Požiar elektromobilov je zriedkavý, no ak nastane, je to naozaj boj

Sú elektromobily naozaj také bezpečné ako sa o nich píše?

Elektrické vozidlá sú tu s nami už nejaký ten piatok. Oproti vozidlám so spaľovacím motorom poskytujú určite ekologickejšiu prepravu. Ako je to ale s ich nákladmi a bezpečnosťou? Elektrické vozidlá disponujú lítiovými batériami, ktoré môžu byť v prípade požiaru extrémne nebezpečné.

elektrické vozidlá

Rovnako ako vozidlá so spaľovacím motorom, aj tie elektrické so sebou prinášajú okrem výhod aj určité nevýhody. Napriek tomu, že riziko požiaru pri elektrických vozidlách existuje, je prekvapivo menšie ako v prípade vozidiel so spaľovacím motorom.

Pri elektrických vozidlách je pravdepodobnosť vznietenia približne 0,03 %, pričom pri vozidlách so spaľovacím motorom ide o 1,5 % pravdepodobnosť.

Hybridy sú na tom najhoršie. Obsahujú vysokonapäťovú batériu aj spaľovací motor zároveň. Podľa štúdie je riziko vzniku požiaru vozidla 3,4 %. Možno to nie je vysoké číslo, avšak oproti klasickým elektromobilom ide o vyše 100-násobný nárast.

Požiar elektrického auta je síce zriedkavejší, no oveľa horší

Elektrické vozidlá s lítium-iónovými batériami horia rýchlejšie a taktiež vyžadujú oveľa viac vody na úplné uhasenie. Problém však je, že batérie sa môžu opätovne vznietiť aj niekoľko hodín alebo dokonca dní po tom, čo bol požiar uhasený.

Dôstojník hasičského zboru v Pensylvánii – Chas McGarvey povedal, že požiar Tesly Modelu S Plaid, ktorý jeho oddelenie v roku 2021 riešilo, bol tak rozsiahly a dlhotrvajúci, že roztopil aj asfalt.

Vlastnosti, vďaka ktorým sú články lítium-iónových batérií dostatočne výkonné na pohyb osobného vozidla, môžu spôsobiť ich vznietenie. Ide najmä o prípady, ak sú batériové články poškodené alebo chybné.

Riaditeľ energetického inštitútu v Marylande – Eric Wachsman

Lítium-iónové batérie majú elektródy umiestnené blízko seba, čo zvyšuje pravdepodobnosť skratu. Okrem iného sú naplnené aj horľavým tekutým elektrolytom. Táto horľavá kvapalina sa môže dostať do situácie tepelného úniku, ktorý následne vyvolá požiar.

Neustále vylepšenia = zvýšená bezpečnosť

Elektrické vozidlá samozrejme obsahujú pokročilé systémy správy batérie na udržanie správnej prevádzkovej teploty pre vysokonapäťové batérie. Tieto systémy riadia rýchlosť nabíjania, ale aj vybíjania batérie. Neustály výskum a vylepšenia by mali zabezpečiť, že elektromobily budú v nasledujúcich rokoch ešte bezpečnejšie.

požiar Tesly
požiar Tesly, zdroj: FOX13News.com

Tesla nedávno oznámila, že prechádza z lítium-iónových batériových článkov na lítium-železofosfátové batérie. Okrem Tesly nahrádzajú svoje batérie aj iné automobilky. Pri Forde a Volkswagene sú to niklové či kobaltové batérie.