilota je čisto voľba Vás a Vašej peňaženky. No pri Modeli S je treba zamyslieť sa nad tým o niečo viac. Kusy spred roku 2014 totiž boli vybavené senzormi Mobileye a až po roku 2014 Tesla prišla s vlastným riešením. Ak teda chcete ten najpokročilejší autopilot, aký viete dostať, tak si na to dajte pozor. Jednotka Mobileye sa dá za približne 1 500 eur vymeniť za jednotku od Tesly (vrátane všetkých senzorov a snímačov), no to sú ďalšie náklady, ktoré si málokto uvedomuje.
  • Batérie 85. Batérie Modelu S 85, s kapacitou 85 kWh, mali najmä na začiatku produkcie veľké problémy. Tesla im musela neskôr softvérovo obmedziť kapacitu aj rýchlosť nabíjania, aby sa nezničili.
  • Batérie 90. Ak zvažujete Model S 90, tak si tiež dajte pozor. Niektoré batérie s kapacitou 90 kWh prešli počas prvých cyklov takou degradáciou, že nové Modely S, ktoré mali približne mesiac, už hlásili 5% opotrebovanie batérie. Tesla neskôr tento problém vyriešili softvérovou aktualizáciou, no ak kupujete S 90, tak dúfajte, že batéria už bola menená. Tento problém síce postihol ďaleko menej kusov, ako problém s Batériami 85, no je o to horší. Tento problém sa netýka faceliftovaných modelov od roku 2016 (s novým nárazníkom).

Media control unit a vykurovací systém

  • Media Control Unit. Veľký displej umiestnený na palubnej doske sa nazýva Media Control Unit alebo MCU, ako ho poznajú Tesla fanúšikovia. Ten mal pri Modeloch S problémy s pamäťovou jednotkou. Väčšina z chybných jednotiek je už dávno vymenená, no stále sa nájdu majitelia, ktorý ešte nestihli využiť možnosť výmeny zadarmo. Nemusíte sa však báť, pretože tento diel Vám v prípade zlyhania Tesla vymení úplne zadarmo (dokonca aj mimo záruky), keďže ide o veľmi rozšírenú vadu. Okrem toho je známe, že pri okrajoch displeja môže vznikať žltý pruh. Ten je spôsobený lepidlom, ktoré drží displej, a nijako neobmedzuje funkčnosť displeja.
  • Vykurovací systém. Na začiatku sme kládli dôraz na kúrenie a klimatizáciu v aute. Pri Modeli S je známe, že vykurovací systém zvykne zlyhať. Ak sa takéto niečo stane mimo záruky, tak sa pozeráte na opravu nad 1 000 eur. Spýtajte sa majiteľa, či už bol vykurovací systém menený. Ak áno, tak by ste mali byť aspoň na zopár rokov v poriadku.
  • Rúčky na otváranie dverí. Rúčky na dverách Modelu S môžu zlyhať tromi spôsobmi: Buď sa nevysúvajú, nezasúvajú alebo po zatiahnutí neotvoria dvere. Tesla toto však nevníma ako chybu dizajnu a opravu si budete musieť zaplatiť. Ceny sa líšia podľa typu problému.

Je podvozok v poriadku?

  • Podvozok. Model S je veľmi ťažké auto a podvozok pod touto hmotnosťou skutočne trpí. Vždy pred kúpou skontrolujte zavesenie kolies aj tlmiče – stačí vizuálna inšpekcia. Ak vidíte praskliny, trhliny, olej na miestach kde nemá byť alebo jeho absencia na mieste kde by byť mal, auto bude potrebovať servis. Takéto opravy začínajú na asi 600 eurách a veľmi rýchlo sa vedia vyšplhať aj na 2 či 3 tisíc eur. Od majiteľa preto pýtajte servisnú históriu a zistite, ako moc venoval pozornosť tomuto citlivému podvozku. Pokiaľ o potenciálnych problémoch ani nevie, tak auto radšej nekupujte.

Auto si dôkladne otestujte

  • Testovacia jazda. Kúpa jazdenej Tesly musí obsahovať aj testovaciu jazdu. Počas testovacej jazdy si všímajte vibrácie auta pri vyšších rýchlostiach. Model S má občas problémy s hnacím hriadeľom, čo môže predstavovať pomerne nákladnú opravu.
  • Vlhkosť vo svetlách. Tento problém má väčšina LED svetiel, no Model S je ním povestný. Ak je vo svetlách voda, tak to nie je závažný problém. Je to však argument, ktorý Vám pomôže znížiť cenu o pár eur. Keď už budete doma, skontrolujte odtok zo svetiel (vygooglite si Tesla Model S Light Draining Issue) a ak je zablokovaný, tak ho vyčistite. To môže úplne vyriešiť Váš problém.
  • Denné svietenie. Ak na Tesle nefunguje denné LED svietenie, tak sa pozeráte na opravu vo výške približne 1 000 eur v prípade, že je dané auto mimo záruky.

Problém s kufrom

  • Kufor. Kufor na Modeli S má známy problém. Niekedy sa ani nezavrie, ani neotvorí. Je vo fáze čiastočného zatvorenia (niečo, ako keď nepribuchnete dvere) a to Vám odoberie možnosť zamknúť auto. Tento problém sa však dá veľmi lacno a rýchlo vyriešiť. Problém so zamykaním sa dá obísť tak, že si otvoríte dvere, auto zamknete cez displej, vystúpite a dvere zatvoríte. Auto je teraz zamknuté. S odomykaním našťastie nie sú problémy.
  • Parkovacia kamera. Na Modeli S je často problém aj s parkovacou kamerou. Do tej sa môže dostať voda, ktorá spôsobuje koróziu, na čo následne z kamery vypadne šošovka. Kamera sa dá vymeniť za približne 500 eur, skontrolujte preto jej funkčnosť cez displej ale aj jej vizuálny stav. Ak je na nej akékoľvek množstvo korózie, pripravte si 500 eur na výmenu.

Kúpa jazdenej Tesly Model X

Model X je o niečo novší, než Model S. Na trh sa dostal v roku 2016 a od tej doby sa takmer vôbec nezmenil. Tento model je známy najmä svojimi Falcon Doors, ktoré sa otvárajú dohora.

kúpa jazdenej tesly
  • Free Supercharging. Každý Model X pred aprílom 2017 prišiel s doživotným nabíjaním na nabíjačkách Tesla Supercharger úplne zadarmo.
  • Media Control Unit. Veľký displej umiestnený na palubnej doske sa nazýva Media Control Unit alebo MCU, ako ho poznajú Tesla fanúšikovia. Ten mal pri Modeloch X problémy s pamäťovou jednotkou. Väčšina z chybných jednotiek je už dávno vymenená, no stále sa nájdu majitelia, ktorý ešte nestihli využiť možnosť výmeny zadarmo. Nemusíte sa však báť, pretože tento diel Vám v prípade zlyhania Tesla vymení úplne zadarmo (dokonca aj mimo záruky), keďže ide o veľmi rozšírenú vadu. Okrem toho je známe, že pri okrajoch displeja môže vznikať žltý pruh. Ten je spôsobený lepidlom, ktoré drží displej, a nijako neobmedzuje funkčnosť displeja.
  • Vykurovací systém. Na začiatku sme kládli dôraz na kúrenie a klimatizáciu v aute. Pri Modeli X je známe, že vykurovací systém zvykne zlyhať. Ak sa takéto niečo stane mimo záruky, tak sa pozeráte na opravu nad 1 000 eur. Spýtajte sa majiteľa, či už bol vykurovací systém menený. Ak áno, tak by ste mali byť aspoň na zopár rokov v poriadku.

Podvozok, vlhkosť LED svetiel či zadné dvere

  • Podvozok. Model X je ešte ťažší ako Model S a podvozok pod touto hmotnosťou skutočne trpí. Vždy pred kúpou skontrolujte zavesenie kolies aj tlmiče – stačí vizuálna inšpekcia. Ak vidíte praskliny, trhliny, olej na miestach kde nemá byť alebo jeho absencia na mieste kde by byť mal, auto bude potrebovať servis. Takéto opravy začínajú na asi 600 eurách a veľmi rýchlo sa vedia vyšplhať aj na 2 či 3 tisíc eur. Od majiteľa preto pýtajte servisnú históriu a zistite, ako moc venoval pozornosť tomuto citlivému podvozku. Pokiaľ o potenciálnych problémoch ani nevie, tak auto radšej nekupujte.
  • Vlhkosť vo svetlách. Tento problém má väčšina LED svetiel, no Model X je ním povestný. Ak je vo svetlách voda, tak to nie je závažný problém. Je to však argument, ktorý Vám pomôže znížiť cenu o pár eur. Keď už budete doma, skontrolujte odtok zo svetiel (vygooglite si Tesla Model X Light Draining Issue) a ak je zablokovaný, tak ho vyčistite. To môže úplne vyriešiť Váš problém.
  • Zadné dvere – Falcon Doors. Model X používa futuristický senzor, ktorý vidí cez karosériu auta a vie, kedy sa dvere majú prestať otvárať. Bohužiaľ toto niekedy zlyhá a preto by ste mali dvere dôkladne skontrolovať. Nemali by byť oškreté ani udreté. Môže to signalizovať chybný senzor, ktorého výmena nie je ani lacná, ani jednoduchá. Okrem toho je známe, že treba skontrolovať tesnenie dverí. Niektoré kusy ho mali nalepené naopak, čo spôsobilo, že voda nebola vedená preč od interiéru ale dovnútra. Oprava je našťastie relatívne jednoduchá.

„Lepiaci sa“ volant – čo to je?

  • „Lepiaci sa“ volant. Na Modeli X sa niekedy stane to, že keď otočíte volant, tak sa nevráti do základnej polohy (kedy sú kolesá rovné) sám od seba. Toto môže mať niekoľko úrovní, no postupne sa to bude zhoršovať. Dobrou správou však je, že na vyriešenie tohto problému stačí namazať kĺb volantu.

Prečo nás nezaujíma kúpa jazdenej Tesly Model Y, Cybertruck a Roadster?

Model Y vynechávame preto, lebo prvé dodávky tohto elektromobilu v Európe prišli len nedávno a teda kúpa jazdeného Modelu Y je viac-menej nemožná. Tiež sa jedná o pomerne nový elektromobil, ku ktorému sa ani v zahraničí nestihlo zozbierať dostatok informácií. Môžete však aplikovať checklist Modelu 3, keďže sa jedná o veľmi podobné autá. Kúpa jazdenej Tesly môže byť miestami frustrujúca, no stojí to za to.

Cybertruck a Roadster sme vynechali, keďže sa stále nedostali na trh. Veľa šťastia, nech Vám vyjde kúpa jazdenej Tesly Vašich snov, a veľa šťastných kilometrov.

Čo si o kúpe jazdenej Tesly myslíte vy? Dajte nám vedieť dole v komentároch.