Elektromobil, ktorý vyrieši všetky problémy? XBUS stojí len 18 000€

Hľadáte elektrickú dodávku, mikrobus, pickup či camper van nemeckej výroby za rozumné peniaze? XBUS by mohol byť to pravé aj pre Vás.

Na konci roku 2018 sa v Nemecku zrodil koncept modulárneho elektrického vozidla. Na papieri toto vozidlo malo ponúkať 600 kilometrový dojazd, maximálnu rýchlosť okolo 100 kilometrov za hodinu a veľmi nízku cenovku. Pôvodne sa cena produkčného vozidla odhadovala na 20 000€. Prešli viac ako tri roky a už nejakú dobu si viete svoj vlastný XBUS objednať aj Vy. Čo vlastne ponúkne a prečo je revolučný?

Prototyp XBUS. Zdroj: ElectricBrands

XBUS nevíťazí len cenou

Ak by ste na trhu s elektromobilmi hľadali trhovú medzeru, tak by ste mohli naraziť na zásadnú prekážku: V dnešnej dobe je už týchto medzier minimum. Dopyt však v posledných pár rokoch vytvoril trhovú dieru, ktorú sotva zaplátajú spaľovacie vozidlá – dodávky.

Ak si teraz hovoríte, že dodávok je na trhu viac než treba, tak máte pravdu. Štandardných dodávok na prepravu osôb alebo, vo väčšine prípadov, materiálu a tovaru je na trhu dostatok. V poslednej dobe sa však stal populárnym tzv. van life (prekl. „život v dodávke“) a tento trend zaplavil celý svet. Pôvodný camper van predstavil Volkswagen so svojím modelom T1 a vytvorili niku, ktorá dnes zažíva renesanciu.

VW predstavil svoj elektrický ID Buzz, ktorý by mal byť určený práve pre ľudí, ktorí túžia po živote v dodávke a slobode, ktorú takéto rozhodnutie prináša, no produkcia je v nedohľadne, čo sklamalo množsto nadšencov elektromobility. Tu prichádza XBUS a so svojím modulárnym vozidlom sa snaží byť pionierom v tomto odvetví. Okrem iného ponúka dojazd 600 kilometrov, takže zvládne aj najdlhšie cesty.

Prototyp XBUS, interiér. Zdroj: ElectricBrands

Čo pre XBUS znamená modulárne vozidlo?

Predpokladám, že drvivá väčšina ľudí, ktorí budú čítať tento článok, nemá absolútne žiaden záujem presťahovať sa z pohodlia svojho domova do dodávky (alebo správne camper vanu či kempovacej dodávky). Čo dokáže XBUS ponúknuť takýmto ľuďom? Je toho pomerne veľa a to vďaka svojej modulárnej povahe. Keď si kúpite XBUS v základnom prevedení, tak si k nemu môžete, i keď nemusíte, zvoliť doplnkové moduly. Bez nich ide o akýsi miniatúrny ťahač. Každý modul je určený pre iného zákazníka a líšia sa aj cenou.

V prvom rade si musíte vybrať medzi variantom Standard alebo Offroad. Ak teda plánujete jazdu v teréne, tak si môžete kúpiť XBUS, ktorý je továrne upravený práve na tento účel. Pravdou však je, že jeho terénne schopnosti sú otázne a budeme si musieť počkať na prvé testy.

Prototyp XBUS. Zdroj: ElectricBrands

Keď už máte zvolený svoj variant, je načase zvoliť modul. Aktuálne je v ponuke 8 modulov, ktoré ponúkajú rôzne výhody. Napríklad modul CAMPER ponúka miniatúrnu domácnosť pre maximálne dvoch ľudí. Nájdete v ňom kuchyňu a či posteľ. Modul BUS je vhodný na prepravu ľudí a batožiny. Modul CABRIO je v podstate to isté ako modul BUS, len s odnímateľnými strešnými panelmi, ktoré pripomínajú Hummer EV. Taktiež je v ponuke modul PICKUP, ktorý je ideálny pre prácu vďaka otvorenému batožinovému priestoru, čo uľahčuje nakladanie a vykladanie.

Kde je háčik?

Nič nie je dokonalé a nie je tomu tak ani v prípade modulárneho XBUSu. Dojazd 600 kilometrov síce poteší, no dosiahnete ho len ak si priplatíte za 2 dodatočné batérie, z ktorých každá predĺži dojazd o 200 km. Myšlienka je taká, že ľudia si kúpia XBUS s jednou batériou a v prípade dlhšej cesty si ďalšie batérie prenajmú. Samotné batérie by však nemali byť moc drahé. Dojazdu navyše pomáha aj solárny panel na streche.

Prototyp XBUS. Zdroj: EletricBrands

Druhý problém je maximálna rýchlosť – 100 kilometrov za hodinu jednoducho nestačí. XBUS síce tento aspekt medzičasom upravil a aktuálne na webe udáva dojazd 100+ kilometrov za hodinu. Prevádzka na diaľnici však ešte stále zostáva otázna.

Tretím zdrojom neistoty je produkcia. Vo svete Cybertrucku sme si už zvykli na to, že od predstavenia vozidla po produkciu môžu prebehnúť roky. To však v minulosti vôbec neplatilo a nezostáva nič iné než dúfať, že tento nemecký startup dožije reputácii nemeckých výrobcov a nie reputácii automobilových startupov.