Vojaci si zamilovali elektrické motocykle. Najviac si cenia jednu obrovskú výhodu

Elektro motocykel poskytuje celý rad možností, ako posunúť mobilitu v expedičnom zmysle vpred tak, ako to džíp alebo dokonca štvorkolka len tak nezvládne.

Ľahké vozidlá sa čoraz častejšie objavujú v radoch ozbrojených síl na celom svete. Prítomnosť malých terénnych vozidiel a bugín v radoch líniových jednotiek na fronte už nie je prekvapujúca. K týmto typom vozidiel sa začínajú pridávať aj elektricky poháňané motocykle.

Motocykle boli v 2. svetovej vojne kľúčovým druhom dopravy pre spojenecké mocnosti aj nacistickú armádu. Zatiaľ čo motocykle v súčasnosti pracujú v teréne v menšej miere, niekoľko armád testovalo realizovateľnosť elektrických verzií na prieskumné misie. Prečo si elektrické motocykle čoraz viac získavajú priazeň ozbrojených síl po celom svete? Pokúsime sa nájsť odpoveď.

Nepočuť ich…

V roku 2015 agentúra DARPA (Defense Advanced Research Project Agency) odhalila svoj projekt SilentHawk v spolupráci s Logos Technologies a Alta Motors. Hybridný motocykel bežal na benzín , kým sa elektrická batéria dobíjala. V týchto prípadoch SilentHawk vydával 75 decibelov zvuku.

Elektrický pohon však znížil výkon decibelov na 55, čo je zhruba ekvivalent hluku hovorenej konverzácie. Tento fakt patrí k najväčším benefitom. Elektrický motocykel zanecháva oveľa nižšiu zvukovú a tepelnú stopu. Pri voľnobehu nevydáva žiadny hluk a pri plnom plyne je podstatne tichší ako ktorékoľvek iné vozidlo.

Taktické výhody

So špičkovým výkonom okolo 8 koní sú armádne motocykle schopné dosiahnuť maximálnu rýchlosť až 72 km/h. Sú vybavené odpružením na dlhú jazdu a špeciálnymi pneumatikami, ktoré uľahčujú pohyb po nerovnom teréne.

Vylepšené súpravy remeňov, ako sú napríklad od Gates Carbon Drive, nahrádzajú hnaciu reťaz tichším remeňom vystuženým uhlíkovými vláknami a ešte viac znižujú zvukový podpis. Výhodou je tiež nízka hmotnosť, ktorá je pri testovaných modeloch pod 50 kg. Vďaka svojej ľahkej konštrukcii sú vhodnejšie na letecké použitie, ako sú výsadky z lietadiel a helikoptér.

Strategická mobilita

16. letecká útočná brigáda Spojeného kráľovstva bola jednou z tých, ktoré elektrické motocykle testovali. Výsledky veľmi presne neskôr popísal kapitán

„Cieľom experimentu bolo pochopiť tri veci. Ako by sme mohli použiť motocykle takticky a aké výhody ponúkajú oproti iným vozidlám a aké sú dôsledky pre ich zásobovanie energiou a interakciu s inými vozidlami v prevádzke. Jedným z hlavných dôvodov, prečo máme záujem o používanie motoriek, je potreba leteckej prenosnosti a najmä letecký výsadok. Dobrá vec na takom malom vozidle je, že ho môžete dostať do zadnej časti helikoptér; môžete ho prevážať vedľa, alebo pod trupom helikoptéry.“

„Niekoľko ich môžete dostať do zadnej časti lietadla a potom by ste ich potenciálne mohli zhodiť z lietadla s padákom. Elektro motocykel teda poskytuje celý rad možností, ako posunúť mobilitu v expedičnom zmysle vpred tak, ako to džíp alebo dokonca štvorkolka len tak nezvládnu. Takže to je hlavný dôvod, prečo sa o to ako letecká útočná brigáda zaujímame, pretože má to, čomu hovoríme dobrá strategická mobilita. S motorkou sa dostanete dosť ďaleko, celkom rýchlo, pomerne jednoducho.“

Dan Lauder

Elektrické motocykle sa presadzujú v komerčnom sektore, pretože stále viac jazdcov objavuje ich výhody, ale teraz sme svedkami aj toho, že ozbrojené sily sa čoraz viac obracajú na novú technológiu, aby využili jedinečné vlastnosti, ktoré sa nachádzajú v elektrických motocykloch.

Aké sa testovali v priebehu rokov 2021/2022?

16. letecká útočná brigáda Spojeného kráľovstva skúšala populárny Sur Ron Firefly na použitie vo vojenských výsadkoch.

Elektrické motorky UBCO s pohonom obidvoch kolies  boli testované novozélandskými obrannými silami na hliadkovanie , kde sa ich operácie s nízkym podpisom ukázali ako kľúčové výhody.

Sur-Ron Firefly Light Bee – terénne testy austrálskej armády na prieskumné misie.

Zero MMX, vybavený technológiou výmenných batérií s dojazdom 90 míľ – testy austrálskej armády na hliadkovanie a rozvoz tylového zabezpečenia.

Očakáva sa, že tento a budúci rok ešte viac vojenských pobočiek otestuje „bojaschopnosť“ e-motocyklov v teréne.

Bude zaujímavé sledovať, ako tento fakt bude formovať trh.

Foto: electrek.co