eSkootr S1X: Pretekárska elektrická kolobežka

Chceli ste niekedy pretekať na elektrickej kolobežke? Nový eSkootr S1X Vám to umožňuje! Dostať sa k nemu môže však byť ťažšie ako si myslíte.

Dnes si predstavíme elektrickú kolobežku, ktorá je veľmi odlišná od tej Vašej. Bola vyvinutá špeciálne na jeden účel. Tým je pretekanie, keďže táto kolobežka je schopná prekročiť rýchlosť 100 kilometrov za hodinu. Dovoľte mi teda predstaviť eSkootr S1X – bezpochyby jednu z najrýchlejších elektrických kolobežiek. Ako ale táto kolobežka funguje?

Technické špecifikácie eSkootr S1X

Spoločnosť eSkootr zvolila jednoduchú filozofiu a pokúsili sa dosiahnuť čo najvyššiu možnú maximálnu rýchlosť. Tá sa pohybuje nad hranicou 100 kilometrov za hodinu, čo zabezpečujú dva 6kW elektromotory. Tie sú pripojené na batériu s kapacitou 1.33kWh, čo nie je veľa, no čoskoro pochopíte, že je to dostatok.

Celé telo kolobežky je vyrobené z karbónových vlákien a spolu so všetkou elektronikou váži 35 kilogramov, čo znamená že dostať sa z rýchlosti 100 km/h k úplnému zastaveniu nie je len tak. Preto sa spoločnosť eSkootr rozhodla osadiť dvojicu hydraulických diskových bŕzd. Podľa slov výrobcu je elektrická kolobežka S1X veľmi hbitá aj v zákrutách a jazdec sa dokáže v nakloniť až do uhlu 50 stupňov v prípade, že je dostatočne odvážny.

Komu dáva eSkootr S1X zmysel?

Táto kolobežka nevznikla preto, aby ste si ju mohli len tak kúpiť a určite nie je určená pre každého. Je pre pretekárov a dostanú sa k nej len registrované tímy. Možno si hovoríte, že ste o pretekaní na elektrických kolobežkách ešte nepočuli, čo je pochopiteľné. Spoločnosť eSkootr si založila vlastný šampionát: eSkootr Championship (eSC). Práve tento šampionát bude zo začiatku využívať túto elektrickú kolobežku a neskôr by si jednotlivé tímy mali vyvinúť vlastné stroje.

Pretekať sa bude na okruhoch, ktorých dĺžka nepresahuje 1000 metrov, a samotné preteky sa delia na dve fázy: kvalifikácia a finále. Počas kvalifikácie vyštartuje 6 jazdcov naraz a ich cieľom je byť dostatočne rýchly na to, aby sa kvalifikovali do finále. Vo finále sa ocitne len 10 najrýchlejších.

Tím je zatiaľ prihlásený len jeden. Je ním Carlin Racing a môžete ho poznať napríklad z F2, F3 alebo Formuly E, v ktorej už ale momentálne nepretekajú. Celkovo by malo byť až 10 tímov a 30 jazdcov. Stať sa tímom v šampionáte eSC však nie je lacné, keďže potrebujete 400 tisíc dolárov ako vstupný poplatok za každú sezónu.

Je takéto pretekanie na elektrických kolobežkách bezpečné?

Vžite sa do kože pretekára v šampionáte eSC: stojíte na kolobežke, ktorá Vás posúva sotva 15 centimetrov nad zem, s kolesami o priemere 16,5 centimetra a na rovinkách dosahujete rýchlosť viac ako 100 kilometrov za hodinu. Určite sa nejedná o šport, na ktorý by sa nechal nahovoriť hocikto. Práve preto v rámci eSC organizátori zabezpečili bezpečnostnú komisiu, na čele ktorej stoja kvalifikovaní ľudia.

Ambasádor bezpečnosti je Alex Wurz, bývalý F1 pretekár s históriou aj na Le Mans. Jeho zodpovednosťou je navrhnúť vhodné okruhy a pravidlá. Na čele bezpečnostnej komisie potom stojí Andy Mellor, ktorý podobnú pozíciu zastáva už 20 rokov v organizácii FIA. Mallor bol tiež zodpovedný za svätožiaru na F1 monopostoch, ktorá počas minuloročnej sezóny zachránila minimálne jeden život.

Záver

Jedná sa o zaujímavý projekt pre adrenalínových nadšencov. Do budúcna by mohol urýchliť vývoj technológií na elektrických kolobežkách a zvýšiť ich popularitu. Vstupná cena do šampionátu eSC už však mnohých odradila a zostáva len dúfať, že sa nájde dostatok tímov na to, aby sa začala prvá sezóna.

Samotná kolobežka sa síce nedostane do bežného predaja, no jedná sa o vynikajúce využitie modernej techniky. Umožniť niečomu tak malému ako je elektrická kolobežka prekonať 100 kilometrov za hodinu je úspech samo o sebe.