E-kolobežka ti ročne ušetrí tisíce eur. Čísla jasne ukazujú, že dokáže nahradiť auto

Pixabay, uprávené redakciou TECHmaniak

Dokáže elektrická kolobežka v bežnom dennom fungovaní nahradiť auto? Faktom je, že priemerná vzdialenosť, ktorú Európania potrebujú prekonať počas jednej cesty v rámci mesta, je iba 0.7 kilometra. To zahŕňa potencionálny výlet do obchodu, k športovisku alebo na akékoľvek iné miesto, ktoré je vzdialené maximálne 100 kilometrov od bydliska, takže sa tu počítajú aj cesty do prímestských častí. Vyplýva to z dát z roku 2021, ktoré ponúka Eurostat. Ak si myslíte, že v tomto zohrával rolu koronavírus, tak vás dáta od Statista z roku 2012 vyvrátia z omylu, keďže sa hovoria to isté.

V skratke by sa dalo povedať, že priemerný Európan v rámci denného fungovania naraz neprekonáva vzdialenosti väčšie než 0.7 kilometra. Samozrejme, v priebehu jedného dňa môžete takúto cestu vykonať niekoľkokrát, ak napríklad potrebujete ísť do práce, do školy a do obchodu v jeden deň. Dá predpokladať, že v takýto deň sa bude jednať o vzdialenosť len 2.1 kilometra. Dáta od Eurostatu hovoria, že takúto cestu mesačne najviac vykonávajú v Rumunsku a to 99 razov do mesiaca, čo predstavuje približne 3 cesty (2.1 kilometra) každý deň, zatiaľ čo u nás to bude o niečo menej. Núka sa otázka, či na takúto vzdialenosť skutočne potrebujete auto, keďže elektrické kolobežky a obdobné dopravné prostriedky sú omnoho lacnejšie a efektívnejšie.

Finančný aspekt

Azda najdôležitejším dôvodom, prečo ľudia zvažujú kúpu elektrickej kolobežky alebo podobného dopravného prostriedku, je potenciál ušetriť peniaze. Elektrické kolobežky nájdete v širokej škále cenových kategórií, pričom každá ma navrch v niečom inom. Realitou však je, že na prepravu po meste vôbec nepotrebujete kolobežku za tisíce eur a pravdepodobne bude dávať väčší zmysel nejaký model za zopár stoviek.

Ročné prevádzkové náklady mestskej elektrickej kolobežky predstavujú 40 eur a to zahŕňa všetky možné servisné úkony: defekt, údržba bŕzd a servisná kontrola. Veľká časť kolobežkárov servis nikdy ani nepotrebuje. Za nabíjanie zaplatíte približne 13 centov pri kolobežke s batériou o kapacite 460 Wh (dnes štandard mestských kolobežiek) pri cene 0,22 €/kWh. Pri takto nabitej kolobežke dostanete v prípade Xiaomi PRO 2, ktorá disponuje práve touto kapacitou batérie, dojazd približne 40 kilometrov. To znamená, že za 100 kilometrov zaplatíte len 33 centov.

Auto vs. elektrická kolobežka

Údržba bežného auta vás ročne môže bezproblémovo vyjsť aj na 310 eur (2x prezutie + výmena kvapalín), pričom predpokladáme, že na aute sa nič nepokazí a nebude treba kupovať nové pneumatiky. Referenčná spotreba je v Európe podľa IEA 6.0 litrov/100 kilometrov, čo znamená, že pri cene 1,85 €/liter benzínu by vás 100 kilometrov stálo až 11 €.

To je 32krát viac ako v prípade elektrickej kolobežky. Ak by cena pohonných hmôt aj naďalej stúpala, tak sa cenová efektivita elektrickej kolobežky bude len zvyšovať. Tiež je dôležité spomenúť, že na slovenských cestách je pravdepodobne priemerná spotreba výrazne vyššia než európsky priemer skreslený západnými a severskými krajinami, kde jazdia prevažne novšie autá a elektromobily.

 Mestská el. kolobežka (Xiaomi PRO 2)Priemerné auto
Obstarávacia cena529€27 500€ (podľa JATO)
Ročná údržba0 až 40 €310 € a vyššie
Cena za 100 km jazdy0,33 €11 €
Náklady pri ročnom nájazde 766 km (2,1 km denne) a nákupe na splátky na 5 rokov102,33 až 142,33 €5 890,43 € a vyššie

Tabuľka porovnania ročných nákladov za prvých 5 rokov za priemerný automobil (podľa prieskumov JATO a IEA) a aktuálne najpopulárnejšej mestskej elektrokolobežky Xiaomi PRO 2.

Ideálny prepravný prostriedok?

Elektrická kolobežka dokáže v najhoršom prípade, kedy dostanete defekt, vyžadujete servis a kedy je auto dokonale bezporuchové a nepotrebuje diaľničnú či poistenie, ušetriť až 5 748 €. Tento výpočet je len reprezentatívny, keďže do úvahy neberieme úroky úveru a niektoré ďalšie náklady. Zároveň počítame s tým, že daná kolobežka a dané auto sú využité výhradne na tie isté trasy.

Elektrická kolobežka Xiaomi Mi Pro 2: dojazd 45 km, maximálna rýchlosť 25 km/h a široká škála tuningových dielov tretích strán. Zdroj: Amperservis.sk

Zaujímavé potom je napríklad to, že ak by ste išli raz týždenne na veľký nákup taxíkom (obojsmerná cesta v rámci mesta zvyčajne okolo 10 €), tak by ste za taxíky ročne zaplatili len 520€. Inými slovami, viac sa oplatí vlastniť kolobežku a na nákupy chodiť taxíkom, pričom ušetríte 5 228 €. To znamená, že elektrická kolobežka sa vie splatiť už za 37 dní.

Vyzerá to tak, že kolobežka oproti mestskému autu (zvyčajne druhé či tretie auto v rodine) dokáže každý rok ušetriť neuveriteľné sumy peňazí. 

Je elektrická kolobežka praktickejšia než auto?

Už sme ukázali, že na krátke cesty dáva elektrická kolobežka omnoho väčší finančný zmysel. Tieto cesty väčšinou vedú do obchodu, na návštevu alebo do reštaurácie či baru za priateľmi. Ďalším dôležitým rozdielom medzi autom a elektrickou kolobežkou je praktickosť, i keď možno z trochu iného pohľadu než čakáte. Ak ide o odkladací priestor, tak je jasné, že auto víťazí. Na trhu však nájdete doplnky v podobe košíkov alebo si môžete zadovážiť elektrický cargo bicykel.

E-kolobežky sú v mnohých iných ohľadoch praktickejšie: nemusíte hľadať parkovanie, nestojíte v zápchach a na chodníkoch pre cyklistov zvyčajne nie sú semafory. Vďaka súhre týchto faktorov sa veľa trás v rámci veľkých miest dá prejsť na elektrickej kolobežke rýchlejšie než na aute. Zoberte si napríklad bratislavskú trasu Ovsište-Bratislava centrum, ktorá za ideálnych podmienok autom zaberie 11 minút, pričom ďalších zopár minút zaberie parkovanie, a ktorá sa dá prejsť bežnou elektrickou kolobežkou pri priemernej rýchlosti 25 kilometrov za hodinu už za okolo 9 minút, navyše nemusíte hľadať parkovacie miesto. Ak by ste išli rýchlejšie, čo je pri mnohých kolobežkách možné, tak tam, samozrejme, budete ešte skôr.

Screenshot aplikácie Apple Maps
elektrická kolobežka
Screenshot aplikácie Apple Maps

Porovnanie trasy autom a elektrickou kolobežkou Ovsište-Bratislava centrum. Jazda na elektrickej kolobežke umožňuje využiť trasu, ktorá na aute nie je dostupná. Veľa času ušetrí elektrokolobežka aj tým, že netreba hľadať parkovacie miesto. Zdroj: Apple Maps

Kto šetrí, má za tri

Ak by ste takúto trasu prešli 5krát týždenne a parkovanie s autom by zabralo okolo 3 minút, čo je veľmi optimistický odhad, tak by vám elektrická kolobežka za rok ušetrila takmer 43 hodín vášho času. Zároveň by ste na pohonných hmotách ušetrili okolo 417 € pri spotrebe okolo 8 litrov na 100 kilometrov, čo je pri studenom motore viac než pravdepodobné.

 Elektrická kolobežkaAuto
Čas strávený cestovaním a parkovaním za rok78 hodín121 hodín
Za mesiac6.5 hodín10 hodín
Náklady na túto trasu za rok (bez parkovania, iba pohonné hmoty)6 €423 €
Za mesiac0.50 €35.25 €

Tabuľka ukazujúca časové a finančné náklady pri používaní elektrickej kolobežky a auta pri vyššie spomínanej obojsmernej trase Ovsište-Bratislava centrum, ktorú v tomto príklade treba absolvovať 5 dní v týždni. Ignorujeme cenu parkovného a predpokladáme, že celý proces nájdenia parkovacieho miesta a zaplatenia parkovného nezaberie viac než 3 minúty.

Okrem toho, že kolobežka môže byť v mnohých prípadoch rýchlejšia, je tu ešte otázka efektivity. Keď naštartujete spaľovacie auto, tak mu chvíľu trvá, kým sa motor zohreje na prevádzkovú teplotu. Počas tohto zohrievania sa vaša spotreba zvýši priemerne až o 13,5%, tvrdí štúdia z roku 2014. Elektrická kolobežka využíva elektromotory a akumulátor, ktoré počas prevádzky udržujú takmer konštantnú efektivitu. V prípade e-kolobežky váš dojazd a spotrebu zvyčajne ovplyvní iba počasie a terén. To len podtrháva to, že spaľovacie autá sú na krátke trasy úplne nevhodné.

Jazda na kolobežke je zábavnejšia

Pre mnohých autičkárov hriešne slová, pre iných samozrejmosť. Jazda na bežnom aute spravidla nie je nijak zábavná, predovšetkým keď sa výkon vášho tátoša dá vyjadriť dvojciferným číslom. E-kolobežka vďaka elektrickému pohonu a nízkej hmotnosti ponúka svižné zrýchlenie a lepšiu odozvu od povrchu, po ktorom jazdíte. Vďaka tomu máte stopercentnú kontrolu nad celou jazdou, čo dotvára zážitok z jazdy, ktorý auto nedokáže nahradiť.

elektrická kolobežka
Pixabay

Elektrická kolobežka sa dokonca môže z dopravného prostriedku premeniť na hobby, pričom na trhu nájdete množstvo doplnkov a dielov, ktoré skvalitňujú jazdu v rozdielnych ohľadoch. Ak radi jazdíte rýchlo, množstvo tretích strán ponúka diely a spôsoby ako urýchliť takmer akúkoľvek kolobežku. V prípade, že preferujete hranie sa so softvérom, väčšina elektrických kolobežiek sa dá „načipovať“ alebo preprogramovať tak, aby ste odomkli ich plný potenciál či upravili krivku výkonu a zrýchlenia.

Elektrické kolobežky a bicykle sú odvetvie, ktoré za posledné roky zažíva nevídaný rast a nie je sa čomu čudovať. 

Elektrokolobežka v obci či prímestskej časti

Ak si hovoríte, že elektrická kolobežka nie je vo vašej situácii správnym riešením, tak pravdepodobne bývate v obci či odľahlej časti mesta. Realita je taká, že jazda na štandardnej mestskej kolobežke po ceste, po ktorej idú autá rýchlosťou 90 km/h, určite nie je bezpečná ani príjemná skúsenosť. Na trhu nájdete aj také kolobežky, ktoré sú schopné jazdiť veľmi rýchlo. S niektorými dokážete dosiahnuť aj spomínaných 90 kilometrov za hodinu. Takáto jazda je však veľmi nebezpečná. V tomto prípade chyba nie je v kolobežkách a mikromobilite, ale v infraštruktúre, ktorá berie do úvahy len autá a všetko ostatné je odsunuté na druhú, ba až tretiu koľaj.

Na Slovensku (a vo všeobecnosti v Európe) máme však solídny systém verejnej prepravy. Autobusy sú u nás na veľmi dobrej úrovni a aj keď vlaky niekedy meškajú, stále sú viac než použiteľné. Za bežných okolností by ste nemali mať problém zobrať si kolobežku do autobusu či vlaku, aj keď je pravda, že sa nájdu výnimky. V porovnaní so zahraničím je u nás verejná preprava omnoho lacnejšia, čo ponúka možnosť prepraviť sa medzi jednotlivými mestami vlakom či autobusom a v rámci cieľovej destinácie jazdiť na elektrickej kolobežke. Rovnaký postup by sa dal aplikovať aj pri preprave medzi obcou a mestom.

Elektrická kolobežka nie je lepšia než auto

Aj keď môžu niektorí z vás mať pocit, že elektrická kolobežka je jediný dopravný prostriedok, ktorý dáva zmysel, tak je treba adresovať aj jej očividné nedostatky. Hlavným je úložná kapacita, ktorá zvyčajne neexistuje. Pre ľudí, ktorí nevyhnutne potrebujú veľký úložný priestor, by sme skôr odporúčali spomínané elektrické cargo bicykle. Poprípade nájsť takú kolobežku, pre ktorú sa vyrábajú odkladacie košíky a podobné doplnky. Nezabudnite však, že tento problém by mohol vo väčšine prípadov vyriešiť obyčajný batoh alebo taška cez rameno.

Pravdepodobne ale nevyriešite problém prepravy osôb. Na elektrickú kolobežku síce dokážete zmestiť dve či tri osoby, no ide o veľmi nebezpečnú praktiku, ktorú by ste určite nemali skúšať. Ak potrebujete ísť vyzdvihnúť deti zo školy či škôlky, tak sa bez auta alebo hromadnej dopravy pravdepodobne nezaobídete. Aj v takejto situácii by ste však elektrickú kolobežku mohli zobrať so sebou, pretože deti ich milujú a radi sa na elektrokolobežke odvezú po ceste domov.Elektrické kolobežky pre mnohých nikdy nenahradia auto, no dokážu vás zbaviť potreby kupovať do rodiny druhé či tretie auto. Taktiež vedia odobrať povinnosť rozvážať deti do školy, keďže elektrická kolobežka je časovo aj energeticky efektívny dopravný prostriedok, na ktorý netreba vodičské oprávnenie a ktorého ovládanie zvládne v podstate každý. Ak neviete, ktorú kolobežku si vybrať, na TECHmaniak.sk nájdete množstvo recenzií a súvisiacich článkov nielen o elektrických kolobežkách.