Elektrický Dodge Charger s patentovanou zvukovou komorou budete počuť „na hony“ ďaleko

Automobilky čelia výzve presvedčiť kupujúcich o „autentickosti“ pomocou umelo generovaných zvukov motora. Umiestnenie reproduktora do motorového priestoru však častokrát nebolo o nič presvedčivejšie ako silnejšie elektrické bzučanie. Tomu je zrejme koniec.

Žiadny majiteľ automobilu Dodge zrejme nechce, aby jeho agresívne vyzerajúce auto znelo ako okolo letiaci komár. Teda v prípade, že je vybavené elektromotorom.

Dodge Charger Daytona SRT EV koncept si zahrá vo filme Rýchlo a zbesilo 10

Výrobca našiel riešenie, ako ponechať autu ikonický zvuk. Unikátny zvukový systém Fratzonic v prvej verzii síce neoslnil, no teraz to skúša s vyladenou verziou číslo dva. Tá prináša takmer dokonalý zvukový prejav.

Zvuk ako prvok bezpečnosti

Jemné bzučanie elektromotorov vo vozidlách predznamenalo koniec éry, kedy sa chodci a iní účastníci cestnej premávky dokázali orientovať podľa zvuku áut. Áno – elektromobily sú tiché. Ak sa napríklad kedysi bežné auto blížilo odzadu, chodec vedel, že vozidlo prichádza a tiež ako rýchlo prichádza. Aj o tom nás totiž informuje zvuk motora.

Na cestách sú aj ďalší účastníci premávky – cyklisti a po novom aj kolobežkári. Systém na zvukové upozorňovanie ostatných účastníkov premávky (AVAS – Acoustic Vehicle Alert System) urobil elektroautá počuteľnými z hľadiska bezpečnosti na cestách. Pôvodný zvuk však v žiadnom prípade nenahradil.

Fratzonic Chambered Exhaust

Automobilky čelia výzve presvedčiť kupujúcich o „autentickosti“ pomocou umelo generovaných zvukov motora. Umiestnenie reproduktora do motorového priestoru však častokrát nebolo o nič presvedčivejšie ako silnejšie elektrické bzučanie. Vibrácie motora V8 alebo V12 sa spočiatku zdali nenahraditeľné.

Ale len zlý remeselník viní svoje náradie. Inžinieri Dodge patentovali spôsob, ako produkovať zvuky motora bez toho, aby sa stali úplne umelými. Riešením bolo zosilnenie existujúceho bzučania elektromotora. Nový systém s názvom „Fratzonic Chambered Exhaust“ napĺňa EV hlasom motora Hellcat. Vypočujte si:

Zvuk ako duša vozidla

V Dodge išli v rámci počuteľnosti elektroautomobilov oveľa ďalej. Už v polovici minulého roka predstavili koncept elektrického muscle športového vozidla Charger Daytona Banshee. Išlo o prvú ukážku toho, ako môže vyzerať budúcnosť silných amerických vozidiel. Síce bez spaľovacích motorov ale so zvukom, ktorý právom nesie prívlastok ikonický.

V Dodge sú totiž presvedčení, že zvuk tvorí dušu vozidla. A tak vznikol unikátny zvukový systém Fratzonic.

Dodge Charger Daytona
Zdroj: dodgegarage.com

Prvá verzia zďaleka nebola taká ľúbezná pre uši automobilových fanúšikov. Bola príliš elektronická a umelá. Chýbali jej hlboké tóny a veľmi sa nepodobala zvuku vydávaného motorovým ústrojenstvom.

Vývojári tak zapracovali na novej verzii a tú prvýkrát odprezentovali návštevníkom na Auto Show v Chicagu v polovici februára 2023. Nový Dodge Charger Daytona SRT ® Concept už mal zvuk doladený k dokonalosti.

Keď máš miesto výfuku reproduktory

Nový zvuk Dodge už nie je tvorený iba digitálne. V divízii SRT vozidlu pridali hudobný nástroj. Ten princípom pripomína organ. Prúd vzduchu prechádza ladenými trubicami a výsledkom je hukot takmer spaľovacieho vozidla. Sila, hlasitosť a ďalšie aspekty prejavu sa viažu na polohu plynového pedála a rýchlosť vozidla. A na hlasitosti rozhodne nešetrí.

Jeho maximum je 126 decibelov, čo je rovnaká hodnota ako pri výfuku najsilnejšej verzie Hellcat so spaľovacím motorom. Generálny riaditeľ Dodge Tim Kuniskis prezradil, že sa budú naďalej pohrávať s „hukotom „126 dB, kým nedosiahnu dokonalosť. Dodal, že zákazníci si budú môcť slobodne vybrať zvukový profil výfuku pre svoje auto.

Dodge Charger Daytona
Zdroj: dodgegarage.com

Výfuk Fratzonic Chambered Exhaust využíva zosilňovač v blízkosti zadnej časti vozidla na transformáciu hladkého elektrického bzučania. Výsledkom je „výfukový“ tón, ktorý si zaslúži odznak Najlepší z najlepších, aké sú v ponuke na automobilovom trhu.

Zvuk produkovaný novým systémom ponúka zreteľný nádych tradičného zvuku motora V8. Dodge Charger Daytona má na svojom výfuku unikátny sci-fi profil, ktorý Dodge nazval „temná hmota“.

Budúcnosť v znamení reprovýfukov

Začatie výroby Dodge Charger Daytona so systémom Fratzonic Chambered Exhaust sa plánuje až na budúci rok (2024). Dovtedy môžu vývojári ďalej pracovať na vylepšení takmer dokonalej repliky zvuku.

Dodge Charger Daytona
Zdroj: dodgegarage.com

Je však dobré vedieť, že nielen Dodge pracuje na takomto systéme, aj keď ich zatiaľ zo všetkých konkurentov najďalej s jeho vernosťou. Lamborghini už podalo žiadosť o patent zvuku svojho hybridného dvanásťvalca. Aj Ferrari pracuje na patente pre svoje budúce čisto elektrické modely.

Je teda možné, že postupne sa začnú pridávať aj ďalšie automobilky, ktorých zvuk motora bol identifikátorom vozidla.