Zajtra (27. mája 2020) by sa mal podľa plánov vydať k svojej vesmírnej púti prvý let súkromnej kozmickej lode Crew Dragon SpaceX s ľudskou posádkou.
/update/> Raketa Falcon 9 spoločnosti SpaceX Elona Muska s vesmírnou loďou Crew Dragon podľa plánu neodštartovala z Kennedyho vesmírneho strediska na Floride pre nepriaznivé počasie. Opakovaný štart by sa mal uskutočniť v sobotu 30. mája o 21.22 hod. < .
Pre NASA, SpaceX, aj celé USA pôjde o záležitosť prestíže, nakoľko od roku 2011 boli USA odkázané na dopravu kozmonautov k ISS na palube ruských lodí Sojuz. Súčasťou letu tejto posádky bude tiež manéver, ktorý umožní pripojenie lode k orbitálnemu komplexu ISS.
Je síce potrebné poznamenať, že v skutočnosti má hladké pripojenie Crew Dragonu k ISS prebehnúť automaticky a posádka, ktorá k orbitálnemu komplexu vyletí, nebude musieť tento spôsob navigácie a riadenia použiť, pretože automatické riadiace systémy vykonajú všetky potrebné manévre za nich. No keďže lety do vesmíru sa nemôžu spoliehať na dokonalé plánovanie a takmer pri každej misii sa vyskytne nejaké „ale“, astronauti Bob Behnken a Doug Hurley túto operáciu trénovali na simulátore a boli preškolení, aby v prípade nutnosti dokázali vykonať potrebné úkony s pomocou ručného riadenia.
V sci-fi filmoch vyzerá spojenie dvoch vesmírnych lodí vždy veľmi efektne. Rovnako takto sa to javí pozorovateľom vesmírnych misií prakticky od roku 1975, kedy sa pomocou špeciálneho spojovacieho valca k sebe pripojili ruský vesmírny modul Sojuz a americký Apollo. V skutočnosti však spojenie dvoch telies vo vesmíre nie je vôbec jednoduché a podľa vyjadrení viacerých astronautov a kozmonautov je niekedy počítačová simulácia manuálneho spojenia oveľa väčšou hrou na nervy, ako pobyt v centrifúge. Teraz si zložitosť tohto manévru môžete vyskúšať aj vy.
Realistický simulátor od SpaceX, pri ktorom idú pocity bokom
SpaceX v prvej polovici mája 2020, respektíve dva týždne pred štartom Crew Dragon publikoval simulátor , ktorého cieľom je poskytnúť predstavu o tom, ako prebieha proces spojenia tejto kozmickej lode s ISS v manuálnom režime. Ide o aplikáciu, na ktorej spustenie si vystačíte s webovým prehliadačom či už v počítači, alebo smartfóne- stačí navštíviť túto stránku.
SpaceX tvrdí, že ovládacie prvky tohto simulátora sú totožné s ozajstným rozhraním, na ktorom boli astronauti Bob Behnken a Doug Hurley cvičení pri ovládaní modulu Dragon.
Keď sa vám simulátor na obrazovke načíta, možno si poviete, že to nič hrozné nebude. Ale ako sme písali – pocity odložte bokom, realita bude trochu iná. Už len preto, že na rozdiel od iných počítačových hier (aj keď sa tento simulátor k hrám neradí), je tempo celého spojenia – dokovania pomalé (úmyselne) aby bol proces pripájania vo vesmíre čo najrealistickejší.
Pohodlne sa usaďte, manéver začína
Vo vesmíre platí pravidlo, v ktorom sa neráta s nesprávnymi rozhodnutiami. Simulované pripojenie modulu k ISS je tiež na ňom založené – stačí jediný nesprávny krok a môže dôjsť k nenapraviteľným škodám.
Takže v prvom rade je potrebné kliknúť na úvodnej obrazovke simulátora na „Instructions“.Ešte predtým sa dozviete, že ide o simulátor, ktorý vás zoznámi s aktuálnym rozhraním používaným NASA pre výcvik astronautov. Úspešný cieľ dosiahnete, ak budú všetky zelené čísla menšie ako 0,2. Popis ďalej zdôrazňuje, že manévrovanie vo vesmíre je pomalé, vyžaduje trpezlivosť a presnosť. S ohľadom na prostredie je tiež nutné počítať s pomerne značnú zotrvačnosťou.
V jednotlivých bodoch v Instructions nájdete podrobný návod, ktorý vás v siedmich krokoch zoznámi so základmi ovládania. Zelené čísla interpretujú korekcie, ktoré je nutné vykonať na úspešné pripojenie – ideálne by mali byť všetky na nule. Ako prvý budete používať krížový ovládač po pravej strane, s ktorého pomocou stabilizujete polohu kozmickej lode vo všetkých smeroch a namierite ju na Medzinárodnú vesmírnu stanicu.
Následne použijete krížový ovládač situovaný po ľavej strane. Slúži na pohyb kozmickej lode vpred a vzad, doľava a doprava, hore a dole. Vo všetkých prípadoch je potrebná presnosť – určite sa nepúšťajte do nejakých radikálnych pohybov, po ktorých už by ste Crew Dragon nemuseli dostať do vytúženej pozície. Predstavu o tom, čo jednotlivé ovládacie prvky robia, vám poskytne jednoduchá vizuálna spätná väzba.
Ideme na to!
Inštruktáž máme za sebou, ideme na simuláciu. Refrešneme stránku a stlačíme „Begin“. Modul preberáme ako fiktívny vodič v okamihu, keď sme vo vizuálnom kontakte s ISS, avšak rozhodne nie v ideálnej pozícii pre pripojenie. K dispozícii máme celý rad ovládacích prvkov , ktoré umožňujú manipulovať s modulom a natáčať ho podľa jednotlivých osí. Ide o viac ako desiatku tlačidiel, ktorými ovládame smer, rýchlosť alebo naklonenie. Nechýbajú rôzne ukazovatele, ktoré napríklad informujú o vzdialenosti Crew Dragon od ISS či o rýchlosti modulu. Pri riadení je potrebné brať do úvahy veličiny ako napríklad zotrvačnosť, pretože modul sa veľmi rád pretáča viac, než jeho neskúsený pilot plánoval. K dispozícii je heads up displej (HUD), z ktorého vyčítate celý rad užitočných informácií. Modré čísla zobrazujú hodnoty – napríklad rýchlosť pohybu, rýchlosť rotácie či uhol naklonenia. Vo finálnej fáze priblíženia by sa naše vesmírne plavidlo malo pohybovať rýchlosťou menšou ako 0,2 m / s. V prípade vyššej rýchlosti skončí pokus o spojenie zrážkou a poškodením.
Tak čo, skúsite to?
Foto: autor, iss-sim.spacex.com, omanobserver.om
4 komentárov