Chcete sa cítiť ako ozajstný astronaut? Vyskúšajte nový simulátor od SpaceX

Spojenie dvoch telies vo vesmíre nie je vôbec jednoduché. Teraz si zložitosť tohto manévru môžete vyskúšať aj vy na špeciálnom simulátore od SpaceX.

Zajtra (27. mája 2020) by sa mal podľa plánov vydať k svojej vesmírnej púti  prvý let súkromnej kozmickej lode Crew Dragon SpaceX s ľudskou posádkou.

/update/> Raketa Falcon 9 spoločnosti SpaceX Elona Muska s vesmírnou loďou Crew Dragon podľa plánu neodštartovala z Kennedyho vesmírneho strediska na Floride pre nepriaznivé počasie. Opakovaný štart by sa mal uskutočniť v sobotu 30. mája o 21.22 hod. < .

Pre NASA, SpaceX, aj celé USA pôjde o záležitosť prestíže, nakoľko od roku 2011 boli USA odkázané na dopravu kozmonautov k ISS na palube ruských lodí Sojuz. Súčasťou letu tejto posádky bude tiež manéver, ktorý umožní pripojenie lode k  orbitálnemu komplexu ISS

Je síce potrebné poznamenať, že v skutočnosti má hladké pripojenie Crew Dragonu k ISS prebehnúť automaticky a  posádka, ktorá k orbitálnemu komplexu  vyletí, nebude musieť tento spôsob navigácie a riadenia použiť, pretože automatické riadiace systémy vykonajú všetky potrebné manévre za nich. No keďže lety do vesmíru sa nemôžu spoliehať na dokonalé plánovanie a takmer pri každej misii sa vyskytne nejaké „ale“, astronauti Bob Behnken a Doug Hurley túto operáciu trénovali na simulátore a boli preškolení, aby v prípade nutnosti dokázali vykonať potrebné úkony s pomocou ručného riadenia. 

V sci-fi filmoch vyzerá spojenie dvoch vesmírnych lodí vždy veľmi efektne. Rovnako takto sa to javí pozorovateľom vesmírnych misií  prakticky od roku 1975, kedy sa pomocou špeciálneho spojovacieho valca k sebe pripojili ruský vesmírny modul Sojuz a americký Apollo. V skutočnosti však spojenie dvoch telies vo vesmíre nie je vôbec jednoduché a podľa vyjadrení viacerých astronautov a kozmonautov je niekedy počítačová simulácia manuálneho spojenia oveľa väčšou hrou na nervy, ako pobyt v centrifúge. Teraz si zložitosť tohto manévru môžete vyskúšať aj vy. 

Realistický simulátor, pri ktorom idú pocity bokom

SpaceX v prvej polovici mája 2020, respektíve dva týždne pred štartom Crew Dragon publikoval simulátor , ktorého cieľom je poskytnúť predstavu o tom, ako prebieha proces spojenia tejto kozmickej lode s ISS v manuálnom režime. Ide o aplikáciu, na ktorej spustenie si vystačíte s webovým prehliadačom  či už v počítači, alebo smartfóne- stačí navštíviť túto stránku.

SpaceX tvrdí, že ovládacie prvky tohto simulátora sú totožné s ozajstným rozhraním, na ktorom boli astronauti  Bob Behnken a Doug Hurley cvičení pri ovládaní modulu Dragon.

Keď sa vám simulátor na obrazovke načíta, možno si poviete, že to nič hrozné nebude. Ale ako sme písali – pocity odložte bokom, realita bude trochu iná. Už len preto, že na rozdiel od iných počítačových hier (aj keď sa tento simulátor k hrám neradí), je tempo celého spojenia – dokovania pomalé (úmyselne) aby bol proces pripájania vo vesmíre čo najrealistickejší.

Pohodlne sa usaďte, manéver začína

Vo vesmíre platí pravidlo, v ktorom sa neráta s nesprávnymi rozhodnutiami. Simulované pripojenie modulu k ISS je tiež na ňom založené – stačí jediný nesprávny krok a môže dôjsť k nenapraviteľným škodám.

Takže v prvom rade je potrebné kliknúť na úvodnej obrazovke simulátora na „Instructions“.Ešte predtým sa dozviete, že ide o simulátor, ktorý vás zoznámi s aktuálnym rozhraním používaným NASA pre výcvik astronautov. Úspešný cieľ dosiahnete, ak budú všetky zelené čísla menšie ako 0,2. Popis ďalej zdôrazňuje, že manévrovanie vo vesmíre je pomalé, vyžaduje trpezlivosť a presnosť. S ohľadom na prostredie je tiež nutné počítať s pomerne značnú zotrvačnosťou. 

V jednotlivých  bodoch v Instructions nájdete podrobný návod, ktorý vás v siedmich krokoch zoznámi so základmi ovládania. Zelené čísla interpretujú korekcie, ktoré je nutné vykonať na úspešné pripojenie – ideálne by mali byť všetky na nule. Ako prvý budete používať krížový ovládač po pravej strane, s ktorého pomocou stabilizujete polohu kozmickej lode vo všetkých smeroch a namierite ju na Medzinárodnú vesmírnu stanicu.

Následne použijete krížový ovládač situovaný po ľavej strane. Slúži na pohyb kozmickej lode vpred a vzad, doľava a doprava, hore a dole. Vo všetkých prípadoch je potrebná presnosť – určite sa nepúšťajte do nejakých radikálnych pohybov, po ktorých už by ste Crew Dragon nemuseli dostať do vytúženej pozície. Predstavu o tom, čo jednotlivé ovládacie prvky robia, vám poskytne jednoduchá vizuálna spätná väzba. 

Ideme na to!

Inštruktáž máme za sebou, ideme na simuláciu. Refrešneme stránku a stlačíme „Begin“. Modul preberáme ako fiktívny vodič v okamihu, keď sme vo vizuálnom kontakte s ISS, avšak rozhodne nie v ideálnej pozícii pre pripojenie. K dispozícii máme celý rad ovládacích prvkov , ktoré umožňujú manipulovať s modulom a natáčať ho podľa jednotlivých osí. Ide o viac ako desiatku tlačidiel, ktorými ovládame smer, rýchlosť alebo naklonenie. Nechýbajú rôzne ukazovatele, ktoré napríklad informujú o vzdialenosti Crew Dragon od ISS či o rýchlosti modulu. Pri riadení je potrebné brať do úvahy veličiny ako napríklad zotrvačnosť, pretože modul sa veľmi rád pretáča viac, než jeho neskúsený pilot plánoval. K dispozícii je  heads up displej (HUD), z ktorého vyčítate celý rad užitočných informácií. Modré čísla zobrazujú hodnoty – napríklad rýchlosť pohybu, rýchlosť rotácie či uhol naklonenia. Vo finálnej fáze priblíženia by sa naše vesmírne plavidlo malo pohybovať rýchlosťou menšou ako 0,2 m / s. V prípade vyššej rýchlosti skončí pokus o spojenie zrážkou a poškodením. 

Tak čo, skúsite to?

Foto: autor, iss-sim.spacex.com, omanobserver.om