V poslednej dobe je okolo spoločnosti Amazon mnoho kontroverzie. Okrem nej počúva mnoho nepekného aj samotný zakladateľ spoločnosti – Jeff Bezos. Prečo je tomu tak?
Na povrch nedávno vyplávala informácia, že Amazon plytvá tovarom v pomerne extrémnych mierach. Spoločnosť čelí značnému tlaku verejnosti, no môže si za to žiaľ sama. Kritika, resp. vzbura zákazníkov nastala po júnovej reportáži britskej televízie s názvom ITV News.
Recyklácia či úplná deštrukcia nového tovaru
Médium publikovalo pomerne znepokojivé zábery pracovníkov jedného zo skladov spoločnosti. Na záberoch boli vyobrazení zamestnanci, ktorí na pokyn vedenia firmy nakladali vrátený, no čisto aj čisto nový, nerozbalený tovar. V tonách ho nakladali do dodávok či kamiónov a následne ho odvážali na údajnú recykláciu, prípadne priamo na skládku, kde sa tovar úplne zničil.
Problémom je predovšetkým množstvo tovaru, ktoré Amazon pravidelne ničí. Za jeden týždeň to bolo podľa uniknutých informácii takmer 200 000 kusov tovaru. V rovnaký týždeň pritom daný sklad Amazonu daroval len približne 30 000 kusov tovaru, čo je skoro 1/7 celkového množstva, ktoré si svoje miesto z nepochopiteľných dôvodov nenašlo.
Nové programy predaja ako reakcia na kritiku
V reakcii na nedávnu kritiku predstavila spoločnosť Amazon dva nové programy pre predajcov, ktorí služby spoločnosti aktívne využívajú. Enormné množstvo vyhodeného a recyklovaného tovaru chce firma zredukovať jednoduchým spôsobom. Predajcom skrátka umožní tovar znovu predať ako použitý, resp. rozbalený tovar.
Prvý program, ktorý spoločnosť predstavila nesie názov FBA Grade and Resell. Ten uľahčí návrat vráteného tovaru do e-shopu. Okrem iného umožní obchodníkom vopred nastaviť novú cenovku pre použitý tovar. Keď ho následne zákazník vráti, po príchode do skladu ho Amazon automaticky znovu zaradí do predaja s novou, výhodnejšou cenou.
To by malo celý proces výrazne urýchliť a zjednodušiť. V skratke to bude fungovať ako niečo na štýl e-shopu Alza. Tovar bude označený ako nový, poprípade rozbalený či používaný. Druhý a tretí prípad bude mať už ako bolo spomenuté vyššie, nižšiu cenovku.
Predajcovia to budú mať omnoho jednoduchšie
Druhý program s názvom FBA Liquidations naopak bude sprostredkovať obchodníkom plnohodnotný prístup do veľkoobchodného reťazca spoločnosti. Tí sa následne budú môcť zbaviť vrátených či nadbytočných produktov tým, že ich predajú iným predajcom.
Takto budú môcť pomerne jednoducho a rýchlo pokryť náklady na zakúpený tovar, ktorí už nechcú alebo sa im ho nepodarilo predať. Následne môžu nadobudnutý kapitál využiť na kúpu nového tovaru.
Oba tieto programy už boli vo vybraných krajinách spustené, pričom postupne majú byť rozširované aj do ďalších krajín. V celej Európe by mali byť programy zavedené najneskôr začiatkom budúceho roka.
Odpovedať