Desaťročie s technológiami

Pozrite sa spolu s nami na uplynulé desaťročie s technológiami! Čo naše životy zmenilo najviac a čo sa radí medzi technologické omyly?

Blíži sa koniec roka 2020, ktorý bol poznačený mnohými udalosťami. Medzi tie najhlavnejšie sa bezpochyby radí pandémia koronavírusu, ktorá prakticky stopla cestovanie aj normálny život. My ale rok zakončíme ohliadnutím za tým, čo sa v minulom desaťročí udialo na technologickom poli a čo môžeme čakať v nasledujúcich desiatich rokoch. Aké bolo posledné desaťročie s technológiami? Pripravení? Tak ideme na to!

Roky 2010-2011 začali desaťročie s technológiami

V tomto období sa začali objavovať prvé televízory s internetom. Mohli ste tak nielen surfovať po internete ale aj streamovať hudbu, vtedy od spoločnosti Sony. Pre milovníkov hier zase Microsoft priniesol zariadení Kinect, ktorý umožňoval hrať hry pomocou gest. Na trh začali tiež prenikať SSD disky. Veľkú pozornosť si získala tiež elektronická čítačka kníh Kindle Touch, ktorý vtedy doslova ohromil svet. Apple robil kroky vpred so svojimi novými MacBookmi a iPhonmi.

Keby sme to zhrnuli, internet je dnes vo SmartTV úplnou bežnou záležitosťou. Vďaka Android boxom môžete aj z „hlúpej“ televízie urobiť SmartTV. Streamovanie hudby pomocou Spotify či seriálov pomocou Netflixu je dnes tiež štandardom, na ktorý sme si zvykli. Rovnako tak SSD disky sa dokázali presadiť a nájdeme je dnes vo väčšine nových notebookov ale aj herných konzolách. Čítačky kníh sú dnes na každom rohu a o vymoženostiach dnešných počítačov a telefónov ani nehovoriac.

Roky 2012-2013

Toto obdobie bolo prelomové najmä pre milovníkov konzol od Sony. Práve v tomto období na trh mierila úplne nová prenosná konzola PS Vita, ktorá ponúkala výkon porovnateľný s treťou generáciou PlayStationu. Na trhu sa objavujú aj prvé telefóny so štvorjadrovým procesorom, konkrétne sa jednalo o model HTC Edge. Začínajú sa tiež čím ďalej viac objavovať prvky pre chytrú domácnosť. Väčšia pozornosť sa tiež dostávala bezkontaktnému plateniu pomocou technológie NFC.

A ako to máme dnes? PS Vita prakticky zmizla v prepadlisku dejín, máme tu však najnovšiu konzolu PlayStation 5. Štvorjadrové procesory sú skôr štandardom než niečím, čo by nás malo očariť. Veď osemjadrové procesory Qualcomm nie sú žiadnou výnimkou. O chytrú domácnosť sa dnes zaujíma mnoho technologických firiem a stále viac domácností si tieto prvky zabezpečuje. A platby pomocou NFC? Dnes už celkom bežná vec pre väčšinu z nás.

Roky 2014-2015

V tomto období prichádzajú na trh nové prehnuté televízory od spoločnosti Samsung. Rovnako tak dochádza k veľkému rozmachu chytrých hodiniek. Zabúdať by sa nemalo ani na drony, ktoré v tomto období zažívajú nebývalý boom. Zároveň sme sa dočkali tiež nového elektrického SUV, Tesla Model X. Veľkej revolúcie sa odohrávali aj na poli notebookov, ktoré boli stále tenšie a stále výkonnejšie.

Prehnuté televízory či monitory sú dnes už cenovo dostupnejšie ako pri ich predstavení. Chytré hodinky nosí na svojom zápästí enormné množstvo ľudí. Ani drony do zabudnutia nespadli a tiež tento segment sa neustále rozrastá, či už pre pobavenie, v rámci vojenských technológií alebo ako doručovacia prostriedok. Dokonca sa drony dnes využívajú pre potreby reklamy. Tenký notebook a veľký výkon? Dnes už prakticky samozrejmosť.

Roky 2016-2017

Toto obdobie nie je až tak vzdialené od súčasnosti, napriek tomu sa v ňom objavujú novinky ako napríklad prvá generácia virtuálnej reality, či už od HTC, Oculus alebo Sony. Objavujú sa čipy pre akceleráciu umelej inteligencie a neurónových sietí. Veľký pokrok zaznamenávajú autonómne vozidlá Tesla, ktorá sa riadi prakticky sama. Veľký skok sa odohral aj na poli bezdrôtových technológií, konkrétne máme na mysli bezdrôtové slúchadlá. Tiež periodická sústava prvkov sa rozrástla o štyri nové chemické prvky. Prichádza ale aj nová konzola Nintendo Switch, Xbox One X alebo nové prvky chytré domácnosti od IKEA.

Aj dnes je virtuálna realita stále vo vývoji, hoci sa posunula od svojich počiatkov. Umelá inteligencia zaznamenala veľké pokroky, čo súvisí aj s pokrokom na poli autonómnych vozidiel spoločnosti Tesla. Obrovský skok potom zaznamenala tiež bezdrôtové slúchadlá, ktoré sú dnes stále častejšie. To súvisí aj s tým, že mnohí výrobcovia telefónov dnes už úplne odrezali klasický 3,5 mm jack. Čo sa týka konzol, Nintendo Switch je tu s nami stále, Xbox, resp. Microsoft však tento rok predstavil úplne novú konzolu.

Roky 2018-2019 ukončili jedno desaťročie s technológiami

Sú to roky, ktoré sme ešte nedávno prežívali. Toto obdobie sa nieslo v duchu predbiehania sa v lepších parametroch notebookov či vytváraní hybridných chytrých hodiniek. Tých sa nakoniec ujala spoločnosť MyKronoz. Na trh sa dostávajú aj múdra cestovnú batožinu alebo malý a roztomilý robotický psík Aibo. Viac sa toho z revolučného pohľadu neudialo, alebo ešte svet nedokázal niektoré technológie toľko oceniť.

Prakticky sa dá povedať, že sa toho veľa nezmenilo. Aj dnes sa výrobcovia predháňajú v čo najlepších parametroch a novinkách. Hybridný hodinky na trhu úplne úspech neoslavoval, aspoň nie tie od MyKronoz. A robotický psík zase nie je tak starý na to, aby bola potreba nového modelu.

Rok 2020

Aj rok 2020 bol nabitý udalosťami, tým sa ale venujeme v našom samostatnom článku, pretože udalostí bolo skutočne veľa.

Ďalšie desaťročie s technológiami?

Budúce desaťročie s technológiami bude veľmi plodné. Svet sa vydáva cestou uhlíkovej neutrality, hľadajú sa nové palivá a niektoré krajiny dokonca chcú prestať predávať automobily so vznetovým či benzínovým motorom. Aj v tomto smere sa budú hľadať nové technológie, aby vozidlá dokázali dôjsť ďalej, boli spoľahlivejšie a pod. Celkove si myslíme, že nasledujúci desaťročie bude patriť práve technológiám na poli ekológie.

Ovládanie myšlienkami. Nielen spotrebitelia ale aj inžinieri a mozgy technologických gigantov veria, že do roku 2030 budeme schopní prístroje ovládať myšlienkami. Presnejšie povedané, prístroje na naše myšlienky budú reagovať. Možno sci-fi, možno blízka budúcnosť. S tým sa spája tiež zaujímavá myšlienka toho, že by displeje telefónov mali byť schopné nám sprostredkovať tvary. Neťukali by sme tak len na rovný displej, ale rovno na tvarované tlačidlo, ktoré by zase zmizlo.

Mnoho zrakov sa upiera tiež na virtuálnu realitu. Ak sa podarí ju masovo rozšíriť a vychytať všetky alebo aspoň väčšinu neduhov, herný zážitok bude úplne iný. Keď už sme pri hier a techniky ako také, bude zaujímavé sledovať tiež nástupcu kremíka. Technológia totiž v súčasnej dobe už narážajú na fyzikálne možnosti kremíka. Aký materiál sa bude používať namiesto neho?

A samozrejme, čím ďalej viac sa bude do popredia tlačiť chytrá domácnosť a celkovo prvky, ktoré nám uľahčujú život. Posunie sa pravdepodobne aj 3D tlač, takže tlačené domy možno nie sú až tak vzdialené, ako by sa mohlo zdať. Zapracuje sa v budúcnosti tiež na bezpečnosti virtuálnej identity, alebo bude on-line prostredí čím ďalej dravší a nebezpečnejšie? Nuž, na to si pár rokov počkáme, ale už teraz je jasné, že technologické posuny budú oveľa väčšie, než sa nám teraz môže zdať.