Ako sa správne postarať o batériu e-kolobežky

Kompletná príručka k tomu, ako sa správne starať o akumulátor Vašej elektrickej kolobežky. Rovnako platí aj pre e-bicykle či e-skateboardy.

Každá elektrická kolobežka, ktorú si kúpite v obchode, bude mať batériu. Mnoho ľudí považuje batériu za niečo, čo stačí nabiť vždy, keď sa vybije. V skutočnosti však aj batéria potrebuje určitú mieru starostlivosti. Vďaka tomu, že túto starostlivosť nebudete zanedbávať, si predĺžite životnosť batérie, udržíte vysokú kapacitu, ba pomôžete aj výkonu e-kolobežky.

zdroj: Xiaomi

Aké batérie sa v kolobežkách používajú?

V prvom rade: aj napriek zaužívanému pojmu batéria je správny výraz akumulátor. Rozdiel je taký, že akumulátor sa dá dobíjať, zatiaľ čo batéria po vybití už nejde nabiť späť. V súčasnosti sú najpoužívanejšie lítium-iónové akumulátory – aj napriek svojej nízkej hmotnosti a malým rozmerom dokážu uchovať relatívne veľké množstvo elektrickej energie. Negatívom tejto technológie je náchylnosť na poškodenie pri nesprávnom zaobchádzaní.

„Hoci sú Li-ion akumulátory vybavené integrovanou elektronikou, ktorá ich chráni proti prebíjaniu alebo vybitiu pod prípustnú hranicu, pri nesprávnom použití sebalepšia elektronika nedokáže akumulátor ochrániť,“ hovorí spoločnosť Hecht, ktorá intenzívne pracuje práve s týmto typom akumulátorov.

Čo sa deje s batériou, keď ju nepoužívame

Hlavným činidlom je prirodzené starnutie batérie. Batéria sa časom opotrebúva aj bez pričinenia používateľa. Mieru tohto opotrebovávania je však možné znížiť, čo je najmä u lítium-iónových batérií veľmi dôležité. Výnimočne škodlivé je, ak nabitie klesne na 0%. Z krátkodobého hľadiska to nie pre akumulátor nevyhnutne smrteľné, no ak by bol v takomto stave dlhodobo, napätie v článkoch by mohlo klesnúť pod 2,8 V, čo by znamenalo, že batériu už znovu pravdepodobne nenabijete.

Najdôležitejšie je dlhodobo skladovať kolobežku v približne 50 – 70% stave batérie, hovorí spoločnosť Hecht, a ďalej odporúča kolobežku nabiť na 100% až pred použitím. Týmto postupom sa vyhnete úplnému zničeniu batérie z dôvodu poklesu napätia. Pri krátkodobom skladovaní (týždeň a menej) dbajte na to, aby kapacita batérie neklesla pod 20% a pokojne ju vždy po použití nabite do plnej kapacity (netreba nabíjať len do 50% ako pri dlhodobom odložení kolobežky).

Prevádzková teplota

Teplota je ďalším faktorom, ktorý zohráva veľkú rolu. Okrem toho, že obmedzuje okamžitú kapacitu batérie, dokáže batériu dlhodobo poškodiť. Veľmi škodlivé sú predovšetkým extrémne teploty nad 50 °C a pod -20 °C. Xiaomi v používateľskej príručke pre e-kolobežky uvádza: „Napríklad pri teplotách pod -20 °C je dojazd len polovičný, prípadne ešte menší…“

Mráz nerobí akumulátoru dobre, no teplo je ešte horšie a slnečné žiarenie môže akumulátor zohriať viac, ako si myslíte. Kolobežku je dobré nechávať radšej v tieni alebo ideálne v interiéri.

Teplotu však neovplyvňujú len faktory počasia. Vedeli ste, že aj nevhodná nabíjačka dokáže zahrievať akumulátor nad prípustnú mieru? Toto zahrievanie z dlhodobého hľadiska znižuje životnosť a kapacitu.

Nabíjanie

Vždy použite správnu nabíjačku. Ak použijete nabíjačku tretích strán alebo nabíjačku z inej kolobežky, riskujete nadmerné zahrievanie akumulátora, čo môže mať fatálne následky a určite bude mať poškodzujúci účinok. V najhoršom prípade môže prísť aj k vznieteniu akumulátora.

Samotný proces nabíjania nie je nijak zložitý, môžete nabíjať podľa potreby. Mýty a pravidlá týkajúce sa nabíjania akumulátora sú dnes bezpredmetné. Technológie sa posúvajú vpred a to smerom k používateľovi. Nabíjanie po dobu len 10 či 15 minút moderný akumulátor nepoškodí.

Nabíjanie cez noc je tiež riešené automatickým spínačom zabudovaným do batérie, ako uvádza spoločnosť Hecht, no ak nabíjanie cez noc nie je nevyhnutné, pre istotu sa mu vyhnite.

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt li-ion battery
Vľavo priebeh vybíjania a vpravo nabíjania lítium-iónovej batérie. | Zdroj: azom.com

Výmena a oprava batérie

Pre domácich majstrov: s batériou nemanipulujte, nerozoberajte ju a nevymieňajte ju za neoriginálnu náhradu. Pri zničení batérie alebo pri konci jej životného cyklu použite originálne náhradné diely. Ak budete s batériou nesprávne manipulovať, vzniknutú škodu zvyčajne nekryje záruka a okrem poškodenia kolobežky riskujete poškodenie svojho zdravia. Nefunkčná batéria by mala byť následne odovzdaná na recykláciu, pretože batérie predstavujú vážne riziko pre životné prostredie.

Udržiavaný akumulátor sa Vám odvďačí

Správne používaný a udržiavaný akumulátor znižuje svoju kapacitu v najnižšej možnej miere. Okrem toho sa predlžuje jeho životnosť. „Zdravý“ akumulátor by mal vydržať 800 – 1200 nabíjacích cyklov alebo aj viac, keďže tento odhad je relatívne skeptický. 1200 nabíjacích cyklov predstavuje niekoľko rokov spokojného používania a množstvo radostných kilometrov.

Za nedostatočnú dôkladnosť môže vypovedať službu skôr, ako to čakáte

Na druhej strane, pri nedbalom používaní môžete očakávať približne tretinu z tejto doby. Napríklad používateľ, ktorý kolobežku nechá vonku počas náhleho poklesu teploty hlboko pod bod mrazu a v lete ju odloží na priamom slnku, o batériu príde výrazne rýchlejšie. Keď sa ju potom pokúsi sám opraviť, popáli si prsty. Ako ďalší múdry krok mu napadne vymeniť batériu za akumulátor od konkurenčného výrobcu, ktorý má náhodou doma. Už si ide odniesť do banky peniaze, ktoré ušetril, keď mu elektrický motor vypovedá službu, pretože batéria nemala správne parametre. Pri rovnako konzervatívnom pohľade sa pozeráme asi na 300 – 400 nabíjacích cyklov.