Audi plánuje do svojich elektromobilov zakomponovať 5G technológiu

Audi sa púšťa do bezdrôtových technológií s dávkou sebavedomia, pričom do roku 2024 by sme od nich mali vidieť prvý 5G automobil.

Niektoré smartfóny dodnes nedisponujú 5G technológiou a už tu máme spoločnosť Audi, ktorá by chcela do roku 2024 pridať do svojich automobilov 5G pripojenie. Zlepšená konektivita bude znamenať lepší výkon softvéru, vylepšenú navigáciu a rýchlejšie možnosti streamovania hudby a videa.

To so sebou prináša vyššiu rýchlosť siete novým modelom vozidiel s pokročilejšími softvérovými potrebami ako analógové autá v minulosti. Prichádza tiež, keď automobilky skúmajú nové technológie, ako je komunikácia medzi vozidlom a všetkým (V2X), ktorá by mohla v budúcnosti zvýšiť bezpečnosť a kvalitu jazdy.

Audi sa do bezdrôtových sietí púšťa s vysokým sebavedomím

Spoločnosti Audi a Verizon, ktoré na tomto projekte spoločne pracujú, tvrdia, že plánom je priniesť technológiu 5G Ultra Wideband do modelového roku 2024. Vylepšená konektivita pripraví pôdu pre nové funkcie, ako sú rozšírené mobilné služby, nové asistenčné funkcie pre vodiča a inovácie umožňujúce konektivitu pre automatizovanú budúcnosť jazdy.

Audi prezentovalo svoju pozíciu ako jeden z prvých výrobcov automobilov, ktorí zaviedli Wi-Fi vo vozidle, ako aj konektivitu 4G LTE, počnúc modelom Audi A3 v roku 2015.

Pri 5G ide o piatu generáciu celulárnej technológie, má potenciál byť 100-krát rýchlejšie ako 4G LTE. Pre mnohých majiteľov smartfónov je to zmiešaná sieť. Budovanie infraštruktúry trvá dlhšie, ako sa pôvodne očakávalo. Väčšina smartfónov, ktoré tvrdia, že používajú 5G, nie je o nič rýchlejšia ako 4G.

Audi 5G
Audi 5G, zdroj: AudiMediaCenter.com

Audi bolo tiež jednou z prvých spoločností, ktoré experimentovali s komunikáciou V2X. Zároveň demonštrovali novú funkciu, ktorá umožňuje jej autám komunikovať s mestským dopravným systémom a vytvárať inteligentné predpovede o dopravných podmienkach.

Podľa spoločnosti najmä komunikácia medzi vozidlom a infraštruktúrou prináša špičkový technologický lesk na prístrojový panel. Zároveň pomáha predávať predplatné balíky potrebné na prístup k novým funkciám.

Iné automobilky sa taktiež snažia nezaspať na vavrínoch

Automobilový priemysel však vyvíjal technológiu V2X pomaly a zavádzanie prebiehalo po častiach. Mercedes nainštaloval zariadenie V2V do triedy E 2017 aj do triedy S 2018.

General Motors tiež predstavil V2V v Cadillacu CTS v roku 2017. Iní výrobcovia automobilov začali pozorne skúmať novšiu technológiu nazývanú celulárna V2X (C-V2X), využívajúcu existujúce mobilné siete na odosielanie komunikácie.

Cadillac CTS, zdroj: Automagazin.sk

Komunikácia medzi vozidlami prebieha pomocou výmeny dát. Všetko to prebieha bezdrôtovo cez nelicencované spektrum nazývané pásmo DSRC pomocou technológie podobnej Wi-Fi.

FCC vyčlenila spektrum v pásme 5,9 GHz špeciálne na tento účel. Je určené len na použitie pre aplikácie typu vozidlo ku všetkému (V2X). To zahŕňa spojenie vozidlo-vozidlo (V2V), vozidlo-infraštruktúra (V2I) a vozidlo-chodec (V2P).

Budúcnosť by mala priniesť viacero vozidiel s 5G technológiou

Iní výrobcovia automobilov tiež uzatvárajú dohody o zavedení 5G do svojich vozidiel. Minulý rok uzavreli General Motors a AT&T podobnú dohodu o vybavení všetkých vozidiel Chevrolet, Buick, Cadillac a GMC modelového roku 2024.

Audi hovorí, že je pripravené spolupracovať so štátnymi ministerstvami dopravy, poskytovateľmi infraštruktúry a poskytovateľmi technológií na vývoji priamej komunikácie C-V2X. Ide o technológiu, ktorá dokáže ochrániť zraniteľných účastníkov cestnej premávky vrátane chodcov, školákov, posádok údržby ciest a cyklistov.