Ďalší výrobca smartfónov sa pustil do výroby elektrických áut. Doslova pár dní po Xiaomi sa s vlastným elektromobilom prezentovala aj firma Huawei. V spolupráci s automobilkou Seres predstavila veľké luxusné SUV Aito M9. Vozidlo je v ponuke ako čisto batériový elektromobil, alebo s benzínovým „predlžovačom dojazdu“.
S dĺžkou 5,23 metra, šírkou 2 metre a výškou 1,8 metra chce konkurovať vozidlám ako sú BMW X7, alebo Mercedes-Benz GLS. Rázvor náprav je 3 110 mm.
Od smartfónov k automobilom
Natíska sa otázka, prečo čínska firma Huawei, ktorá už na jar roku 2019 smerovala na post svetovej smartfónovej jednotky, zalovila v automobilových vodách? Odpoveď musíme hľadať práve v roku 2019: Vo svete sa rozbiehala masívna výstavba 5G sietí, v ktorej mala Huawei hrať hlavnú rolu. Potom zakročila administratíva niekdajšieho amerického prezidenta Trumpa, Huawei pridala na blacklist a zakázala jej pracovať s americkými technológiami. Smartphóny Huawei sa postupne stiahli na čínsky trh, sieťové technológie Huawei boli z mnohých krajín po celom svete vykázané, a tak firma hľadala nové odvetvia. Osobné počítače jej napodiv zostali aj s americkým operačným systémom Windows. Tak isto zostala v prevádzke výroba slúchadiel. Tá je je však okrajovým odvetvím, ktoré navyše neprináša tak veľké zisky, ako smartfóny.
A tak spoločnosť Huawei oznámila , že sa púšťa do vývoja a výroby elektromobilov. Potom bolo dlhý čas ticho a dnes tu máme hotové auto.
Dizajn
Vonkajší dizajn modelu Aito M9 nadväzuje na dizajnový jazyk, ktorý ako prvý prevzal sedan Luxeed S7 od spoločnosti Huawei. Jeho charakteristickým znakom sú trojuholníkové svetlomety spojené pásom LED. Auto má výsuvné kľučky dverí a mierne sklonenú líniu strechy. Na modeli M9 sa nachádza logo HIMA. Je to názov obchodu Huawei zameraného na predaj automobilov. Čínsky technologický gigant plánuje v roku 2024 otvoriť 800 showroomov.
Čo zaujme?
Na novom aute je dizajn na druhom mieste. Lepšie povedané, je skôr asketický a nevýrazný. O to viac je auto nabité technológiami, ktoré naozaj zaujmú. Jasnou vonkjašou „topkou“ sú určite predné svetlomety. Technológia LED Matrix zabezpečuje premietanie najrôznejších obrazov. Pod pojmom premietanie si však nesmiete predstavovať pocit návštevy kina. V praxi to znamená, že v prípade potenciálneho nebezpečenstva osvetlia chodcov či predmety na krajnici. Skutočnou čerešničkou je fakt, že svetlomet možno použiť aj ako displej. Napríklad počas nabíjania jasne zobrazí stav a percento nabitia batérie. Svetlomety môžu tiež usmerňovať lúče, aby neoslepovali ostatných účastníkov cestnej premávky. Podľa spoločnosti ich presnosť dosahuje 1,2 metra.
Interiér
Vnútri sa nachádza šesť miest v troch radoch. Zadný rad sedadiel je elektricky ovládaný a pôsobí vcelku priestranne. Maximálny komfort však vozidlo ponúkne v prvom a druhom rade. Tie v druhom rade majú individuálne lakťové opierky na oboch stranách a rovnako ako predné sedačky sú vyhrievané a ventilované. Z predných a prostredných sedačiek sa dá vytvoriť lôžková úprava, tretí rad sa dá sklopiť do podlahy. Batožinový priestor modelu Aito M9 má objem 716 l.
Displeje
Cestujúci na zadných sedačkách si môžu užívať filmy či hry na 32″ výklopnom paneli. Na ovládanie má každý zo štyroch zadných cestujúcich vlastný tablet a všetko beží na operačnom systéme HarmonyOS 4 od Huawei. Vodič a spolujazdec majú štyri displeje, najväčší z nich je head-up displej s „uhlopriečkou“ 75″. Nasleduje 16″ displej pred spolujazdcom, 15,6″ centrálna obrazovka a 12,3″ displej ako prístrojový štít. K tomu je v ponuke audiosystém s 25 reproduktormi o celkovom výkone cez 2 kW.
Bezpečnosť jazdy
Po stránke jazdnej bezpečnosti má vozidlo 27 všemožných senzorov od lidaru cez radary po sústavu kamier. V ponuke je aj systém poloautonómnej jazdy Huawei ADS 2.0, ktorý sa už pred pár mesiacmi objavil v menšom SUV Aito M7. Okrem toho, že systém vie rozpoznať aj nepravidelné objekty, ako napr. autá po nehode ležiace na boku či streche vo vozovke, je najväčšou novinkou tejto verzie schopnosť čiastočne autonómnej jazdy bez nutnosti vysoko detailných máp.
Verzie
Rýdzo elektrická verzia M9 ponúka dva elektromotory s kombinovaným 390 kW (530 k) výkonom a batériou od čínskeho CATL s kapacitou 97,7 kWh. Vďaka koeficientu odporu vzduchu len 0,264 má vozidlo dôjsť na jedno nabitie až 630 km podľa čínskeho meracieho cyklu CTLC, ktorý je prísnejší ako WLTP.
V ponuke bude aj prevedenie s 1,5l preplňovaným motorom, ktorý bude slúžiť len ako generátor energie. Ten môže byť kombinovaný s 42kWh alebo 52kWh batériou. S plnou nádržou a plne nabitou batériou má vozidlo dôjsť až 1 402 km bez nabíjania či tankovania.
Via: Aito, Autohome