Príspevky na Facebooku sa zobrazujú bez náhľadového obrázku. Ide o chybu?

Nová európska legislatíva narušila náhľadové obrázky na Facebooku. Aké je riešenie?

Ak si si v posledných dňoch či týždňoch všimol na sociálnej sieti Facebook to, že sa ti po pridaní nejakého odkazu neukázal náhľadový obrázok, nemusíš sa báť.

Sociálna sieť Facebook totiž prestala zobrazovať náhľadové obrázky pri odkazoch. Nejedná sa však o všetky odkazy. Ide len o odkazy slovenských stránok. V niektorých krajinách bol tento problém nahlásený tiež. V príspevku teda nevidíš žiaden náhľadový obrázok, iba text.

Treba však podotknúť, že náhľad sa nezobrazí, ak príspevok prezdieľa samotný používateľ. Ak príspevok uverejní samotná stránka, náhľadový obrázok sa zobrazí.

Čo stojí za týmto zmiznutím náhľadového obrázka?

Ide totiž o staro-novú európsku legislatívu, ktorá sa týka najmä autorských práv. Do platnosti tento zákon vstúpil len nedávno, pričom sa to dotklo aj našej krajiny. Okrem nás s tým majú problém aj používatelia v Dánsku, Estónsku, Holandsku, Chorvátsku, Írsku, Luxembursku, Maďarsku, na Malte, v Nemecku, Rakúsku, Rumunsku, Španielsku a Taliansku.

Európska smernica o autorskom práve hovorí o takzvanom jednotnom digitálnom trhu, ktorú schválil europarlament ešte roku 2019. Do legislatívy sa tieto nepriaznivé novinky dostávajú až teraz. Situácia s nefungujúcim náhľadovým obrázkom nadväzuje na článok 15, v ktorom sa hovorí o dani odkazovania. Čo presne to znamená?

náhľadový obrázok
Facebook, zdroj: Trend.sk

Ide o poplatky za využívanie titulkov článkov v online priestore, fotografií či krátkych úryvkov textu zobrazovaných sociálnymi sieťami pri ich zdieľaní používateľmi. Je tu však riešenie.

Tvorcom či redaktorom zmena škodí

Je pravdou, že online média, akými sú rôzne spravodajské weby túto funkciu potrebujú. Článok je vďaka náhľadovému obrázku oveľa viac pútavejší ako bez neho. Ide o rovnaký princíp ako pri videách na YouTube.

náhľadový obrázok
Facebook, zdroj: Trend.sk

Predstav si, že by platforma prestala pri videách zobrazovať „thumbnail„. Thumbnail alebo náhľadový obrázok robí videu alebo článku akúsi call-to-action, vďaka čomu donúti používateľa naň kliknúť. Samozrejme, iba ak je náhľad zaujímavý.

Riešenie pre média je také, že Facebook je našťastie v tomto ústretový a ponúka po vyplnení formulára opätovné sprístupnenie zobrazovania náhľadu odkazom prezdieľaných užívateľmi.