CityAirbus: Vstúpime už do éry lietajúcich automobilov?

Zdá sa vám prevádzka lietajúcich taxíkov ako hudba ďalekej budúcnosti? Omyl. Čas ostrej prevádzky malých mestských dronov na prepravu osôb sa neúprosne blíži.

Preplnené mestá, plné inhalátov, každodenné zápchy a obrovský problém s parkovaním nútia čoraz viac dopravných odborníkov zodvihnúť oči k nebu. CityAirbus by mohol byť potrebnou odpoveďou.

Nápad s lietajúcimi automobilmi sa síce už dávno preniesol zo sci-fi literatúry do skutočnosti. V bežnom živote ich však môžeme vidieť nanajvýš na prehliadkach najmodernejších technológií ako nad našimi hlavami nad skutočnými ulicami.

To sa má však zmeniť

Najväčší výrobca lietadiel na svete Airbus už niekoľko rokov vyvíja malé mestské lietadlo, ktoré je krížencom dronu a osobného automobilu. 

Elektrický vrtuľový multicopter CityAirbus prvýkrát verejne vzlietol a ukázal svoje schopnosti v máji 2019 a vyzerá to tak, že sa (nielen on) stane bežnou súčasťou mestskej dopravy.

Ako odľahčiť dopravné preťaženie miest?

Nie je vôbec prehnaná predpoveď, že za 10 rokov bude vo veľkomestách bývať viac ako 60% svetovej populácie. Ľudia sa jednoducho sťahujú za komfortnejším životom, prácou aj príležitosťami niekam, kde budú mať oveľa väčšiu šancu žiť plnohodnotnejšie ako doteraz. Štatistiky neklamú a nikto zatiaľ nepredpokladá, že by sa situácia s mestskou migráciu obyvateľstva mala v najbližších rokoch nejako priaznivo zmeniť k lepšiemu.

S touto migráciou však súvisia určité nezvrátiteľné riziká. Cesty v mestách už dnes mnohokrát praskajú vo švíkoch. Ľudí i áut je čím ďalej viac a tak je isté, že v budúcnosti to bude ešte horšie.  Na vybudovanie nových ciest, parkovísk aj bočných dopravných tepien je potrebná zložka, ktorú nik na svete nevie vyrobiť – zem naviac. Čoraz viac sa odborníci zamýšľajú nad tým, ako odľahčiť dopravné preťaženie miest?

Blíži sa éra lietajúcich automobilov

Čas ostrej prevádzky malých mestských dronov na prepravu osôb sa neúprosne blíži. Takéto vzdušné prepravníky vyvíjajú nielen špecializované firmy, ale pustili sa do nich naplno aj najväčší hráči svetovej avioniky. Ako sme už spomínali, vlastné mestské lietadielko vyvíja už niekoľko rokov aj európsky Airbus. Podľa slov konštruktérov tejto spoločnosti myšlienka kompaktného „lietajúceho taxíka“ vyšla najskôr z ich túžby dostať mestskú dopravu do vzduchu udržateľným spôsobom.

Tím vývojárov začal vyvíjať nový „stroj“ prehodnotením tradičnej leteckej architektúry a vytvorením multirotorového dizajnu založeného na elektrických motoroch. Tak sa zrodil CityAirbus. V tomto roku vykonal model CityAirbus viac ako 100 testovacích letov, čo preukázalo aerodynamickú konfiguráciu prototypu v plnom rozsahu.

Testovanie CityAirbus

Model zvaný CityAirbus má osem metrov na šírku i na dĺžku a váži len niečo cez dve tony. Vlani ho konštruktéri predstavili na verejnosti v plnej paráde. Premiérový let sa odohral v nemeckom meste Donauwörth, kde sa nachádza výrobňa vrtuľníkovej divízie Eurocopter. Trval niekoľko minút, pri ktorých sa CityAirbus preháňal pár metrov nad zemou. CityAirbus dokáže previezť štvorčlennú posádku (maximálna nosnosť je 250 kg), a to na vzdialenosť skoro 100 kilometrov s maximálnou rýchlosťou 120 km / h. Konštruktéri však predpokladajú, že nebude lietať ďaleko.

Podľa ich odhadov bude väčšina mestských letov trvať nanajvýš štvrť hodiny. Je pravda, že za tú dobu je možné vzdušnou čiarou s prehľadom preletieť celú Bratislavu zo severu na juh, takže to asi stačí. Stroj poháňa osmička elektromotorov, z ktorých každý ponúka výkon 100 kW. Rotory sú umiestnené na všetkých stranách stroja vždy po dvojici.

Umelá inteligencia namiesto pilota

Keď sa piloti učia akrobatické kúsky, čakajú ich hodiny tréningu adaptácia na extrémne situácie. Ako naučiť letecké triky umelú inteligenciu ? Vedci z Univerzity v Zürichu spoločne s počítačovým gigantom Intel vyvinuli navigačný algoritmus, ktorý počas pár hodín naučia drony akrobatické kúsky.

Umelá inteligencia bezpilotných strojov si ich osvojí a zvládne ich potom používať aj počas bežného letu. Znie to trochu desivo, tvorcovia napriek tomu stále uisťujú, že stroje sa človeku stále nevyrovnajú – schopnostiam a intuícií pilota v nečakaných situáciách nemôže konkurovať žiaden dron na svete.

Foto: Airbus